Toyota Hydrogen Factory pracuje pełną parą. Toyota Motor Europe (TME) do 2040 roku chce osiągnąć neutralność węglową w Europie. Obecnie trwają zaawansowane prace nad rozwojem technologii wodorowych. W 2026 roku Toyota chce wprowadzić na rynek nowe układy ogniw paliwowych 3. generacji.
Hydrogen Factory Europe to spółka powołana przez TME. Jej zadaniem jest prowadzenie skoordynowanych działań na rynku technologii i systemów wodorowych. Funkcjonujące w Brukseli centrum badawczo-rozwojowe jest odpowiedzialne za produkcję coraz szerszej gamy produktów opartych na ogniwach paliwowych. Rola centrum polega też na wsparciu rosnącej grupy klientów i partnerów biznesowych. Działania spółki pomogą osiągnąć Toyocie neutralność węglową w Europie do 2040 roku.
Kompaktowe moduły wodorowe
Toyota należy do największych promotorów technologii wodorowych w motoryzacji i do ścisłego grona pionierów rynku aut osobowych na ogniwa paliwowe. Chcąc rozszerzyć potencjał modułów wodorowych wykorzystywanych w samochodach na inne zastosowania, Toyota stworzyła kompaktowe moduły ogniw paliwowych. Główne komponenty – stos ogniw paliwowych i komponenty obsługujące zasilanie powietrzem, zasilanie wodorem, chłodzenie i sterowanie zasilaniem, są zintegrowane w kompaktowym pakiecie, który można łatwo dostosować do różnych produktów i zastosowań.
Moduły są dostępne w dwóch formach. Pierwsza jest kwadratowa o wymiarach 890 mm x 630 mm x 690 mm (TFCM2-B). Druga to płaski prostokąt o wymiarach 1270 mm x 630 mm x 410 mm (TFCM2-F). Dzięki temu można je zaadaptować do różnych środków transportu – od samochodów osobowych, przez auta dostawcze, ciężarówki i autobusy po statki morskie. Oba moduły o napięciu 400-700 V i masie 240 kg są w stanie uzyskać moc znamionową na poziomie 60 kW lub 80 kW.
Inżynierowie Toyoty blisko współpracują z partnerami przy adaptacji technologii do ich potrzeb. Tak powstał m.in. REXH2. Jest to generator prądu do zastosowań w transporcie morskim stworzony wspólnie z EODev. Fountaine Pajot, ceniony producent jednostek pływających, zbudował katamaran Samana 59, który wyposażył właśnie w to urządzenie. Z kolei inny elektryczny katamaran skonstruowany przez Fountaine Pajot to Aura 51. Służył on jako środek transportu podczas igrzysk w Paryżu, a także prezentował generator REXH2 oraz zbiornik wodorowy Toyoty gościom wydarzenia Mobility for All.
Toyota Hydrogen Factory i trzecia generacja ogniw paliwowych
Od stycznia 2022 roku w Hydrogen Factory Europe wdrożono do produkcji drugą generację ogniw paliwowych. Obecnie zakład zajmuje się produkcją, wsparciem inżynieryjnym i obsługą posprzedażową ogniw paliwowych generacji 2.5. Każdego roku powstaje tam 30 tys. stosów ogniw paliwowych oraz małych i dużych kompozytowych zbiorników wodoru. Spółka rozpoczęła już prace nad trzecią generacją zaawansowanych ogniw wodorowych, zapewniających większą wydajność oraz niższe koszty eksploatacji.
Nowa generacja pojawi się w sprzedaży w 2026 roku. Składać się będzie z mniejszej liczby ogniw, jednocześnie osiągając wyższą gęstość mocy. Wedle założeń zwiększy to zasięg jazdy o 20%. Postęp technologiczny i wzrost produkcji mają pomóc w obniżeniu kosztów o ponad jedną trzecią. Jednocześnie prowadzone są badania skupiające się na potencjale skalowalnych stosów ogniw paliwowych z różnymi mocami oraz projektowaniu zbiorników paliwa o złożonych kształtach, kompatybilnych z pojazdami o różnych rozmiarach.