Toyota Corolla Cross łączy dynamiczny układ hybrydowy z inteligentnym napędem na cztery koła. To idealny wybór dla tych, co szukają wszechstronnego, ekonomicznego i bezpiecznego auta na każdą okazję.
Toyota Corolla Cross z napędem hybrydowym 2.0 Hybrid Dynamic Force i inteligentnym AWD-i to wygodne i ekonomiczne auto. Mogłam się o tym przekonać podczas długiego testu na dystansie ponad 2500 km. Jak wersja Executive, wzbogacona o panoramiczny dach i system audio Premium JBL sprawdziła się w trasie?

Design i przestrzeń na co dzień w Toyota Corolla Cross
Toyota Corolla Cross ma 4460 mm długości, 1825 mm szerokości i 1620 mm wysokości. Z rozstawem osi na poziomie 2640 mm, stawia ją to pomiędzy takimi modelami jak C-HR i RAV4. Sylwetka auta jest solidna, a wersja Executive wyróżnia się lakierowanymi na czarno elementami nadwozia i przyciemnianymi szybami.
Wnętrze jest dobrze zaplanowane, a skórzana tapicerka nadaje mu elegancji. Choć w tym wypadku szkoda, że użyto szarych, ciemnych materiałów, które skutecznie maskują efekt premium. Sporo schowków i dwustrefowa klimatyzacja dbają o wygodę na co dzień. Dwa porty USB-C, bezprzewodowa ładowarka w konsoli środkowej i podgrzewane fotele podnoszą funkcjonalność i komfort jazdy. W drzwiach z przodu mieści się butelka półtoralitrowa, z tyłu jest miejsce na kubek.






Jednym z najważniejszych atutów Corolli Cross jest wysoki poziom ergonomii. Miejsce kierowcy jest wygodne i dobrze zaplanowane. Wielofunkcyjna kierownica obszyta skórą oraz cyfrowy kokpit o przekątnej 12,3 cala umożliwiają personalizację wyświetlanych informacji. Centralny ekran multimediów o przekątnej 10,5 cala działa szybko i płynnie. Można z nim połączyć telefon i korzystać z aplikacji na smartfonie.
Zaawansowana technologia hybrydowa w Toyota Corolla Cross
Testowa Corolla Cross była wyposażona w układ napędowy 2.0 Hybrid Dynamic Force. Jednostka benzynowa o mocy 152 KM jest tutaj wspierana przez silniki elektryczne (przedni o mocy 113 KM i tylny o mocy 41 KM). Łącznie do dyspozycji jest więc 197 KM. Bezstopniowa skrzynia e-CVT płynnie przenosi moc na cztery koła, automatycznie regulując rozkład momentu obrotowego między osiami. Gwarantuje to bezpieczne i stabilne prowadzenie, szczególnie na śliskiej nawierzchni lub w trudnych warunkach.
Zastosowana tutaj jednostka sterująca PCU ogranicza straty energii i działa ciszej. Litowo-jonowy akumulator jest lżejszy i bardziej wydajny niż w poprzednich generacjach. Ma też sporą pojemność jak na hybrydę tego typu – 4,08 kWh. Silnik benzynowy pracuje sprawnie i płynnie, ale trzeba się też liczyć z hałasem podczas przyspieszania.

Zabezpieczenie
Zawieszenie opiera się z przodu na kolumnach MacPhersona, a z tyłu na podwójnych wahaczach. Efektywnie absorbuje nierówności, zapewnia komfort prowadzenia trasą szybkiego ruchu i dobre wchodzenie w zakręty. Układ kierowniczy jest precyzyjny, a wspomaganie elektryczne sprawia, że kierownica pracuje miękko podczas manewrowania i odpowiednio się usztywnia w trasie.
Do dyspozycji są trzy tryby jazdy: Eco, Normal i Sport. Dodatkowo możemy też korzystać z trybu B, który zwiększa rekuperację podczas hamowania silnikiem. Toyota zaleca używać go do stosowania podczas zjazdu ze wniesienia. Tryb Eco oczywiście pomaga w oszczędnej jeździe, ale sprawia, że samochód jest za bardzo „ospały”. Tryb Sport lekko dodaje dynamizmu podczas jazdy, ale różnica między nim a trybem normalnym jest niewielka.
Kierowcę wspiera pakiet systemów bezpieczeństwa takich jak: adaptacyjny tempomat z funkcją jazdy w korku, aktywny asystent utrzymania pasa ruchu czy system zapobiegania kolizjom nie tylko na skrzyżowaniach. Dostępny jest też asystent parkowania z kamerą 360° i czujnikami ultradźwiękowymi. System monitorowania martwego pola, asystent bezpiecznego wysiadania i automatyczne hamowanie awaryjne zwiększają bezpieczeństwo na co dzień i pozwalają uniknąć przykrych niespodzianek.
Sztywna platformy TNGA-C, wielopunktowe zgrzewanie nadwozia i system ośmiu poduszek powietrznych dbają o bezpieczeństwo bierne, chroniąc podczas kolizji.
Samochód prowadzi się dobrze, obsługuje się go intuicyjnie, a co najważniejsze jest też ekonomiczny. Przy średniej prędkości 83 km/h komputer pokładowy pokazał spalanie na poziomie 6,3 l/100 km. I takie utrzymywało się podczas całego testu, po drogach szybkiego ruchu, polskimi i niemieckimi autostradami. Oczywiście nie obyło się bez korków, ale też prędkość momentami dochodziła do 160 km/h. Przy spokojniejszej jeździe spalanie spadło od poziomu 5,3 l/100 km, a w mieście nawet 4,7 l/100 km. W sumie okazało się, że Corolla Cross jest bardzo ekonomicznym samochodem, choć wskazania te są powyżej tego, co podaje producent.




Praktyczność i bezpieczeństwo w Toyota Corolla Cross
Pasażerowie drugiego rzędu powinni mieć wystarczająco dużo przestrzeni na nogi i nad głową, nawet ci wyższego wzrostu. Tylna kanapa ma regulowane oparcie, co podnosi komfort dłuższej jazdy, ale też sprawia, że można zwiększyć bagażnik kosztem miejsca na nogi pasażerów. Z tyłu dostępne są dwa porty USB-C oraz podłokietnik z uchwytami na kubki. Środkowe miejsce jest miękkie i wygodne, ale tunel choć niski jest szeroki, co może sprawiać pewien dyskomfort.
Bagażnik ma pojemność 390 l, a składając tylną kanapę można go powiększyć do 1299 l. Prowadzi do niego elektrycznie unoszona klapa, co jest bardzo wygodną funkcją. Ma foremny kształt, przykrywa go roleta, co jest z jednej strony wygodne, a z drugiej ogranicza funkcjonalność, bo trudno coś na nią odłożyć. Na ścianach zamontowano haczyki na torby i bardzo wydajną lampkę. Bagażnik ma dwa poziomy, ale pod podłogą jest tylko miejsce na zestaw naprawczy i jakieś drobiazgi.

Toyota Corolla Cross w tej wersji okazała się idealnym kompanem w dalekiej podróży. To najlepszy test dla auta. Wówczas możemy odkryć, co nas denerwuje, a co zadziwiająco dobrze działa. Corolla czasami hałasuje i to niespodziewanie, ale krótkotrwale. Za to jest ekonomiczna i bezpieczna. A kierowca ma gdzie odłożyć wszystko to, co jest niezbędne podczas długiej podróży. Bagażnik jest wystarczająco pojemny, żeby się do niego spakowała 4-sobowa rodzina, a gdy czasami trzeba więcej miejsca, elastycznie można to regulować.
Tekst: Katarzyna Dziewicka Zdjęcia: K. Dziewicka, Michał Kij
Toyota Corolla Cross 2.0 Hybrid AWD-i
Dane techniczne | |
Masy i wymiary | |
Dopuszczalna masa całkowita (kg) | 2015 |
Masa własna (kg) | 1615 |
Ładowność (kg) | 425 |
Masa całkowita przyczepy (kg) | 750 |
Rozstaw osi (mm) | 2640 |
Długość/szerokość/wysokość (mm) | 4460 / 1825 / 1620 |
Średnica zawracania (m) | 10,8 |
Liczba miejsc | 5 |
Objętość bagażnika (l) | 390 |
Objętość bagażnika za 1 rzędem siedzeń (l) | 1299 |
Własności terenowe | |
Prześwit (mm) | 160 |
Kąt natarcia (°) | ok. 16–17** |
Kąt zejścia (°) | ok. 27** |
Kąt rampowy (°) | ok. 16** |
Układ napędowy | |
Silnik benzynowy | Dynamic Force 2.0 l, 4-cyl., rzędowy, DOHC |
Pojemność skokowa (cm³) | 1987 |
Moc maksymalna (KM/kW/obr/min) | 152 (112) / 6600 |
Maks. moment obrotowy (Nm/obr/min) | 190 / 4400–5200 |
Silnik elektryczny (przód/tył) (KM/kW) | Przód: 113 (83); Tył: 41 (30) |
Maks. moment obrotowy el. (Nm) | Przód: 206; Tył: 85 |
Łączna moc układu hybrydowego (KM/kW) | 197 (145) |
Maks. moment układu hybrydowego (Nm) | brak danych |
Typ skrzyni/liczba biegów | eCVT bezstopniowa |
Pojemność akumulatora (kWh) | 4,08 |
Prędkość maksymalna (km/h) | 180 |
Przyspieszenie 0-100 km/h (s) | 7,5 |
Średnie zużycie paliwa, cykl mieszany (l/100 km)* | 5,3–5,6 |
Pojemność zbiornika paliwa (l) | 43 |
Przeglądy | 3 lata/100 000 km |
*wg danych producenta
**Wartości szacunkowe na podstawie platformy, proporcji i typowych danych segmentu; brak oficjalnych wartości dla tego modelu.

















































































