Badanie przeprowadzone przez Continental oraz InsightOut Lab wskazuje, że opony całoroczne są najpopularniejsze w miastach. Na rynek wchodzi właśnie nowa tego typu opona Continental AllSeasonContact 2.
27% przebadanych polskich kierowców zadeklarowało, że użytkuje opony całoroczne, osoby jeżdżące na „sezonówkach” na ogół częściej sprawdzają stan bieżnika, natomiast użytkownicy „wielosezonów” częściej kontrolują poziom ciśnienia w ogumieniu – to jedynie kilka wniosków płynących z badania Continental oraz InsightOut Lab, w którym sprawdzono jak Polacy korzystają z opon sezonowych i wielosezonowych.
– Dane sprzedażowe jasno pokazują nieustannie rosnącą popularność opon wielosezonowych w Polsce. Kierowcy decydujący się na taką zmianę muszą jednak wiedzieć, że nie zwalnia ich ona z obowiązku regularnej kontroli stanu ogumienia. Cykliczne sprawdzanie stanu bieżnika czy ciśnienia stanowi klucz do jak najdłuższego zachowania pełnych właściwości opony pod względem bezpieczeństwa oraz wydajności – mówi Paweł Skrobisz, dyrektor wsparcie technicznego serwisu w firmie Continental Opony Polska.
Ponad ¼ wybiera całoroczne
Wyniki badania pokazały, że niemal każdy aktywny kierowca jest świadomy, jakich opon używa. 27% respondentów odpowiedziało, że w samochodzie użytkowanym przez nich na co dzień zamontowane są opony całoroczne. 71% wskazało opony sezonowe (letnie lub zimowe), a jedynie 2% nie potrafiło odpowiedzieć na pytanie.
Wśród osób, które używają opon całorocznych, najliczniejszą grupą są mieszkańcy największych miast (powyżej 0,5 mln mieszkańców), z wynikiem na poziomie 41% użytkowników opon wielosezonowych.

Jedna na pięć osób, które użytkują obecnie opony sezonowe, rozważa ich zmianę na ogumienie całoroczne.
– Dzieje się tak zarówno za sprawą coraz większej świadomości kierowców na temat zalet opon wielosezonowych, jak i nieustannie poszerzającej się gamy rozmiarów takiego ogumienia. Warto przeanalizować nasze podróże, przebiegi oraz preferencje tak, aby wybrać dla siebie odpowiedni typ ogumienia – mówi Paweł Skrobisz. Nadal przeważają jednak ci, którzy nie planują jeszcze zmiany rodzaju opon (46%), a kolejne 31% nie wie lub po prostu nie myślało o zmianie na ogumienie całoroczne.
Wśród powodów, dla których użytkownicy opon letnich lub zimowych wzbraniają się przed zmianą na ogumienie całoroczne, dominują opinie dotyczące aspektów technicznych takich opon. Największa grupa osób uważa, że są one mniej bezpieczne w zimie, pojawiają się również głosy twierdzące, że szybciej zużywają się latem. Opona Continental AllSeasonContact 2 może zmienić te przekonania za sprawą nowej mieszanki, stworzonej z połączenia mieszanek letniej i zimowej. Do tej pory opony całoroczne tworzone były jedynie na bazie mieszanki zimowej.
Kto i jak sprawdza stan opon?
Ponad połowa Polaków nie jest w stanie określić, jaki rok produkcji mają użytkowane przez nich opony. Choć większość z nich stara się dbać o stan ogumienia i z rozwagą podchodzi do kwestii jego kontroli, kierowcy w dalszym ciągu robią to niewystarczająco często.
– Kontrolę ciśnienia powinno przeprowadzać się co najmniej raz na 2-3 tygodnie oraz przed każdą dalszą podróżą. Głębokość bieżnika zaś zaleca się kontrolować dwa razy w sezonie, najlepiej na jego początku i końcu – radzi Paweł Skrobisz.
Użytkownicy opon sezonowych nieco częściej (67% wskazań) niż posiadacze ogumienia „all-season” (58%) sprawdzają zużycie bieżnika przynajmniej dwa razy w roku. Ciekawi również fakt, że aż 9% użytkowników opon letnich/zimowych nie sprawdza bieżnika wcale, przy jedynie 2% w grupie „all-season”. W kwestii kontroli ciśnienia, kierowcy posiadający ogumienie całoroczne nieco częściej robią to przynajmniej raz w miesiącu, odpowiedziało tak 25% z nich, przy 20% kierowców z grupy „sezonówek”.
Całoroczne bezpieczne?
Bezpieczeństwo dla Polaków jest jednym z najważniejszych czynników wpływającym na wybór opon. Natomiast opinie na temat bezpieczeństwa ogumienia całorocznego są wśród polskich kierowców zdecydowanie różne. Użytkownicy „wielozesonówek” w 77% uważają, że opon takich można bezpiecznie używać w sezonie zimowym również poza miastem. 75% posiadaczy opon sezonowych nie podziela jednak tego zdania.
– Wyniki badania dowodzą, że Polacy coraz bardziej ufają oponom całorocznym. Wśród użytkowników ogumienia wielosezonowego wysoka jest również świadomość istotnej kwestii, jaką odgrywa regularna kontrola stanu ogumienia. Napawa to optymizmem i udowadnia, że polscy kierowcy z reguły wiedzą, jak użytkować opony, aby zachować ich maksymalną wydajność oraz najwyższy poziom bezpieczeństwa na drodze – mówi Paweł Skrobisz.
87% zapotrzebowania
Nowa opona Continental AllSeasonContact 2 może osiągać większy maksymalny przebieg o 15% w porównaniu do poprzedniego modelu, zmniejszając jednocześnie opory toczenia o 6% bez uszczerbku dla bezpieczeństwa. AllSeasonContact 2 zapewnia jeszcze lepsze prowadzenie na suchych drogach, skróciła się również droga hamowania na suchej i mokrej nawierzchni. Pod względem komfortu jazdy, właściwości na śniegu i aquaplaningu opona AllSeasonContact 2 utrzymuje najwyższe standardy wyznaczone już przez pierwszą generację ogumienia.

Postęp ten został osiągnięty dzięki szeregowi innowacji dotyczących konstrukcji karkasu opony, rzeźby bieżnika oraz jego mieszanki. Podczas projektowania bieżnika opony AllSeasonContact 2 zespół Continental zdecydował się na wzór w kształcie litery V z blokami bieżnika przypominającymi literę C. Wzór V-kształtny oferuje wyraźne korzyści podczas jazdy na mokrej nawierzchni, ponieważ tworzy wiele kanałów wodnych prowadzących w kierunku ścian bocznych opony, które ułatwiają odprowadzanie wody ze strefy kontaktu. Liczne bloki w kształcie litery C, znajdujące się w środku wzoru bieżnika przypominającego literę V, wspierają się wzajemnie, zapewniając precyzyjne prowadzenie przez cały okres eksploatacji opony.
Chemicy z firmy Continental opracowali zaś połączenie różnych technologii „Chili” dla mieszanki bieżnika. Nowe plastyfikatory o wysokim efekcie tłumienia zapewniają pewną przyczepność i precyzyjną reakcję układu kierowniczego w zimnych, mroźnych warunkach drogowych. Nowa kompozycja polimerów zapewnia dobrą przyczepność i krótką drogę hamowania na suchej i mokrej nawierzchni, nawet podczas upalnego lata. Ponadto, nowo opracowana, elastyczna sieć elastomerów dopasowuje się do powierzchni drogi, zmniejszając zużycie opony i zwiększając jej przebieg.
Tworząc nową oponę, Continental miał na uwadze charakterystykę pojazdów ze wszystkimi typami napędu, dlatego model AllSeasonContact 2, ze swoimi wysokimi parametrami wydajności, jest dobrym rozwiązaniem całorocznym dla pojazdów spalinowych, hybrydowych oraz elektrycznych. Opona AllSeasonContact 2 ma oznaczenie „EV-Compatible” na ścianie bocznej, wskazujące na kompatybilność ogumienia z pojazdami z silnikiem elektrycznym.
Zgodnie z europejską etykietą oznakowania opon, model AllSeasonContact 2 uzyskuje ocenę „B” odnośnie hamowania na mokrej nawierzchni, oporów toczenia i hałasu toczenia. Jako opona całoroczna ma oznaczenie M+S oraz symbol 3PMSF, wymagany przy użytkowaniu zimowym.
Opona AllSeasonContact 2 jest już dostępna do zakupu w 99 rozmiarach w przedziale od 15 do 21 cali. Razem z modelem AllSeasonContact pierwszej generacji pozwala to na pokrycie zapotrzebowania 87% wszystkich pojazdów dostępnych na rynku.