CEVA Logistics ogłasza uruchomienie rozwiązania z zakresu logistyki zwrotnej. To logistyka dedykowanego transportowi, magazynowaniu i przetwarzaniu baterii z pojazdów elektrycznych po zakończeniu ich cyklu życia.
Szacuje się, że w Europie w ciągu najbliższych pięciu lat zostanie wycofanych z eksploatacji ok. 8 milionów baterii litowo-jonowych. W połączeniu z zaostrzającymi się regulacjami środowiskowymi, recykling zużytych baterii stanowi wyzwanie zarówno ekonomiczne, jak i zrównoważonego rozwoju. Ogranicza to presję na wykorzystanie metali rzadkich i chroniąc zasoby naturalne.
Kompleksowy łańcuch logistyczny i przemysłowy musi być sukcesywnie rozwijany. Szczególnie teraz, gdy pierwsze baterie do pojazdów elektrycznych osiągają koniec swojego cyklu życia.

CEVA Logistics uruchamia kompleksową obsługę logistyki zwrotnej dla baterii. Baterii z aut elektrycznych przeznaczonych do ponownego użycia lub recyklingu. Firma angażuje się w budowę cyrkularnego łańcucha wartości. Ponadto wspiera branżę motoryzacyjną w jej ewolucji technologicznej. Dzięki inwestycji liczonej w milionach euro CEVA planuje stopniowe tworzenie Centrów Logistyki Baterii.
CEVA Logistics – trzy filary rozwiązania logistyki zwrotnej
CEVA może odegrać pionierską rolę w logistyce zwrotnej zużytych baterii do pojazdów elektrycznych. Oferta firmy stanowi odpowiedź na rosnące potrzeby rynku. Zapewni także producentom samochodów niezawodne, skalowalne rozwiązanie. Ponadto rozwiązanie zgodne z rygorystycznymi wymaganiami regulacyjnymi dotyczącymi przetwarzania baterii.
- Zbiórka i transport baterii w całej Europie.
- Szeroki zakres usług dodatkowych.
- Śledzenie i zarządzanie danymi.
Centra Logistyki Baterii
Rozwiązanie z zakresu logistyki zwrotów powstało we Francji, Wielkiej Brytanii oraz Hiszpanii do końca bieżącego roku. CEVA planuje kolejne centra w Niemczech, Włoszech, Polsce, Szwecji, Szwajcarii, Niderlandach i Czechach. Natomiast pierwszy pilotaż, którego celem była weryfikacja koncepcji Centrum Logistyki Baterii, rozpoczął się w 2022 r. i firma realizuje go w hubie FVL CEVA w Ghislenghien w Belgii.
Każde Centrum Logistyki Baterii firma zlokalizowała na wydzielonych obszarach platform logistycznych CEVA dla pojazdów. Centra obejmują strefy magazynowe i jednostki składowania. Kontenery z kontrolowaną temperaturą, są wyposażono w regały, systemy monitorowania temperatury i wilgotności oraz całodobowe systemy alarmowe. Operacje diagnostyki baterii, głębokiego rozładowania, demontażu i rekondycjonowania prowadzono są w dedykowanych warsztatach.
Firma organizuje zbiórkę baterii z salonów samochodowych, punktów sprzedaży pojazdów oraz stacji demontażu pojazdów. Następnie analizuje stan baterii i określa czy powinny zostać poddane demontażowi, czy rekondycjonowaniu. Po kontrolowanym magazynowaniu dostarcza moduły i odpady do zakładów recyklingowych lub ośrodków drugiego życia.






