wtorek, 12 listopada, 2024
Strona głównaAktualnościContinental bieżnikuje opony od ponad 120 lat

Continental bieżnikuje opony od ponad 120 lat

Od ponad 120 lat Continental stosuje bieżnikowanie celem wydłużenia żywotności opon, oszczędzając zasoby i redukując koszty.

Każdego roku Continental bieżnikuje ponad milion opon do samochodów ciężarowych i autobusów na całym świecie. Według badań instytutu UMSICHT (Fraunhofer-Institut für Umwelt-, Sicherheits- und Energietechnik), opony bieżnikowane zmniejszają emisję CO2 nawet o 50% w porównaniu z nowym ogumieniem. Ilość materiałów pochodzących z recyklingu i materiałów odnawialnych w oponach bieżnikowanych może wynosić do 85%. Pod względem trakcji, przyczepności i bezpieczeństwa opony bieżnikowane Continental w niczym nie ustępują nowemu ogumieniu.

– Od ponad 120 lat jesteśmy pionierem w bieżnikowaniu opon do samochodów ciężarowych i autobusów – wyjaśnia Jorge Almeida, dyrektor zrównoważonego rozwoju w Continental Tires. – Nasze bieżnikowanie opon pozwala zaoszczędzić surowce i koszty. To korzystna sytuacja dla operatorów flot oraz środowiska.

Stare na nowe na zimno i gorąco

Jorge Almeida

Opony składają się m.in. z karkasu i bieżnika. Karkas może być nadal całkowicie nienaruszony, nawet gdy bieżnik już się zużył. W 2022 roku ok. 70% opon do samochodów ciężarowych i autobusów uznano za nadające się do bieżnikowania, w oparciu o raporty branżowe oraz badania praktyk produkcji opon.

W ramach bieżnikowania resztki bieżnika oraz, w przypadku bieżnikowania na gorąco, ściana boczna opony są polerowane i odnawiane. Przygotowuje to karkas do drugiego i trzeciego okresu eksploatacji opony. Continental wykorzystuje najnowocześniejsze analizy oraz metody produkcji i recyklingu w bieżnikowaniu na gorąco oraz na zimno. W przypadku bieżnikowania na gorąco karkas jest odnawiany od stopki do stopki poprzez wulkanizację. Na zużyty karkas nakładana jest nowa mieszanka gumowa. W Continental proces ten nosi nazwę ContiRe. Przy bieżnikowaniu na zimno, znanym w gamie produktów Continental jako ContiTread, na wypolerowany karkas nakładany jest profilowany i wstępnie zwulkanizowany materiał bieżnika. Bieżnikowanie na zimno odbywa się w niższych temperaturach. Około 70% materiału z oryginalnej opony można ponownie wykorzystać zarówno w bieżnikowaniu na gorąco, jak i na zimno.

ContiLifeCycle – od początku do końca

Continental przystąpił do bieżnikowania opon w zakładzie w Hanowerze-Vahrenwald już ponad 120 lat temu. W 1903 roku przedsiębiorstwo zakupiło również budynek fabryczny w Seelze w regionie Hanoweru i uruchomiło na jego terenie zakład zajmujący się regeneracją, przetwarzaniem i recyklingiem starej gumy. Już wtedy każdego dnia przetwarzano od 9 do 13 ton zużytej gumy.

continental

W 2013 roku uruchomiono fabrykę ContiLifeCycle w dzielnicy Stöcken w Hanowerze. Zakład zajmuje się bieżnikowaniem i recyklingiem. W ten sposób firma od dekady promuje zrównoważone wykorzystanie surowców, wody i energii. Od 2013 roku poprzez bieżnikowanie przedłużono w Stöcken okres eksploatacji około 900 000 opon do samochodów ciężarowych i autobusów.

continental
Tansu Isik

Opony bieżnikowane przyczyniają się również do redukcji całkowitych kosztów użytkowania, co Continental nazywa na własny użytek LODC – Lowest Overall Driving Costs. Koncepcja ContiLifeCycle jest integralną częścią podejścia LODC, oferując klientom flotowym opony bieżnikowane na gorąco i na zimno, zorientowane na usługi zarządzanie karkasami, w tym ContiCasingAccount, a także trwałe i oszczędzające paliwo nowe opony.

– Dzięki naszym bieżnikowanym oponom ContiRe oraz ContiTread floty mogą obniżyć koszty opon nawet o 35%, przy znacznie mniejszym wpływie na środowisko – mówi Tansu Isik, dyrektor regionu południowego ds. flot i pierwszego wyposażenia dla naczep i przyczep w Continental Tires EMEA.

Korzystne dla środowiska

Bieżnikowanie jest korzystne dla środowiska, ponieważ może znacznie zmniejszyć zużycie zasobów, takich jak ropa naftowa, kauczuk naturalny i woda. Ponadto pomaga ograniczyć emisję CO2, ponieważ wymaga do 70% mniej energii w porównaniu z produkcją nowej opony. Fakt, że duża część karkasu może być ponownie wykorzystana, przyczynia się do obniżenia kosztów.

Bieżnikowanie rozpoczyna się badaniem i oceną opony, następnie usuwany jest stary bieżnik, a następnie opona jest bieżnikowana na gorąco (hot) lub na zimno (cold) i poddawana kontroli przed ponownym wprowadzeniem do użytku.

Continental niestrudzenie pracuje nad rozwojem innowacyjnych technologii oraz zrównoważonych produktów i usług w całym swoim łańcuchu wartości, od pozyskiwania zrównoważonych materiałów po recykling zużytych opon. Firma polega również na pirolizie zużytych opon. Ogólnym celem jest odzyskiwanie 60% materiałów wykorzystywanych do produkcji ogumienia ze zużytych opon najpóźniej do 2050 roku.

Powiązane artykuły

OBSERWUJ NAS!

Facebook
YouTube
LinkedIn
Instagram
Tiktok

 

CZYTAJ NAJNOWSZY NUMER

Zapisz się do newslettera


Zrównoważony rozwój

Opinie

Po godzinach

Zapowiedź