wtorek, 2 grudnia, 2025
Strona głównaAktualnościTextar i jazda w ciszy

Textar i jazda w ciszy

Textar wie, że hamowanie może generować znaczny hałas. Tarcie pomiędzy klockiem hamulcowym a tarczą podczas hamowania prowadzi czasem do powstawania rezonansowego pisku układu hamulcowego. To hałas, który może osiągać nawet 100 dB. To hałas dorównujący głośności pracy młota pneumatycznego. Te irytujące dźwięki (piszczenie, szorowanie) to jedna z głównych przyczyn reklamacji zgłaszanych w warsztatach.

Nic dziwnego – dążenie przemysłu motoryzacyjnego do stosowania lekkich konstrukcji, różnych rodzajów napędów i nowoczesnych systemów wspomagania kierowcy zwiększa ryzyko powstawania drgań i towarzyszących im odgłosów. Na przykład elementy o obniżonej wadze są bardziej podatne na piszczenie i tarcie. Brak odgłosu silnika w pojazdach elektrycznych wymaga cichszych hamulców. Jednocześnie rosną oczekiwania klientów dotyczące komfortu. Dlatego teoretycznie naturalne dźwięki wydawane przez automatyczne skrzynie biegów czy systemy elektroniczne wspomagające prowadzenie pojazdu skłaniają kierowców do wizyty w warsztacie. Użytkownicy często nie zdają sobie sprawy, że jednym ze sposobów zapobiegania hałasom z auta jest dobór odpowiednich klocków hamulcowych.

Eksperci firmy TMD Friction, do której należy m.in. marka Textar, zalecają zwrócenie szczególnej uwagi na wybór klocków hamulcowych podczas wymiany hamulców. Mechanik powinien wybrać komplet klocków precyzyjnie dopasowany do danego pojazdu, aby zapewnić ciche hamowanie, a tym samym uniknąć reklamacji.

Rzecz tkwi w materiałach ciernych

Mieszanki cierne standardowych klocków hamulcowych są projektowane tak, aby działały w wielu różnych pojazdach. W porównaniu do rozwiązań dopasowanych do konkretnych wymagań danego pojazdu, te uniwersalne mieszanki mają tendencję do generowania większego hałasu. Dlatego korzystanie przez warsztaty z klocków oferowanych przez dostawców oryginalnego wyposażenia (OE), takich jak TMD Friction, umożliwia ciche hamowanie.

Dzięki ponad 80-letniemu doświadczeniu TMD jest w stanie zminimalizować ryzyko wystąpienia problemów z grupy NVH (hałas, wibracje, uciążliwość, z ang. Noise, Vibration, Harshness). TMD opracowuje mieszanki materiałów ciernych precyzyjnie dopasowane do konkretnych pojazdów. Wszystko to z uwzględnieniem charakterystyki ich układów hamulcowych i przewidzianego zastosowania. Kluczowe znaczenie ma zarówno sama mieszanka, jak i użyte w niej składniki. W idealnym przypadku powinny one charakteryzować się niskim poziomem drgań własnych i dobrymi właściwościami tłumiącymi.

Oprócz różnorodnych mieszanek ciernych, istnieją także dodatkowe sposoby, które mogą pomóc w tłumieniu przenoszenia drgań z klocka na inne komponenty. Inżynierowie TMD Friction stosują w tym celu 350 różnych podkładek tłumiących, warstwy pośrednie, montaż kierunkowy, nacięcia, fazowania oraz dodatkowe ciężarki.

„Aby dojść do źródła zjawisk NVH, musimy wykonać prawdziwą detektywistyczną pracę. Dlatego nasi specjaliści z zespołu do spraw redukcji hałasu zajmują się tymi kwestiami już w trakcie opracowywania klocków hamulcowych. Przyczyny powstawania hałasów są często bardzo złożone. Nie zawsze da się odtworzyć czy przewidzieć dźwięki towarzyszące hamowaniu w warunkach testowych. Dzięki naszym własnym narzędziom analitycznym i symulacyjnym, 10 stanowiskom testowym oraz testom drogowym, gwarantujemy, że klocki Textar spełniają rosnące wymagania dotyczące NVH również na niezależnym rynku części zamiennych” – mówi Wolfgang Hoffrichter. starszy inżynier NVH w TMD Friction.

Textar wskazuje skąd ten hałas

Marcin Ostrowski, trener techniczny marki Textar, wyjaśnia, dlaczego nie zawsze łatwo jest ustalić przyczynę hałasu dochodzącego z hamulców:

„Ludzie często niesłusznie zakładają, że winny jest klocek hamulcowy. Tymczasem przyczyną bywają zużyte elementy zawieszenia lub części, które znacząco różnią się od oryginalnych” – podkreśla.

Aby skutecznie unikać błędów montażowych, które mogą powodować hałas, TMD Friction oferuje warsztatom szereg przydatnych rozwiązań pomagających poprawić komfort i akustykę działania układu hamulcowego oraz uniknąć reklamacji. Są to m.in. poradniki, procedury i dokumenty takie jak listy kontrolne, a także artykuły techniczne, dostępne m.in. na stronie internetowej Textar. Ponadto zespół techniczny organizuje dla mechaników szkolenia stacjonarne oraz bezpłatne webinary.

Powiązane artykuły

OBSERWUJ NAS!

Facebook
YouTube
LinkedIn
Instagram
Tiktok

 

CZYTAJ NAJNOWSZY NUMER

Zapisz się do newslettera


Zrównoważony rozwój

Opinie

Po godzinach

Zapowiedź