Na afrykańskim rynku pojawiła się pierwsza elektryczna naczepa chłodnicza w Afryce z systemem Thermo King AxlePower. System umożliwia całkowicie elektryczne chłodzenie. Oczekiwana roczna oszczędność emisji CO2 wynosi 27 ton.
Thermo King i marka Trane Technologies, ogłosiły, że grupa logistyczna DP World i sprzedawca detaliczny żywności Wollworths jako pierwsze firmy w Afryce korzystają na trasach z systemu odzyskiwania energii Thermo King AxlePower. Nowa elektryczna naczepa chłodnicza Thermo King weszła do eksploatacji na trasie między Johannesburgiem a Kapsztadem. Tym samym przyczyniając się do wzrostu ekologiczności w afrykańskim sektorze transportu.
Pierwsze wnioski już są
Eksploatowany przez Woolworths system AxlePower udowodnił już swoją wytrzymałość. Wydajnie funkcjonował w ekstremalnych warunkach i zapewniał stałe chłodzenie oraz nieprzerwany przepływ powietrza wewnątrz naczepy. A mówimy o temperaturach otoczenia przekraczających 40 °C. W trakcie dotychczasowego przebiegu wynoszącego 15 000 km system przez ponad 97% czasu pracował w trybie elektrycznym. Nie było potrzeby włączania silnika wysokoprężnego agregatu. System nie wymagał także podłączenia do sieci w celu uzupełnienia energii lub zrównoważenia poziomu naładowania akumulatora. Według szacunków system AxlePower pozwoli zaoszczędzić nawet 27 ton CO2 rocznie. Oczywiście w porównaniu z tradycyjnymi układami chłodniczymi naczep napędzanymi silnikiem wysokoprężnym.
„Ten projekt stanowi kamień milowy na drodze do bardziej ekologicznej przyszłości afrykańskiego sektora transportu i logistyki” – powiedział Ronnie Meechan, dyrektor regionalny Thermo King na Bliski Wschód i Afrykę.
Dodał, że rynek RPA rozwija się szybko. Stosowanie technologii elektryfikacji i wodoru staje się tam coraz powszechniejszym wyrazem dążenia przewoźników do ograniczenia zużycie paliwa.
Afryka też może być eko
„Cieszymy się z możliwości wdrażania w ramach działań na rzecz zrównoważonego rozwoju technologii Thermo King AxlePower do naszej floty” – powiedział Feroz Koor, dyrektor ds. zrównoważonego rozwoju w Woolworths Holdings Group.
Feroz Koor podkreśla, że wprowadzenie do floty elektrycznych pojazdów wykonujących dostawy bezpośrednie jest zgodna z Wizją 2025+. Jej celem jest osiągnięcie zerowej emisji dwutlenku węgla netto do roku 2040. Plany zakładają stworzenie bardziej ekologicznego i wydajniejszego łańcucha dostaw.
„Ta naczepa przedstawia transformującą technologię logistyczną, która może zrewolucjonizować sposób chłodzenia towarów transportowanych na naszych drogach.” – powiedziała Esha Mansingh, dyrektor ds. korporacyjnych i zrównoważonego rozwoju w Afryce Subsaharyjskiej w DP World.
Elektryczna naczepa chłodnicza na rzecz ekologicznej przyszłości
Thermo King AxlePower stanowi wynik współpracy firm Thermo King i BPW Bergishe Achsen KG. Drugi podmiot to przedsiębiorstwo z dziedziny układów jezdnych i usług z zakresu mobilności w transporcie. AxlePower to całkowicie zintegrowany, niezależny od ciągnika system łączący oś ePower firmy BPW z agregatem chłodniczym Thermo King i technologią zarządzania mocą. Zastosowany w AxlePower inteligentny system generowania energii zapewnia moc potrzebną do działania agregatu chłodniczego naczepy. W tym celu przetwarza energię odzyskiwaną przez oś naczepy podczas normalnej eksploatacji pojazdu.
System gromadzi energię wytworzoną podczas toczenia się lub hamowania pojazdu w akumulatorze wysokonapięciowym. Wykorzystuje ją ponownie do zasilania agregatu chłodniczego, umożliwiając w pełni elektryczne, niskoemisyjne lub bezemisyjne oraz autonomiczne chłodzenie wnętrza naczepy. Ładowany podczas jazdy zespół akumulatora Energ-e marki Thermo King zapewnia też autonomiczne zasilanie agregatu, gdy naczepa się nie porusza. Wyposażony w funkcję inteligentnego zarządzania energią, która kontroluje włączanie i wyłączanie generatorów, system AxlePower minimalizuje również opór przenoszony na ciągnik. Ponadto w czasie rzeczywistym informuje kierowcę i menedżera floty o stanie naładowania akumulatora, co umożliwia komfortowe planowanie postojów na ładowanie.
Możliwość gromadzenia i ponownego wykorzystywania energii sprawia, że system Advancer AxlePower jest rozwiązaniem pozwalającym na przyjazne środowisku planowanie floty. I to na wszystkich rodzajach tras. Cicha praca i brak emisji CO2 z agregatu chłodniczego podczas zasilania z akumulatora oznaczają, że technologia ta pozwala na przyjazną obsługę dostaw długodystansowych i wewnątrzmiejskich. Także w strefach ultraniskiej emisji (ULEZ) i na obszarach miejskich, na których obowiązują rygorystyczne normy emisji hałasu.