Solaris sprzedał w 2023 roku łącznie 1456 pojazdów. To nieznacznie mniej niż w 2022, ale za to przychody spółki wyniosły 819 milionów euro, co oznacza wzrost o ponad 18%.
Pojazdy nisko- i „zeroemisyjne”, czyli autobusy elektryczne, wodorowe, trolejbusy i autobusy hybrydowe, po raz pierwszy w historii firmy stanowiły ponad 80% wszystkich wyprodukowanych pojazdów – dokładnie było to 82%.
Wg liczby zarejestrowanych pojazdów w 2023 roku firma zajęła pierwsze miejsce na europejskim rynku autobusów „zeroemisyjnych” z udziałem wynoszącym 15,2%. Utrzymała również pierwszą pozycję wśród producentów autobusów bateryjnych i wodorowych, wypracowując w latach 2012-2023 udział na poziomie 14,5%.
Jednocześnie z udziałem 9,7% była trzecia za Mercedesem (23,7%) i MAN-em (21,2%) na europejskim rynku autobusów o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 8 ton oraz druga (14,2% udziału) za MAN-em (15,4%) na rynku autobusów na baterie o dmc powyżej 8 t. Przedstawione wyniki uwzględniają 27 państw Unii Europejskiej oraz Norwegię i Szwajcarię z pominięciem Wielkiej Brytanii i Irlandii.
Zaskakujący sukces wodorowych
Rosnący udział pojazdów nisko- i „bezemisyjnych” w statystykach produkcyjnych Solarisa oznacza, że wieloletnia rozbudowa oferty pojazdów tego rodzaju była właściwą decyzją. W większości państw Unii Europejskiej popyt na takie pojazdy rośnie.

W 2023 roku Solaris dostarczył swoje produkty do klientów z 17 krajów Europy. Głównymi odbiorcami byli przewoźnicy z Polski, Hiszpanii, Włoch, Norwegii, Niemiec, Czech, Rumunii i Węgier. Spośród wszystkich dostarczonych w ubiegłym roku pojazdów marki Solaris, aż 690 sztuk stanowiły autobusy elektryczne. Na uwagę zasługuje również wysoka liczba sprzedanych trolejbusów i autobusów wodorowych – odpowiednio 202 sztuki i 81 sztuk.
Wzrost liczby sprzedanych autobusów wodorowych w ostatnim roku wynika ze wzrastającego zainteresowanie tym typem napędu. Do końca 2023 roku Solaris dostarczył na rynek łącznie 180 autobusów z napędem wodorowym. Solarisy stanowiły aż 44,5% wszystkich zarejestrowanych w Europie autobusów wodorowych w 2023 roku, co stawia producenta na pozycji dominującej.

Wszystko wskazuje na to, że trend ten będzie się utrzymywał. Znajduje odzwierciedlenie w zamówieniach, które Solaris otrzymał na kolejne lata. Do końca 2023 roku firma zarejestrowała zamówienia na 535 pojazdów wodorowych, z terminem realizacji w latach 2024-2026. Aby sprostać rosnącemu popytowi, Solaris uruchomił niedawno nową halę do produkcji pojazdów wodorowych. Będą tu produkowane również modele na metan.
Oslo, Bolonia, Berlin
Wśród największych ubiegłorocznych kontraktów Solarisa były 183 przegubowe autobusy elektryczne dla Oslo, 98 elektrycznych autobusów Urbino dla Cagliari na Sardynii, 56 elektrycznych przegubowców dla duńskiego operatora AarBus, 50 dla Berlina, 130 autobusów wodorowych dla Bolonii, 90 dla Wenecji oraz 52 dla Rostocku i 25 dla Duisburga. Ponadto Transports Metropolitans de Barcelona (TMB) zamówiło łącznie 36 autobusów Urbino 12 i dwa przegubowe autobusy wodorowe z dostawą w 2024 roku.
W październiku zeszłego roku, podczas targów Busworld w Brukseli, Solaris zaprezentował nową wersję autobusu elektrycznego oraz baterie nowej generacji, umieszczone w komplecie na dachu. Największy pakiet baterii zapewnia zasięg do 600 km.

Do modelu przegubowego dołączyła niedawno wersja 12-metrowa. Premiera pojazdu odbyła się podczas targów Mobility Move w Berlinie w marcu 2024. Obie nowości spełniają wszystkie normy bezpieczeństwa, w tym również nowe wymogi GSR2 oraz cyberbezpieczeństwa, które zaczną obowiązywać nowo rejestrowane pojazdy od lipca 2024 roku.
Międzymiastowy i amerykański
W ramach strategii rozwoju na nadchodzące lata Solaris określił trzy kluczowe obszary działania: utrzymanie pozycji europejskiego lidera w segmencie pojazdów „zeroemisyjnych”, rozszerzenie oferty o pojazdy międzymiastowe na rynku europejskim oraz ekspansję na rynek północnoamerykański za pomocą przystosowanych do tamtejszych wymagań pojazdów „zeroemisyjnych”.
Poza modelami z silnikiem Diesla i hybrydami, producent oferuje obecnie 10 modeli autobusów elektrycznych, wodorowych oraz trolejbusów z różnymi typami baterii. Proponuje również różne metody ładowania wraz ze stosowną infrastrukturą. W ciągu najbliższych lat zaprezentuje nowe „zeroemisyjne” autobusy międzymiastowe o długości 10,9, 12,2 i 13 metrów. Ma to być zupełnie nowa konstrukcja, bazująca na doświadczeniach zebranych przy 15-metrowym, niskowejściowym LE (Low Entry). Przewidziano wariant na baterie oraz wodorowe ogniwa paliwowe.

W 2023 roku Solaris podjął także strategiczną decyzję wejścia ze swoją marką na rynki Ameryki Północnej. Oferta producenta na rynek amerykański obejmuje wyłącznie pojazdy „zeroemisyjne”. Pierwszym krokiem do realizacji tego celu były testy trolejbusu Trollino 12 w Kanadzie. W sierpniu ubiegłego roku Solaris zaprezentował swój pojazd w Vancouver, zbierając bardzo pozytywne opinie lokalnych przewoźników. Testy były okazją dla północnoamerykańskich władz do zapoznania się z flagowym produktem marki Solaris, a także do zebrania cennych informacji zwrotnych. Podczas konferencji prasowej Solaris po raz pierwszy zaprezentował wizualizację autobusu na rynek amerykański, który ma wejść na rynek w 2026 rok. Planowane miejsce produkcji „amerykańskiego Solarisa” nie zostało ujawnione.