Pierwsze Solarisy zamówione w Stanach Zjednoczonych rozpoczną pracę w Seattle w 2026 roku.
Solarisy zamówiła firma King County Metro, który świadczy usługi transportu publicznego w Seattle w stanie Waszyngton oraz 34 innych miastach.
Pierwszy, amerykański kontrakt Solarisa obejmuje dostawę autobusów elektrycznych: dwóch 12-metrowych (40-stopowych wg miar stosowanych w USA) oraz dwóch 18-metrowych (60-stopowych). Umowa przewiduje również opcję dostarczenia do 12 dodatkowych pojazdów. Dostawy autobusów zaplanowano na drugą połowę 2026 roku.
Plan na 2026
Półtora roku temu Solaris ogłosił strategiczny plan na 2026 rok, który zakłada wejście na rynek północnoamerykański z ofertą autobusów „zeroemisyjnych”. Kontrakt z firmą King County Metro to pierwszy krok w tym kierunku.

Zamówione Solarisy zostaną zbudowane w oparciu o platformę elektryczną zaprojektowaną specjalnie na rynek północnoamerykański. Spełnia ona wszystkie wymogi regulacyjne USA, w tym normy FMVSS i ADA. Platforma ta będzie wyposażona w najbardziej zaawansowane technologie stosowane w autobusach bateryjnych, wypracowane przez Solarisa na bazie 15-letniego doświadczenia w tej dziedzinie. Będą obejmować nowoczesny napęd elektryczny oraz innowacyjne funkcje łączności, które przetestowano na rynku europejskim.
Kamień milowy
– Ta umowa to niezwykle ważne osiągnięcie i kamień milowy w historii Solarisa. To kolejny krok w realizacji naszych celów strategicznych i wizji, aby Solaris stał się najchętniej wybieranym dostawcą autobusów „zeroemisyjnych” w Ameryce Północnej. Chcemy podziękować King County Metro za wybór Solarisa i naszych produktów. To dla mnie zaszczyt być tutaj. Jestem pewien, że to początek owocnej współpracy z King County Metro i że nasze pojazdy spełnią, a nawet przewyższą oczekiwania przewoźnika – powiedział Javier Iriarte, prezes zarządu Solaris Bus & Coach w dniu podpisania umowy.
– King County Metro jest krajowym liderem w przechodzeniu na flotę „zeroemisyjną”, redukcji emisji gazów cieplarnianych, obniżania kosztów utrzymania i poprawy jakości powietrza – powiedział Dow Constantine, szef King County. – Nasze autobusy elektryczne są częścią infrastruktury wykorzystującej czystą energię, którą budujemy, aby zapewnić sieć transportową przyszłości. Rozszerzenie liczby producentów, którzy mogą wytwarzać pojazdy elektryczne dla rynku północnoamerykańskiego, przynosi korzyści nie tylko naszemu regionowi, ale także agencjom transportowym w całym kraju. Umowa między King County Metro a Solarisem to kolejny ważny krok na tej drodze.
– Metro bardzo mocno angażuje się w budowanie zrównoważonej przyszłości poprzez innowacje i współpracę – powiedziała Michelle Allison, dyrektor generalna King County Metro. – Naszym celem jest stworzenie floty „zeroemisyjnej”, która nie tylko poprawi jakość życia w naszych społecznościach, ale także sprawi, że będziemy liderem w odpowiedzialności za środowisko. Nasza współpraca z Solarisem, pomoże przezwyciężyć niedobór w produkcji autobusów. Potencjalnie zapewni też większy wybór dla innych firm transportowych w Ameryce Północnej.
Uznany w Europie
Do tej pory Solaris dostarczył ponad 5000 pojazdów zeroemisyjnych – autobusów bateryjnych, wodorowych i trolejbusów. Są one eksploatowane w blisko 30 krajach. Solaris ma najszerszą ofertę produktową na rynku, obejmującą wszystkie długości i typy napędu, z naciskiem na rozwiązania nisko- i tzw. „zeroemisyjne”. Produkty firmy doceniają przewoźnicy w Europie. Solaris Urbino 12 electric na baterie otrzymał tytuł „Autobusu Roku 2017”, a Solaris Urbino 18 hydrogen z wodorowym ogniwem paliwowym został „Autobusem Roku 2025”.
– Na rynku europejskim marka Solaris cieszy się powszechnym uznaniem ze względu na jakość i doskonałe osiągi swoich pojazdów „zeroemisyjnych”. Teraz dążymy do przeniesienia tej sprawdzonej technologii na rynek amerykański. Nowy kontrakt to znaczący postęp dla branży autobusowej w USA. Ma potencjał, aby stać się przełomem dla regionu w nadchodzącej dekadzie – podsumował Javier Iriarte.