Podwozie typu tandem Volvo FH z zabudową oraz naczepą Wielton stanęły w Wieluniu podczas VIII edycji akcji „Profesjonalni Kierowcy”. A to wszystko po to, aby dostarczyć porządną dawkę wiedzy kierowcom z kategorią C+E, którzy nie są obecnie aktywni zawodowo.
Wieluń po raz kolejny wpisał się w historię akcji „Profesjonalni Kierowcy”. To właśnie tam odbyły się ostatnie tegoroczne szkolenia w ramach VIII edycji projektu. Bezpłatne zajęcia zrealizowano przy wsparciu firmy Wielton S.A., czyli jednego z partnerów projektu. Wielton inwestuje w rozwój kierowców z kategorią C+E i C. W tym roku zostało przeszkolonych ponad 100 zawodowych kierowców. Ale zgłoszeń było 4-krotnie więcej.
– To bardzo dobry wynik. Tym bardziej że wraz z partnerami stawiamy na małe grupy. Dzięki temu uczestnicy mogą skutecznie przyswoić przekazywaną im wiedzę praktyczną – tłumaczy Piotr Werner, dyrektor ds. produktów cyfrowych i marketingu w Volvo Trucks Polska. – Takie podejście sprawdza się od 2016 roku. Dzięki temu udaje nam się osiągnąć największą efektywność. Kierowcy w komfortowych warunkach uczą się m.in.: sprawnego podpinania naczepy, prawidłowego i bezpiecznego wykonywania slalomów – kontynuuje.
– Od początku ten program budził w nas duże nadzieje i myślę, że wszystkim przynosi spore korzyści, zarówno kursantom, jak i całej branży transportowej – mówi Piotr Ogrodowicz, dyrektor handlowy Wielton SA. – To jedyny taki projekt na rynku. Bardzo ważny dla nas wszystkich.
Coraz więcej młodych
Tradycyjnie zajęcia poprowadzili instruktorzy ze Szkoły Doskonalenia Jazdy Volvo Trucks Polska. Uczestnicy nie tylko dowiedzieli się, jak fachowo podpinać naczepy, ale sprawdzili swoje umiejętności podczas jazdy na drogach. Nie zabrakło również zasad pierwszej pomocy, która ma na celu wypracowanie odpowiednich reakcji w momencie zagrożenia.
– Dołożyliśmy wszelkich starań, by wiedza przekazywana kursantom i sposób realizacji zajęć były jak najbardziej wartościowe i przystępne. Budujące jest to, że wszyscy uczestnicy szkolenia w Wieluniu wykazywali duże zaangażowanie i uważność. I to nie tylko podczas zajęć praktycznych z podpinania naczepy, manewrowania i dynamicznej jazdy, ale i teoretycznych. Eksperci przekazali wiele informacji na temat codziennej pracy kierowcy zawodowego, udzielali wskazówek i cierpliwie odpowiadali na liczne pytania kursantów. Każdy z uczestników mógł wynieść ze szkolenia ogrom przydatnej wiedzy. Dzięki temu wyzwania i obowiązki, z jakimi przyjdzie im się mierzyć w pracy zawodowej, nie powinny stanowić dla nich problemu – podsumowuje Błażej Marcinkowski, dyrektor ds. marketingu operacyjnego w firmie Wielton S.A.
– Cieszy nas fakt, że do projektu zgłaszają się kobiety oraz coraz więcej młodych osób. To pokazuje, że branża TSL przechodzi transformację. Być może za jakiś czas nie będziemy spotykać się z określeniem, że zawodowy kierowca jest jedną z najszybciej „starzejących” się profesji. Wierzę, że wraz z partnerami dokładamy swoją cegiełkę do tych zmian – dodaje Piotr Werner.
Bezpieczeństwo najważniejsze
Uczestnicy mieli do dyspozycji samochody Volvo FH z silnikami wyposażonymi w TurboCompound i najnowszymi systemami bezpieczeństwa, spełniającymi wymagania przepisów, w tym GSR (system monitorowania ciśnienia w oponach).
Kierowcy biorący udział w szkoleniach mogli również zapoznać się z naczepą kurtynową Curtain Master Mega. Ma ona m.in. urządzenie zapobiegające powstawaniu lodu na dachu, ścianę do blokowania ładunku Aberg Fix i jest przystosowana do transportu intermodalnego.
– To pojazd, który doskonale sprawdzi się w mieszanym transporcie towarów wielkogabarytowych. Na przykład w przemyśle motoryzacyjnym oraz przy przewozie napojów, opon czy sprzętu AGD. Tego typu trasporty wymagają wysokiej szczelności oraz dużej pojemności załadunkowej. Zależało nam na tym, aby osoby biorące udział w zajęciach mogły poznać specyfikę pracy nie tylko z naczepami standardowymi, ale i o innych właściwościach czy gabarytach – mówi Błażej Marcinkowski.
Partnerami akcji „Profesjonalni Kierowcy” są: Warta, Chubb, Continental, MAK Ubezpieczenia, MJM Brokers, Phillips Poland, PKO Leasing, Shell Polska, Wielton, Volvo Trucks Polska oraz VFS Usługi Finansowe.
– Bez kierowców nie będzie rozwijał się transport, a głównym problemem branży jest ich brak. I to nie tylko w Polsce, ale w całej Europie” – mówi Piotr Gąska, dyrektor rynku transportu ciężarowego w PKO Leasing