Napędzane gazem ziemnym IVECO S-Way CNG pokonało 1000 km w rzeczywistych warunkach eksploatacji. Napędzający je silnik xCursor 13 NG zapewnia osiągi porównywalne z jednostkami wysokoprężnymi przy niższej emisji. Pojazdowi udało się osiągnąć średnio 95% redukcji emisji CO₂ dzięki biometanowi.
Latem tego roku ciągnik IVECO S-Way CNG osiągnął imponujący wynik. Przejechał ponad 1000 kilometrów na jednym tankowaniu sprężonego gazu ziemnego (CNG).
Test przeprowadzili francuscy dziennikarze Fabien Calvet (www.truckstop.fr) oraz Loïc Fieux (Les Routiers). Odbył się na trasie pomiędzy granicą Belgii a Hiszpanii, w warunkach w pełni odzwierciedlających codzienną eksploatację. Zestaw testowy obejmował załadowaną naczepę kurtynową Krone i ważył około 30 ton,
Osiągi jak w konwencjonalnym silniku wysokoprężnym
Dziennikarze podkreślili wyjątkowe właściwości jezdne i komfort prowadzenia IVECO S-Way CNG. Pojazd testowy oprócz standardowego hamulca silnikowego wysokiej wydajności HPEB posiadał retarder hydrauliczny, co zapewniało dużą skuteczność hamowania. W pełni pneumatyczne zawieszenie i nowy układ kierowniczy poprawiały precyzję prowadzenia i wygodę jazdy.
Silnik gazowy zachwycił płynną, natychmiastową reakcją oraz wyjątkowo cichą pracą. Zachowanie na drodze było porównywalne z pojazdami wysokoprężnymi – przy zauważalnie niższym poziomie hałasu.
Efektem było średnie zużycie poniżej 21 kg/100 km na dystansie przekraczającym 1 000 km. I to w połączeniu z szybkim tankowaniem, potwierdzającym zaawansowanie technologiczne oraz pełną przydatność rozwiązań CNG IVECO w codziennych operacjach transportowych.
Stworzony do wydajności i osiągów
Model testowy był wyposażony w silnik xCursor 13 NG od FPT Industrial, zapewniający 500 KM i 2200 Nm momentu obrotowego. Tę najnowszą generację jednostek gazowych zaprojektowano z myślą o przyszłych normach Euro VII. Silnik gwarantuje optymalne osiągi w zakresie od 1 000 do 1 500 obr./min.
W połączeniu z drugą generacją zautomatyzowanej skrzyni ZF TraXon o 12 przełożeniach oraz długim przełożeniem mostu, xCursor 13 NG uzyskuje efektywny moment obrotowy przy utrzymaniu niskich prędkości obrotowych silnika przez większość trasy.
Nowe zbiorniki gazu o pojemności 1240 litrów CNG (co oznacza 190 kg gazu netto – dostępnego do wykorzystania), oferują wzrost o 18% względem poprzedniej generacji. To poprawa o 72% w porównaniu z pierwszymi ciągnikami IVECO CNG z 2011 roku.
Technologia zwiększająca efektywność
Inżynierowie IVECO dopracowali każdy szczegół w dążeniu do maksymalnej wydajności. Opracowano drugą generację systemu jazdy przewidującej HiCruise. Analizuje topografię trasy wykorzystując energię kinetyczną pojazdu i optymalizując pracę silnika na wzniesieniach. Predykcyjne systemy GPS współpracowały ze sobą, aby optymalnie wykorzystywać profil terenu. Energię kinetyczną odzyskiwały na zjazdach i dostosowując prędkość obrotową silnika przed podjazdami.
Inteligentny system zarządzania energią wykorzystuje komponenty „smart”, czyli wyłączane lub przechodzące w stan niskiego poboru energii, gdy nie są potrzebne. To między innymi alternator smart o regulowanym prądzie wzbudzenia, kompresor odłączany po napełnieniu układu pneumatycznego czy pompa wspomagania układu kierowniczego o zmiennym wydatku.
Udoskonalenia aerodynamiczne, takie jak deflektory na słupkach, spoilery na kabinie z przedłużeniami elastycznymi i kamery zastępujące lusterka, dodatkowo redukowały opór powietrza, obniżając zużycie paliwa na długich trasach.
Biometan sprawdzoną alternatywą
Oprócz doskonałych osiągów, pojazdy ciężarowe IVECO zasilane gazem ziemnym oferują operatorom zrównoważone i opłacalne rozwiązanie transportowe. Mogą korzystać z rozbudowanej i stale rozwijającej się sieci stacji tankowania w całej Europie. Obecnie możliwe jest tankowanie na około 4 300 stacjach bioCNG i 800 stacjach bioLNG. Biometan, wytwarzany lokalnie z odpadów organicznych, może zmniejszyć emisję CO₂ średnio o 95%, jednocześnie znacząco ograniczając emisje pyłów oraz tlenków azotu w porównaniu z olejem napędowym. Europejska sieć stacji tankowania wciąż rośnie, a otwarcie 50 nowych punktów planowane jest na 2026 rok.
„Ponad 1000 km na jednym tankowaniu sprawia, że IVECO S-Way CNG wyznacza nowy standard w zakresie zasięgu, efektywności i komfortu, udowadniając ponownie, że gaz ziemny jest realną alternatywą dla diesla w transporcie długodystansowym, napędzając dekarbonizację transportu drogowego.” – powiedział
Giandomenico Fioretti, Head of Alternative Propulsion Business Development at IVECO
.






