Stellantis pokazał dziś 12 zmodernizowanych samochodów dostawczych należących do niego marek Citroën, Fiat Professional, Opel, Peugeot i Vauxhall.
Zmiany objęły całą gamę małych, średnich i dużych samochodów dostawczych, spalinowych i elektrycznych. Nowości dotyczą układu napędowego, bezpieczeństwa, systemów wspomagających kierowcę (ADAS) oraz telematykę.
Sinik spalinowy dużych modeli współpracuje teraz z 8-stopniową automatyczną skrzynią biegów, nowe samochody elektryczne mają większy zasięg, a wśród opcji pojawią się ogniwa paliwowe.
Zasięg do 420 km
Druga generacja napędu elektrycznego zapewnia nowym kompaktowym samochodom dostawczym zasięg do 330 kilometrów. W średniej wielkości samochodach dostawczych akumulatory mają pojemność 50 lub 75 kWh energii i zapewniają zasięg do 350 km. W segmencie dużych samochodów dostawczych akumulator o pojemności 110 kWh zapewnia zasięg do 420 km. Szybkie ładowanie prądem o mocy 150 kW skraca czas uzupełniania energii.
Druga generacja wodorowych ogniw paliwowych w średniej wielkości samochodach dostawczych, która zostanie wprowadzona na rynek w połowie 2024 roku, zapewni zasięg do 400 km. W 2024 roku, napęd wodorowy z ogniwami paliwowymi zostanie wdrożony do dużych samochodów dostawczych oferując zasięg do 500 km.
Nowe wskaźniki i telematyka
W wyposażeniu samochodów znalazła się rekuperacja aktywowana za pomocą łopatek na kierownicy. W małych modelach na baterie jest pompa ciepła, która optymalizując zużycie energii w niskich temperaturach wydłuża zasięg pojazdu.
Kierowca może korzystać z nowego zestawu wskaźników i wyświetlacza pośrodku tablicy rozdzielczej, które można dopasować do własnych potrzeb. Kamery Dynamic Surround Vision zapewniają szeroki widok wokół pojazdu, ułatwiając manewrowanie. Telematyka, aktywowana w chwili wydania samochodu klientowi, zapewnia kierowcom aktualne informacje, a dyspozytorom kontakt z flotą. Umożliwia korzystanie z dostępnych pakietów usług obniżających koszty. Wśród nich są przeglądy zapobiegawcze, szkolenia z oszczędnej jazdy, optymalizacja tras pojazdów elektrycznych i zarządzanie ładowaniem. Dzięki aktualizacjom bezprzewodowym (over-the-air) pojazd jest zawsze wyposażony w najnowsze rozwiązania.
W małych samochodach dostawczych stacja Smartphone Station łączy się z aplikacją, dzięki której smartfon pełni funkcje panelu sterowania. Wchodzi w interakcję z przyciskami na kierownicy.
W dużych samochodach dostawczych, jazda autonomiczna poziomu 2 to połączenie adaptacyjnego tempomatu z funkcją stop-and-go i asystentem utrzymania na pasie ruchu oraz jazdy w korku (ang. Lane Centering oraz Traffic Jam Assist). Wszystkie nowe samochody dostawcze wyposażono w reflektory LED.
Samochody elektryczne mogą być wyposażone w 400-voltową elektryczną przystawkę odbioru mocy (e-PTO) w postaci złączą, które może zasilać elementy zabudowy. Przystawka pobiera energię z akumulatora trakcyjnego.
W Ameryce Północnej pojawią się zelektryfikowane samochody dostawcze i pikapy. W tym Ram ProMaster EV pod koniec 2023 r., a pod koniec 2024 r. Ram 1500 REV. W nowej gamie pojawią się również modele z wodorowymi ogniwami paliwowymi.
Stellantis Pro One
Sprzedażą i obsługą samochodów użytkowych Citroën, FIAT Professional, Opel, Peugeot, Ram i Vauxhall zajmie się utworzona w tym celu komórka organizacyjna Stellantis Pro One. Dysponuje ona siecią 20 000 dilerów. Stellantis Pro One ma spowodować podwojenie przychodów i wzrost udziału lekkich samochodów użytkowych na baterie i wodorowe ogniwa paliwowe w całości sprzedaży. Popyt mają stymulować rozwiązania zwiększające zasięg i zdalne aktualizacje dla każdego nowego pojazdu od 2026 r., usługi, a także jazdę autonomiczną. Za sprawą Stellantis Pro One do 2030 roku samochody elektryczne mają stanowić w Europie 100% sprzedaży. W Stanach Zjednoczonych 50%.