W najbliższy weekend francuski tor Le Mans będzie gościć przedostatnią rundę mistrzostw Goodyear FIA European Truck Racing Championship (ETRC).
Już 23-24 września do rywalizacji staną najlepsi europejscy kierowcy ciężarówek. Ten 24-godzinny wyścig będzie ważnym sprawdzianem dla opon Goodyear, które w trudnych i zmiennych warunkach charakterystycznych dla Le Mans muszą wykazać się niezawodnością i wysokim poziomem osiągów.
Równe szanse
Po znakomitych występach opon osobowych w czerwcowym, historycznym wyścigu z okazji setnej rocznicy Le Mans, opony Goodyeara powracają na ten legendarny tor. Oczekuje się, że widowiskowe zmagania na torze Bugatti Circuit przyciągną dziesiątki tysięcy widzów.
Wszystkie ciężarówki będą wyposażone w standardowe opony użytkowe Goodyear w rozmiarze 315/70 R22,5, ale zmodyfikowane specjalnie na potrzeby tej serii. Opony przeszły rygorystyczne testy zarówno w laboratoriach Goodyeara, jak i na torach wyścigowych, dzięki czemu spełniają wymagania techniczne mistrzostw. Przed każdym wydarzeniem opony wyposażone w czujniki RFID są montowane na ciężarówkach wyścigowych w specjalnie wyodrębnionej strefie serwisowej, aby zapewnić wszystkim zawodnikom równe szanse.
– Nasze zaangażowanie w zapewnianie najwyższych osiągów pozostaje niezmienne – mówi Maciej Szymański, dyrektor ds. marketingu opon użytkowych Goodyear w Europie. – Jesteśmy dumni z opon, które nie tylko spełniają rygorystyczne wymagania profesjonalnych wyścigów, ale także przyczyniają się do realizacji celów zrównoważonego rozwoju.
Wyścigowa wydajność
W świecie wyścigów ciężarówek opony mają kluczowe znaczenie dla osiągów pojazdu. Opony wyścigowe Goodyeara bazują na solidnej osnowie standardowej opony ciężarowej, ale o zwiększonej stabilności i odporności. Główne zmiany obejmują poprawę ogólnych osiągów, zapobieganie przegrzaniu i zwiększenie sztywności ściany bocznej. Najważniejszym elementem w wyścigach ciężarówek jest jednak bieżnik, który zapewnia doskonałą przyczepność zarówno na mokrych, jak i suchych nawierzchniach oraz dobre osiągi w różnych warunkach pogodowych i torowych, jakie można spotkać w krajach goszczących kolejne rundy mistrzostw Goodyear FIA ETRC. Asymetryczna konstrukcja barków opony zapewnia wysoką stabilność na prostych i sterowność na zakrętach, a lamele w bieżniku w połączeniu ze specjalną mieszanką gumy zapewniają doskonałą trakcję i niezmienne właściwości opony.
Po każdym wyścigu opony są transportowane do niemieckiego zakładu Goodyeara, gdzie są poddawane ocenie, a po pozytywnej weryfikacji bieżnikowane. Dzięki temu dostają drugie życie i trafiają na rynek w postaci standardowych opon drogowych Goodyear przeznaczonych dla flot transportowych. Takie podejście wpisuje się w cele zrównoważonego rozwoju, do których dążą organizatorzy mistrzostw.
Wyczynowa moc
Ciężarówki wyścigowe w niewielkim stopniu przypominają drogowe odpowiedniki. Zwykły ciągnik drogowy, który z przyczepą i pełnym ładunkiem waży około 40 ton, ma moc silnika około 480 KM i moment obrotowy 2300 Nm, przy prędkości ograniczonej do 80-90 km/h. Z kolei ciężarówka wyścigowa, ważąca 5,5 tony, osiąga moc około 1500 KM i moment obrotowy 5000 Nm, przy czym wymaga hamulców chłodzonych wodą. Prędkość maksymalna jest co prawda ograniczona do 160 km/h, ale ciężarówki wyścigowe przyspieszają od 0 do 160 km/h w tempie zbliżonym do najnowszych samochodów sportowych.
Tym, co wyróżnia Goodyear FIA ETRC na tle innych wyścigów, jest zaangażowanie w zrównoważony rozwój. Od 2021 roku wszystkie ciężarówki wyścigowe wykorzystują w 100% zrównoważone paliwo, czyli biodiesel HVO100. To osiągnięcie czyni Goodyear FIA ETRC pierwszymi zawodami regulowanymi przez FIA, w których stosuje się wysokiej jakości olej napędowy pochodzący z surowców odnawialnych. HVO, czyli uwodorniony olej roślinny, jest wytwarzany z olejów roślinnych i tłuszczów zwierzęcych, w wyniku czego powstaje wysokiej jakości paliwo o strukturze chemicznej niemal identycznej ze zwykłym olejem napędowym. Może być stosowane bez żadnych modyfikacji w standardowych silnikach spalinowych.
Nie tylko rywalizacja
Goodyear FIA ETRC na Camions Le Mans zapowiada się jako pokaz innowacji i niezawodności w świecie sportów motorowych. Jedną z atrakcji dla odwiedzających francuski tor w najbliższy weekend będzie mobilny show room Goodyear Drive Results, zlokalizowany na padoku toru w strefie kibica. W jednym miejscu będzie można zapoznać się nie tylko z najnowszymi oponami, ale także ze wszystkimi rozwiązaniami z zakresu mobilności, takimi jak systemy Goodyear TPMS, Goodyear CheckPoint czy Goodyear DrivePoint. Wszystkie są połączone z nowoczesnymi aplikacjami i wspierane przetwarzaniem danych, odpowiadając na potrzeby ekosystemu transportowego.