DB Schenker ogłosił rozpoczęcie testów elektrycznego ciągnika siodłowego Renault Trucks T E-Tech. To kolejny krok firmy na drodze ku zrównoważonej logistyce.
Ciągnik siodłowy Renault Trucks T E-Tech to elektryczny pojazd, charakteryzujący się dynamiką i niskim zużyciem energii. Ten testowany ciągnik posiada 6 pakietów akumulatorów o łącznej pojemności 540 kWh. Dlatego pozwala to na pokonanie dystansu do 300 km i do 500 km z pośrednim szybkim ładowaniem (mocą 250 kW) trwającym jedną godzinę.
Ciągnik siodłowy ładowany jest na hubie Ekoen w Nadarzynie. To pierwszy w Polsce hub dedykowany dla elektrycznych pojazdów ciężarowych. Wyposażony jest w 4 stanowiska ładowania o mocy 350 kW każde a stanowiska dopasowane są do ładowania ciągników bez konieczności odpinania naczepy.
W drodze do zrównoważonej logistyki
DB Schenker konsekwentnie podejmuje ambitne działania w dążeniu do zrównoważonej przyszłości branży. Dlatego był za to wielokrotnie wyróżniany, m.in. Złotym Listkiem ESG Tygodnika Polityka. Firma stale inwestuje w innowacyjne rozwiązania transportowe. Również odnawialne źródła energii (80% energii zużywanej w terminalach DB Schenker w Polsce pochodzi ze źródeł odnawialnych) i niskoemisyjne produkty dla swoich klientów. Współpraca z Renault Trucks wpisuje się w realizację tej strategii.
Paweł Grzelak Head of Fleet Management Team, DB Schenker:
– Zawsze chętnie korzystamy z możliwości przetestowania tego typu rozwiązań, to dla nas naturalny kierunek. Elektryczny ciągnik siodłowy Renault Trucks T E-Tech testowaliśmy jako pierwsi w Polsce. Dzięki pełnemu wsparciu producenta, przeprowadzonej analizie trasy i zaproponowanemu systemowi ładowania, zrealizowaliśmy z powodzeniem kursy pomiędzy oddziałami DB Schenker na trasie Warszawa – Łódź – Warszawa, realizując dodatkowo jeden doładunek u naszego klienta. Zgodnie z założeniami, przy pełnym obciążeniu naczepy, pokonywaliśmy na jednym ładowaniu 300 km. Prowadzone testy, mają na celu zdobycie przez DB Schenker cennego doświadczenia w zakresie wykorzystania elektrycznych pojazdów ciężarowych w regularnym ruchu pomiędzy oddziałami. Elektryfikacja pojazdów ciężkich odgrywa dla nas kluczową rolę w drodze do zeroemisyjności.
Renault Trucks T E-Tech
Renault Trucks T E-Tech to zaawansowany technologicznie elektryczny ciągnik siodłowy. Oferuje on szereg korzyści ekologicznych i operacyjnych. Pojazd wyposażony w 3 silniki elektryczne o łącznej mocy 490 kW (666 KM) generujące maksymalny moment obrotowy 2400 Nm.
Zastosowano w nim skrzynię biegów Optidriver zoptymalizowaną pod kątem elektrycznych układów napędowych. Ponieważ komfort prowadzenia elektrycznych pojazdów Renault Trucks jest wyjątkowy za sprawą zupełnie cichego układu napędowego. Również wewnątrz kabiny kierowca znajdzie bardzo wygodną pozycję za kierownicą. Także w pełni pneumatyczne zawieszenie kabiny oraz pneumatyczne zawieszenie na wszystkich osiach sprawi, że jazda Renault Trucks T E-Tech to czysta przyjemność.
Nowoczesność i ekologia
Pojazd wyposażony jest w systemy spełniające wytyczne GSR, które obejmują szereg funkcji zapewniających bezpieczeństwo kierowcy oraz innych użytkowników dróg. Jednym z nich jest system radarów i kamer monitorujących najbliższe otoczenie wokół pojazdu. Ostrzega kierowcę o obecności pieszych, rowerzystów i innych pojazdów. Kolejną istotną funkcją systemu GSR jest system automatycznego hamowania awaryjnego (AEBS). Reaguje na zagrożenia zderzenia poprzez aktywowanie hamulców w celu uniknięcia kolizji lub zmniejszenia jej skutków. Tempomat adaptacyjny ACC utrzymuje bezpieczną odległość od poprzedzającego pojazdu. System wspomagania ruszania pod górę przytrzymuje hamulec przez kilka sekund po zwolnieniu pedału hamulca, co ułatwia ruszanie pod górę. System (LDWS/DDAW) ostrzega o senności wyzwalając alarm dźwiękowy i wizualny na desce rozdzielczej, gdy ciężarówka zjeżdża z pasa ruchu. Natomiast system (ISA) rozpoznaje znaki drogowe i ostrzega w przypadku, gdy pojazd porusza się wyższą prędkością.
Jarosław Zwoliński, Key Account Manager Renault Trucks Polska:
– Jesteśmy wdzięczni firmie DB Schenker za okazane zaufanie i podjęcie decyzji o rozpoczęciu testów naszego elektrycznego ciągnika siodłowego Renault Trucks T E-Tech. Jest to dla nas wyróżnienie, że możemy wspólnie pracować nad rozwojem zrównoważonej mobilności i realizacją ambitnych celów dekarbonizacji.
W Renault Trucks nie tylko dostarczamy pojazdy, ale również wspieramy naszych klientów na każdym etapie procesu testowego. Dlatego w ramach współpracy, oferujemy kompleksowe wsparcie, które obejmuje analizę tras. We współpracy z naszymi partnerami weryfikację możliwości infrastrukturalnych oraz projektowanie systemów ładowania. Dzięki temu, nasi klienci mogą optymalnie wykorzystać potencjał elektrycznego ciągnika i osiągnąć najlepsze wyniki operacyjne.
Wierzymy, że nasza współpraca przyczyni się do sukcesu projektu i pomoże w wyznaczeniu nowych standardów w logistyce opartej na zrównoważonych rozwiązaniach. Razem z DB Schenker dążymy do przyszłości, w której logistyka będzie nie tylko wydajna, ale również przyjazna dla środowiska.
Hubów ultraszybkiego ładowania dla Renault Trucks T E-Tech
Ogólnodostępna stacja ładowania elektrycznych pojazdów ciężarowych Ekoen w Nadarzynie znajduje się tuż przy trasie S7. Również w sąsiedztwie parków logistycznych oraz centrali handlowych producentów aut ciężarowych. To tylko 1 km od siedziby DB Schenker i zaledwie 300 m od biur Renault Trucks. Stacja jest zaprojektowana, aby umożliwić łatwe manewrowania ładowanie elektrycznym ciężarówkom i ładowanie bez konieczności odpinania naczepy. Wysoka moc ładowarek połączona z aktywnym chłodzeniem złączy zapewnia możliwość długotrwałego ładowania prądem o wysokim natężeniu. Jest to kluczowe dla pojazdów, wykorzystujących pełnię mocy 350 kW podczas sesji trwających nawet ponad godzinę. Technologie stacji umożliwiają przyjęcie przez ciężarówkę jak największej energii w najkrótszym możliwym czasie.
Hub w Nadarzynie został zaprojekowany z myślą o szybkiej modyfikacji w przyszłości. Ekoen planuje zapewnić na stanowiskach możliwość ładowania z mocą nawet 700 kW. W świecie transportu ciężkiego, gdzie czas gra kluczową rolę dla przewoźników, wprowadzanie najnowocześniejszych rozwiązań technicznych jest niezwykle ważne.
Tomasz Siedlecki, Dyrektor Sprzedaży i Marketingu Ekoen sp. z o.o.:
– W ostatnich miesiącach obserwujemy bardzo dynamiczny rozwój przygotowań firm transportowych do wdrożenia elektrycznych flot. Stoimy w przededniu rewolucyjnych zmian w transporcie ciężkim, gałęzi gospodarki niezwykle istotnej dla Polskiej gospodarki. Dlatego bardzo cieszymy się, że wespół z Renault Trucks i DB Schenker, Ekoen może stać w awangardzie tychże zmian.
Jako operator stacji staramy się wychodzić naprzeciw potrzebom Klientów z sektora przy pomocy standardów obsługi. Oferujemy klientom możliwość rozliczania się bezgotówkowego na bazie umów flotowych gwarantujących stałe ceny. Na potrzeby testów wdrożyliśmy dedykowane karty RFID, które umożliwiają kierowcom zminimalizowanie czynności niezbędnych do uruchomienia ładowania.