Ford F-150 Lightning SuperTruck to elektryczny pojazd demonstracyjny, który z sukcesem zakończył wyścig górski Pikes Peak International Hill Climb. Pojazd uzyskał najlepszy rezultat klasyfikacji ogólnej w 2024 roku z czasem 8 minut i 53 sekund.
Ten dobry wynik to efekt doświadczenia i sprawności kierowcy Romaina Dumasa. Francuz zmagał się z usterką techniczną, po której doszło do całkowitego zatrzymania pojazdu. Z tego powodu nastąpiło opóźnienie o około 26 sekund. Jednak sprawne działanie Dumasa pozwoliło skrócić przerwę do minimum i wyeliminować problem. Kierowca wykonać pełny reset układów SuperTrucka i kontynuował wyścig, ostatecznie utrzymał pierwsze miejsce wśród 61 konkurentów.
Elektryczny Ford F-150 Lighting
– Postępy samochodów elektrycznych Forda, podejmujących i kończących najtrudniejsze próby, są głównym świadectwem ciężkiej pracy. Także poświęceniem, jakie nasze zespoły włożyły w ten program – powiedział Mark Rushbrook, globalny dyrektor Ford Performance Motorsports.
– Wiele doświadczeń przyniosły nam starty SuperVana 4.2 w zeszłorocznym wyścigu Pikes Peak International Hill Climb. Byliśmy w stanie wykorzystać tę wiedzę w tegorocznym wyścigu – od tego momentu wszystko szło w górę.
Romain Dumas jest rekordzistą wyścigu Race to the Clouds. Jest również ekspertem w testowaniu możliwości elektrycznych pojazdów pokazowych Forda. W tym wyścigu prowadził F-150 Lightning SuperTruck o mocy 1600 KM.
Taki wyścig to wyzwanie
– Jestem zaszczycony, że wspólnie z Ford Performance mogłem sięgnąć po to zwycięstwo w wyścigu Pikes Peak International Hill Climb – powiedział Dumas. – Wszystko podczas tej imprezy jest wyzwaniem. Nie przypomina ona żadnego innego wyścigu – masz tylko jeden strzał. Na początku stanęliśmy przed nie lada problemem, ale to tylko zwiększyło moją determinację, by nadrobić stracony czas w dalszej części wyścigu.
Ford Performance, który opracował tego elektrycznego F-150 Lightning EV jest świadectwem skuteczności współpracy twórców tego pokazowego modelu. STARD (Stohl Advanced Research and Development) odegrał kluczową rolę w tworzeniu tego ponad 1600-konnego elektrycznego bolidu. SuperTruck został również wyposażony w najwyższej klasy sportowe hamulce Sparco i osprzęt bezpieczeństwa oraz specjalnie zaprojektowane opony Pirelli P-Zero, zapewniające stabilność na trudnych górskich drogach.
– Osiągnięcie tego wyczynu wymagało niemałego wysiłku – powiedział Sriram Pakkam, menedżer ds. Formuły 1 i wyczynowych pojazdów elektrycznych w Ford Performance Motorsports.
– Była to ciężka praca całego zespołu, zarówno naszych utalentowanych specjalistów od aerodynamiki, jak i ekspertów od układów napędowych. Musieliśmy również pracować wspólnie, aby dopracować szczegóły. Utrzymanie niskiej masy przy jednoczesnej maksymalizacji siły docisku i myślę, że zespół wykonał fantastyczną robotę.
Debiut SuperTrucka to dopiero początek jego startów. Zachęcamy do śledzenia informacji, gdzie na świecie pojawi się jeszcze model pokazowy F-150 Lightning.