Solaris dostarczył Solarisa Urbino 18 electric z paszportem baterii. To pierwszy na świecie seryjnie produkowany autobus z takim dokumentem. Autobus dołączył do floty BVG w Berlinie. Paszport baterii jest cyfrowym dokumentem, dostarczającym szczegółowych informacji o pochodzeniu i składzie baterii. Pozwala to na bardziej odpowiedzialne i zrównoważone gospodarowanie surowcami. Unijne regulacje wymagające paszportów we wszystkich pojazdach elektrycznych wchodzą w roku 2027. Solaris gotowy jest już dziś.
Solaris dostarczył do Berlina autobus elektryczny Urbino 18 electric, pierwszy na świecie seryjnie produkowany autobus, którego baterie posiadają paszport. Model posiada baterie Solaris High Energy o pojemności około 700 kWh. Urbino 18 electric jest pierwszym z 50 przegubowych autobusów elektrycznych marki Solaris zamówionych przez BVG Berlin pod koniec 2023 roku. Całość zamówienia zostanie zrealizowana w roku 2025. Wszystkie pojazdy będą posiadać paszporty baterii.
Jakie informacje musi zawierać cyfrowy paszport?
Zgodnie z nowym Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/1542 w sprawie baterii i zużytych baterii od 18 lutego 2027 r. wymagany będzie cyfrowy paszport dla każdej baterii, w tym dla baterii w pojazdach elektrycznych.
Paszport baterii to cyfrowy dokument, który zapewnia szczegółowe informacje o baterii – jej składzie, pochodzeniu materiałów, wpływie środowiskowym oraz danych niezbędnych do właściwego recyklingu. Wśród wymaganych danych znajdują się informacje na temat składu chemicznego, zawartości surowców krytycznych, śladu węglowego, udziału materiałów odnawialnych. Informacje dotyczące baterii w Urbino 18 electric we flocie BVG Berlin są dostępne po zeskanowaniu QR kodu przyklejonego do komponentu.
Celem dokumentu jest zwiększenie transparentności w całym cyklu życia baterii, od pozyskiwania surowców, przez eksploatację, aż po recykling. Baterie wykorzystywane w pojazdach elektrycznych zawierają cenne i rzadkie materiały, których odpowiedzialne zarządzanie jest kluczowe dla ochrony zasobów naturalnych oraz minimalizacji ich wpływu na środowisko. Paszport baterii pozwala monitorować pochodzenie i zawartość surowców takich jak lit, kobalt czy nikiel, wspierając odpowiedzialne i etyczne pozyskiwanie materiałów. Dostęp do szczegółowych danych o składzie i wpływie środowiskowym ułatwia późniejszy recykling oraz efektywne wykorzystanie surowców odnawialnych.

Solaris dostarczył już ponad 5000 zeroemiyjnych autobusów
Solaris jest europejskim liderem e-mobilności. Zajmuje pierwsze miejsce pod względem łącznej liczby dostarczonych autobusów zeroemisyjnych – bateryjnych i wodorowych – od 2012 roku. Autobusy Solaris wyposażone w baterie to nie tylko autobusy elektryczne, ale i pojazdy wodorowe i trolejbusy. Już 5000 tych zeroemisyjnych modeli Solaris dostarczył do swoich klientów, a portfel zamówień nieustannie rośnie. Wraz z popularyzacją e-mobilności rośnie także liczba baterii, a odpowiedzialne zarządzanie tym strategicznym komponentem transportu zeroemisyjnego staje się kluczowe. W strukturach firmy funkcjonuje Solaris Battery HUB. To centrum kompetencji bateryjnych, które kompleksowo zarządza operacjami związanymi z bateriami, rozwijające także prace nad wdrożeniem gospodarki o obiegu zamkniętym dla baterii litowo-jonowych.