czwartek, 18 września, 2025
Strona głównaAktualnościESG nie tylko dla korporacji

ESG nie tylko dla korporacji

Czy polscy przedsiębiorcy planują działania ESG? Okazuje się, że nie myśli o nich aż 91% mikroprzedsiębiorców, zatrudniających do 9 pracowników. Wśród małych firm ten odsetek spada do 55%. Inaczej jest w firmach większych.

Z kolei średnie przedsiębiorstwa (50-249 pracowników) prezentują zupełnie odwrotną postawę. 57% z nich podejmuje aktywności w tym obszarze, a 26% planuje to zrobić w najbliższym czasie. Różnice widać również w branżach: największe znaczenie ESG ma w przemyśle i budownictwie. W usługach i handlu przedsiębiorcy częściej uznają je za koszt lub zbędną formalność.

– Wyniki naszego badania jasno pokazują, że ESG przestaje być w Polsce domeną dużych korporacji, a coraz częściej staje się realnym elementem strategii firm średniej wielkości. Mikro i małe przedsiębiorstwa są na wcześniejszym etapie tej transformacji, co wynika z ograniczonych zasobów i mniejszej presji regulacyjnej – mówi Radosław Woźniak, prezes zarządu EFL.

Radosław Woźniak zauważa jednak rosnącą grupę firm, które zaczynają postrzegać ESG nie jako koszt, lecz jako długoterminową inwestycję w rozwój i konkurencyjność. Przedsiębiorcy dostrzegają, że działania proekologiczne i prospołeczne nie tylko poprawiają wizerunek, ale też przekładają się na realne korzyści. Zaczynając od większej lojalności klientów, przez wyższą motywację pracowników, po lepszy dostęp do finansowania. Rolą EFL jako instytucji finansowej jest wspieranie tego procesu. Zarówno poprzez narzędzia edukacyjne i doradcze, jak i konkretne rozwiązania finansowe, które umożliwiają mniejszym firmom inwestowanie w zielone technologie i bardziej odpowiedzialny model biznesu.

ESG raczej dla średnich, nie dla mikro

Analiza wyników badania Barometru EFL wskazuje, że występują duże różnice w podejściu do ESG między mikro, małymi a średnimi firmami. W przypadku najmniejszych podmiotów, aż 9 na 10 przedsiębiorców deklaruje brak planów związanych z ESG (91%). W grupie małych firm niechętnych jest już „tylko” 55%, 6% prowadzi działania ograniczające się do podstawowych wymogów prawnych. Jednocześnie 24%  firm planuje w najbliższym czasie wdrożyć pierwsze działania w tym zakresie.

Zupełnie inaczej wygląda sytuacja w firmach średnich, gdzie odsetek przedsiębiorstw niezaangażowanych w ESG wynosi niecałe 8%. Blisko co czwarta organizacja wdraża kompleksową strategię ESG (24%). 33% firm prowadzi działania wynikające z obowiązujących regulacji prawnych. To wyraźny sygnał, że wraz ze wzrostem skali działalności rośnie także świadomość i gotowość do podejmowania zrównoważonych decyzji.

Badanie pokazuje, że wraz ze wzrostem wielkości firmy zmienia się również sposób postrzegania ESG. Wśród mikroprzedsiębiorstw jedynie 1% traktuje ten obszar działań jako inwestycję w przyszłość, podczas gdy wśród małych ten odsetek sięga już 11%, a w średnich aż 58%.

Prym wiodą przemysł i budownictwo

W poszczególnych sektorach także widoczne są znaczące różnice. Firmy przemysłowe i budowlane wyraźnie częściej wdrażają rozwiązania sprzyjające ESG. To one w największym stopniu deklarują, że w przyszłości planują rozszerzać działania w tym obszarze (odpowiednio 21% i 40%). W tych branżach ESG jest też coraz częściej postrzegane jako inwestycja, która może w dłuższym terminie przynieść korzyści (odpowiednio 29% i 48%).

Z kolei w usługach i handlu dominuje podejście ostrożne do ESG. 85% firm usługowych i 83% firm handlowych nie zamierza podejmować żadnych działań w tym zakresie. Przedsiębiorcy z tych branż najczęściej oceniają ESG jako dodatkowy koszt, który trzeba ponieść (odpowiednio 65% i 71%) lub formalność wymuszoną przez rynek (odpowiednio 20% i 18%).

Najczęstsze rozwiązania ESG

Na poziomie działań operacyjnych przedsiębiorcy wskazali różne praktyki związane z ESG. Najczęściej pojawiały się odpowiedzi dotyczące recyklingu i gospodarki odpadami, oszczędności energii i wody, dbania o prawa pracownicze oraz wprowadzania elementów różnorodności i inkluzywności w miejscu pracy.

W budownictwie największy nacisk kładzie się na zrównoważone zarządzanie zasobami (33%). W przemyśle i w HoReCa na redukcję zużycia energii i wody (odpowiednio 62% i 38%). Z kolei w transporcie najczęściej przedsiębiorcy wskazują na redukcję gazów cieplarnianych (17%). Zdecydowanie rzadziej wskazywano na kwestie związane z transparentnością czy raportowaniem.

Badanie zostało przygotowywane jest przez Ecorys na zlecenie Europejskiego Funduszu Leasingowego SA. Jego uczestnicy to mikro, małe i średnie firmy terenu całej Polski. W badaniu wzięła udział reprezentatywna grupa 600 mikro, małych i średnich firm. Aktualna edycja badania odbyła się od 1 do 30 czerwca 2025 roku.

Powiązane artykuły

OBSERWUJ NAS!

Facebook
YouTube
LinkedIn
Instagram
Tiktok

 

CZYTAJ NAJNOWSZY NUMER

Zapisz się do newslettera


Zrównoważony rozwój

Opinie

Po godzinach

Zapowiedź