czwartek, 6 listopada, 2025
Strona głównaAktualnościClassTrucks: Ukryte koszty flot mieszanych

ClassTrucks: Ukryte koszty flot mieszanych

Gdy flota firmy się starzeje i przestaje osiągać optymalną wydajność to należy podjąć trudną decyzję. Wymienić pojazdy pojedynczo czy od razu zmodernizować całą flotę. Ekspert ClassTrucks wyjaśnia.

Ponieważ samochody ciężarowe wymagają wymiany co 5–7 lat, rosnący popyt powoduje konieczność rozbudowy floty. Wtedy wyzwaniem jest znalezienie i zapewnienie wystarczającej liczby identycznych pojazdów, aby utrzymać spójność operacyjną.

Luuk Roelofs, kierownik działu sprzedaży w ClassTrucks wyjaśnia, że rynkowa rzeczywistość jest taka, że jeśli chcesz mieć 10, 30 lub nawet więcej identycznych ciężarówek, zazwyczaj jesteś ograniczony do zamawiania bezpośrednio od producentów. Po wyższych cenach, często z długim czasem oczekiwania. Ponieważ większość dealerów i pośredników nie ma takiej ilości pojazdów o identycznych specyfikacjach. Trudno znaleźć odpowiedniego partnera, ale jest to warte wysiłku.

Ulepszone planowanie i operacje

Rozbudowując lub odnawiając flotę identycznymi pojazdami firmy zyskują natychmiastowe korzyści operacyjne dzięki przewidywalnym wskaźnikom wydajności.

Ekspert ClassTrucks podkreśla, że dzięki znormalizowanej flocie pracujesz ze znanymi zmiennymi. To różnica w zużyciu paliwa i zsynchronizowanymi harmonogramami serwisowymi. Sama ta przewidywalność pozwala skrócić czas planowania i poprawić dokładność dostaw.

Standaryzacja floty umożliwia też optymalizację tras. Dyspozytorzy mogą skupić się na wydajności, a nie na dopasowywaniu sprzętu. Ta elastyczność ma kluczowe znaczenie w sezonie szczytowym lub w przypadku nieobecności kierowców.

Uproszczona koordynacja dostawców

Wydajność zaopatrzenia poprzez hurtowe zakupy identycznych specyfikacji. Realizacja dużego zamówienia zmniejsza koszty administracyjne. To mniej umów do negocjacji, mniej harmonogramów dostaw do skoordynowania i mniej faktur do przetwarzania.

Firmy minimalizują wtedy czas i koszty logistyczne związane z obsługą wielu dostawców. To także jednolity poziom jakości wszystkich pojazdów.

Sprawniejsza konserwacja i serwisowanie

Korzyści ze standaryzacji widać w warsztacie serwisowym. Badania przeprowadzone przez Deloitte Analytics Institute pokazują, że okresowa obsługa serwisowa – jest najskuteczniejsza w przypadku jednolitych flot.

Kiedy eksploatuje się 30 identycznych ciężarówek, można przewidzieć awarie komponentów na podstawie wzorców dla całej floty. Można wtedy proaktywnie serwisować pojazdy zanim dojdzie do awarii. Także zarządzanie zapasami części staje się wydajniejsze.

Mniej złożone szkolenia

Także szkolenia kierowców stają się bardziej wydajne. Czas wdrażania nowych pracowników znacznie się skraca, a krzywa uczenia się znacznie się spłaszcza. Korzyści dla bezpieczeństwa też są oczywiste.

Standaryzacja poprawia również satysfakcję kierowców i ich retencję. Ankietowani kierowcy zgłaszają chęć pozostania dłużej u pracodawców, którzy zapewniają wygodne, dobrze utrzymane i znane im pojazdy.

Luuk Roelofs, kierownik działu sprzedaży w ClassTrucks

Znalezienie odpowiedniej ilości na ograniczonym rynku

Wyzwanie pozostaje: gdzie znaleźć duże ilości identycznych pojazdów? Rynek samochodów używanych jest rozdrobniony, a dealerzy oferuje maksymalnie od 2 do 10 egzemplarzy danego modelu. Ta luka rynkowa powoduje, że dostawcy, tacy jak ClassTrucks, koncentrują się na młodych, używanych samochodach ciężarowych w dużych ilościach. Firma utrzymuje zapas 10, 30 lub więcej identycznych egzemplarzy – tego samego modelu, roku produkcji i specyfikacji. Dla firm stanowi to optymalne rozwiązanie: natychmiastowa dostępność, oszczędności w porównaniu z nowymi pojazdami oraz wszystkie korzyści operacyjne wynikające ze standaryzacji.

Natomiast, gdy klienci mają specyficzne wymagania, wykraczające poza dostępne zapasy, przynależność do Girteki umożliwia ClassTrucks pozyskiwanie pojazdów bezpośrednio z floty operacyjnej Grupy.

Argumenty przemawiające za standaryzacją stają się coraz bardziej przekonujące w przypadku dużych flot. Floty mieszane generują nieefektywności. Ponadto utrudnioną obsługę serwisową, złożone szkolenia, zmniejszoną siłę negocjacyjną. W miarę pojawiania się rozwiązań wypełniających tę lukę, menedżerowie flot stają przed pytaniem: jak najlepiej ją wykorzystać.

Powiązane artykuły

OBSERWUJ NAS!

Facebook
YouTube
LinkedIn
Instagram
Tiktok

 

CZYTAJ NAJNOWSZY NUMER

Zapisz się do newslettera


Zrównoważony rozwój

Opinie

Po godzinach

Zapowiedź