W Kielcach odbył się pilotażowy konkurs E-Optifuel Challenge – pierwszy w Polsce, a nawet w Europie. To już 12. edycja konkursu na racjonalną jazdę, tym razem jednak kierowcy rywalizują, pokonując trasy konkursowe elektrycznymi pojazdami.
To symboliczny krok, który ma pokazać dojrzałość oferty Renault Trucks na polskim rynku. W konkursie bierze udział 6 kierowców, wybranych spośród najlepszych wyłonionych z poprzednich edycji. Każdy z nich pokonuje trzy trasy trzema różnymi pojazdami: zestawem z ciągnikiem Renault Trucks T E-Tech, dystrybucyjnym D16 E-Tech i dostawczym Masterem E-Tech. Pojazdy te po raz pierwszy stanęły do bezpośredniego, praktycznego testu efektywności energetycznej w warunkach zbliżonych do codziennej eksploatacji.

– Zrobiliśmy coś, czego nikt przed nami nie zrobił – konkurs jazdy racjonalnej w pełni elektrycznymi pojazdami. Kameralnie, ale wyjątkowo. To dla mnie osobiście ważny moment: dowód, że mamy dojrzały, sprawdzony produkt, który nie boi się deszczu, wiatru i kieleckiej pogody – mówi Łuksza Kurcbard z Renault Trucks Polska.
E-Optifuel Challenge – lata doświadczeń
Warto przy okazji przypomnieć, że pierwsza edycja konkursu odbyła się w 2008 r. Był to pierwszy konkurs nie tylko w Polsce, ale i w Europie, który miał wyłonić najlepszego kierowcę w racjonalniej jeździe ciężarówką. Udowadniał również, jak bardzo mogą być efektywne pojazdy Renault Trucks, gdy kierowca jest dobrze wyszkolony.

– Od początku chcieliśmy promować zasady jazdy racjonalnej. Dziś robimy to w świecie elektrycznym – podkreśla Łukasz Kurcbard.
Formuła tegorocznej rywalizacji została ograniczona i ma charakter pilotażowy. Do udziału zaproszono kierowców uznawanych za największych fanów marki, uważnie śledzących jej działania. Tak się złożyło, że było to dla nich pierwsze spotkanie nie tylko z ciężkim samochodem elektrycznym, ale nawet z elektrycznym dostawczakiem.

– Tym bardziej ciekawi nas, jak perfekcyjni mistrzowie jazdy racjonalnej poradzą sobie bez doświadczenia za kierownicą elektryka. Z tego, co widzimy, wyniki są równie dobre, jak w przypadku pojazdów z silnikiem Diesla – dodaje Łukasz Kurcbard.
Wyniki zostały ogłoszone podczas wieczornej gali. Zwycięzca został wyłoniony na podstawie sumy punktów z trzech przejazdów i testu teoretycznego (maksymalnie 200 punktów).
– To pierwszy taki tytuł w Polsce: mistrz jazdy racjonalnej E-Optifuel. Ma być emocjonująco, ale też edukacyjnie. Chcemy pokazać, że zasady rozsądnej jazdy działają tak samo w pojazdach elektrycznych jak w dieslu. Szukamy tu kompromisu między prędkością a zużyciem energii – mówi Łuksz Kurcbard.
E-Optifuel Challenge – 3 pojazdy
Do konkursu wystawiono trzy reprezentatywne pojazdy Renault Trucks, każdy na trasie odpowiadającej typowym warunkom eksploatacji:
- Master E-Tech: gęsto zabudowany teren z licznymi ograniczeniami i przejściami dla pieszych (kierunek lotniska w Masłowie i Zalew w Cedzynie).
- D16 E-Tech(dystrybucyjny): miks krętych, pagórkowatych dróg technicznych, fragmenty starej „siódemki” i odcinek drogi ekspresowej w kierunku Warszawy.
- Ciągnik siodłowy T E-Tech z naczepą: odcinek drogi ekspresowej do pierwszego węzła w Kielcach i powrót.
Obciążenia odzwierciedlają realną pracę pojazdów: ciągnik ma ładunek o masie 22 ton, D16 około 4 ton, a Master 500 kg. Średnie dystanse wynosiły od 31,5–34,5 km na pętlę, z czasem przejazdu około 40–45 minut, w terenie miejscami wyraźnie górzystym.

„Wzór Kurzbarda-Majaka” – prosty, ale skuteczny algorytm oceny – pozostaje sercem metodyki: relacja zużycia energii do prędkości średniej wyznacza racjonalność jazdy, czyli najlepszy kompromis między tempem a efektywnością.
– Paliwo to energia chemiczna, a tu mamy energię elektryczną. Zasada jest ta sama – wyjaśnia Łukasz Kurcbard.
Z uwagi na mieszane pochodzenie pojazdów (D16 przyjechał z Francji, Master bez ciężarowej telematyki) wyniki spisywano z tablic rozdzielczych. Pomiar czasu obywał się przy użyciu stopera, by w razie potrzeby wyznaczyć prędkość średnią.
A jakie wyniki mieli instruktorzy?
Częścią konkursu Optifuel było mierzenie się uczestników z wynikami instruktorów. W ostatnich edycjach, uczniowie bardzo zbliżali się do kunsztu w ekonomicznej jeździe mistrzów. Wyniki zużycia energii trenerów na konkursowych trasach wyglądały następująco:
- T E-Tech (ciągnik): 107 kWh/100 km, zużycie baterii 8–9% na pętlę około 32,5 km.
- D16 E-Tech: 63 kWh/100 km, około 7% baterii na pętlę; bardzo trudne podjazdy wpływały na profil zużycia.
- Master E-Tech: 19,8 kWh/100 km w terenie zabudowanym; w trakcie konkursu padły już wyniki niższe o ok. 1 kWh/100 km przy niższej prędkości średniej.
Każdy pojazd wykonuje pętle z bezpiecznym zapasem energii: typowo ~10% zużycia na przejazd i finalnie pozostaje 30–40% rezerwy bez potrzeby doładowań w trakcie konkursu.

Test teoretyczny
Oprócz jazd uczestnicy musieli też rozwiązać test teoretyczny. Obejmował on 20 pytań, które dotyczyły budowy i specyfikacji pojazdów elektrycznych Renault Trucks oraz zasady jazdy racjonalnej. Rozwiązując test na 100%, można było uzyskać 20 punktów na 200.
– Chcemy, by E-Optifuel stał się stałym elementem kalendarza, tak jak jego spalinowy pierwowzór. Dzisiejsze wyniki pokazują, że elektryczne ciężarówki i dostawczaki Renault Trucks są gotowe na codzienność. Od miasta, przez dystrybucję, po trasę ekspresową – podsumowuje Łukasz Kurcbard.
Wieczorna gala wyłoniła pierwszego w Polsce mistrza jazdy racjonalnej w elektrykach – tytuł symboliczny, ale podparty konkretnymi danymi z realnej trasy.
Rozgrywka miała miejsce w nowo otwartym serwisie Renault Trucks Tandem Trucks w Kajetanowie koło Kielc.
A zwycięzcą jest…
Pierwsze miejsce i tytuł mistrza zdobył Piotr Krahel. Drugą pozycję zajął Artur Sumbar, a trzeci był Tomasz Leki.

Co ciekawe, Piotr Krahel najbardziej ekonomicznie pojechał dostawczym Masterem E-Tech oraz dystrybucyjnym D16 E-Tech. Najlepszy w jeździe ciągnikiem T E-Tech był Artur Sumbar. Z kolei w teście teoretycznym najlepiej poradził sobie Zenon Korsak. Najtrudniejszym pytaniem okazała się kwestia zasięgu Mastera z baterią 87 kWh. Dobrze odpowiedziało tylko dwóch uczestników konkursu.
Wyniki konkursu:
1. Piotr Krahel- 191,5;
2. Artur Sumbar – 183,8;
3. Tomasz Leki – 181,2;
4. Mariusz Groszczyński – 181,0;
5. Łukasz Ponikiewski – 179,9
6. Zenon Korsak – 172,6
Gratulujemy!









