środa, 2 kwietnia, 2025
Strona głównaAktualnościMercedes-Benz i 1000 ton

Mercedes-Benz i 1000 ton

Mercedes-Benz Trucks przekazał firmie Viktor Baumann specjalnie zmodyfikowanego Arocsa SLT 4463 AS 8×6. W połączeniu z podobnymi sobie ciągnikami balastowymi może on tworzyć zestawy o masie całkowitej przekraczającej 1000 ton.

Transport tak dużych ładunków możliwy jest w zestawie złożonym z kilku ciężarówek i specjalistycznych naczep, przyczep czy modułów do transportu ładunków ponadnormatywnych. Wówczas masa całkowita zestawu z ładunkiem może przekraczać 1000 ton. Przedsiębiorstwo Viktor Baumann GmbH specjalizuje się w tego typu przewozach. Będzie wykorzystywać Arocsa między innymi do transportu transformatorów i przemysłowych wymienników ciepła.

– Dzięki takiej ciężarówce we flocie nie ma już praktycznie ładunku, który byłby dla nas zbyt duży lub zbyt ciężki. Firmy, które go przygotowały świetnie się spisały. Wyposażyły go we wszystko, czego sobie życzyliśmy – mówi Matthias Kirschner, szef floty samochodowej w firmie Viktor Baumann.

Międzynarodowa współpraca

Przy transporcie bardzo ciężkich ładunków ponadnormatywnych część z ciągników służy jako „holowniki” ciągnące ładunek. Pozostałe są „pchaczami” ulokowanymi z tyłu zestawu. Nowy Mercedes-Benz Arocs SLT 4463 AS 8×6 ze sprzęgiem przystosowanym do ciągnięcia masy nawet 1000 ton ma pracować jako ostatni z „holowników”. Będzie bezpośrednio połączony z pojazdem, na którym spoczywa ładunek.

Mercedes-Benz

Samochód został fabrycznie wyposażony we wzmocnioną ramę i układ napędowy z silnikiem o mocy 625 KM w fabryce w Wörth. Natomiast zakład Mercedes-Benz w Molsheim doposażył go w oś pchaną oraz sprzęgi z przodu i z tyłu. Zamontowano też przesuwane siodło. Firma Paul Nutzfahrzeuge dodała kabinę kierowcy BigSpace oraz skrzynię na balast firmy Greiner.

Prawie rok

W połowie października 2023 r., po upływie niecałego roku od wyprodukowania pojazdu bazowego, przebudowana ciężarówka wróciła do Wörth. Specjaliści z TÜV dokonali indywidualnej homologacji pojazdu specjalnego i Arocs został przekazany firmie Viktor Baumann.

Już teraz planowane są transporty z udziałem nowego nabytku. Zaraz po skompletowaniu wszystkich pozwoleń nowy Mercedes-Benz Arocs SLT 4463 AS 8×6 ruszy w nocną trasę. Zestaw miał masę przekraczającą 1000 ton.

Przebudowa w szczegółach

W Mercedes-Benz Custom Tailored Trucks (CTT) Molsheim we Francji Arocs dostał oś pchaną którą można odciążyć, aby wspomóc ruszanie. W ten sposób stał się pojazdem czteroosiowym 8×6. Doposażono go również w przesuwne siodło i sprzęgi do transportu ciężkiego z przodu, w tym sprzęg Rockinger 56e oraz z tyłu – w tym 1000-tonowy sprzęg Rockinger RO58E. W Molsheim zamontowano również stelaż za kabiną z dodatkowym układem chłodzenia. Jest tam również 900-litrowy zbiornik paliwa i układ hydrauliczny zasilający hydraulikę holowanych naczep czy modułów. Przebudowa trwała około 14 tygodni.

Mercedes-Benz

Paul Nutzfahrzeuge GmbH zastąpiła kabinę StreamSpace o szerokości 2,3 m kabiną BigSpace o szerokości 2,5 m. Nowa kabina kierowcy ma niewielki tunel silnika o wysokości ok. 100 mm, aby ciężarówka nie przekraczała dopuszczalnej wysokości całkowitej czterech metrów. W tym celu obniżono także przednie zawieszenie pojazdu. Do nowej kabiny dopasowano wyposażenie wnętrza. Ponadto zamontowano za kabiną kierowcy wieżę ze schowkami oraz skrzynię balastową. Łącznie firma Paul zamontowała lub wymieniła około 9500 elementów, co zajęło jej około czterech miesięcy.

Powiązane artykuły

OBSERWUJ NAS!

Facebook
YouTube
LinkedIn
Instagram
Tiktok

 

CZYTAJ NAJNOWSZY NUMER

Zapisz się do newslettera


Zrównoważony rozwój

Opinie

Po godzinach

Zapowiedź