Solaris Bus & Coach dostarczył do Tallina elektryczne autobusy Solaris Urbino. Odbiorcą jest największy estoński przewoźnik komunikacji publicznej, Aktsiaselts Tallinna Linnatransport (TLT), który obsługuje transport miejski w stolicy Estonii. Wartość kontraktu to ponad 10 milionów euro. Na kwotę tę składa się dostawa autobusów oraz infrastruktura ładowania.
Kilka miesięcy temu przedstawiciele władz Tallina i spółki transportowej TLT podpisali z Solarisem umowę na dostawę 15 autobusów bateryjnych. Dostarczone modele to Solaris Urbino 12 electric. Autobusy elektryczne mogą być ładowane zarówno przez złącze typu plug-in, jak i za pomocą pantografu odwróconego. Mowa o urządzeniu opuszczanego ze stacji ładowania na szyny znajdujące się na dachu pojazdu. Są to pierwsze autobusy bateryjne nie tylko w Tallinie, ale również w Estonii. Oprócz dostawy samych pojazdów, kontrakt obejmuje również dostarczenie infrastruktury ładowania. Chodzi o 15 stacjonarne ładowarki, które będą działać w zajezdni oraz dwóch stacjach pantografowych. Stacje znajdą się na trasach, na których będą kursować elektryczne Solarisy.
Według Kaido Padar, członka zarządu TLT, wprowadzenie elektrycznych autobusów na regularną trasę oznacza to dobry znak. Wyznacza początek nowej ery w publicznym transporcie w stolicy, jak i w całej Estonii. Kolejnym celem jest całkowite przejście na pojazdy zeroemisyjne.
„Będziemy pierwszymi w Estonii, którzy zdobędą doświadczenie, jak autobusy bateryjne zachowują się w naszym klimacie, jakie mają właściwości jezdne i jaki komfort zapewniają pasażerom. Jesteśmy gotowi spotykać się z innymi przewoźnikami i dzielić się naszymi doświadczeniami” – mówi Kaido Padar.
Po raz pierwszy pojazdy Solarisa pojawiły się w stolicy Estonii w 2012 roku. Oprócz 350 autobusów CNG, Solaris Bus & Coach dostarczył również do Tallina 50 zeroemisyjnych trolejbusów Trollino.