Podczas tegorocznego Międzynarodowego Salonu Przemysłu Obronnego w Kielcach będzie okazja poznać nowości firmy Schmitz Cargobull dla odbiorców wojskowych.
Ekspozycję przygotowała spółka EWT Truck & Trailer Polska, oficjalny przedstawiciel Schmitza. Równocześnie w Kielcach wystawia się EWT Automotive Polska, oferująca pojazdy użytkowe Mercedes-Benz i Fuso. Oferta obu spółek w dziedzinie obronności w pewnym zakresie uzupełnia się, zapewniając kompleksowe rozwiązania logistyczne dla wojska.
Adapter dla logistyki
Najważniejszą nowością, którą prezentuje Schmitz jest adapter ładownia W.LA.MIL. Adapter ma postać platformy, którą można umocować na dwuosiowej przyczepie A.WF.MIL przystosowanej do transportu nadwozi wymiennych o długości 20 stóp. Dzięki niemu można na niej transportować również zabudowy typu W.PR 20 ft lub platformy W.LP 14-2, przystosowane do załadunku przy użyciu urządzenia hakowego zainstalowanego a podwoziu samochodu ciężarowego. Innymi słowy adapter sprawia, że jedną i tą samą przyczepą można transportować typowe nadwozia wymienne lub zabudowy hakowe, zależnie od aktualnych potrzeb użytkownika.

Długość adaptera to około 6,44 m, a szerokość 2,44 m. Jego masa wynosi 1050 kg, a dopuszczalna ładowność 16,5 t. Adapter W.LA.MIL jest mocowany do przyczepy za pomocą znormalizowanych zamków ISO Twist Lock. Kieszenie boczne umożliwiają przenoszenie adaptera przy pomocy wózka widłowego. Na życzenie adapter wyposażany jest w najazdy, chroniące przyczepę i ułatwiające załadunek. Solidna konstrukcja stalowa gwarantuje długowieczność.
Przyczepy Schmitz do nadwozi wymiennych oddają nieocenione usługi w transporcie intermodalnym. Adapter poszerza możliwości ich wykorzystywania w logistyce wojskowej o nowe, szerokie zastosowania.
Schmitz Cargobull. Przetestowane przez wojsko
Podczas MSPO na stoisku spółki EWT Truck & Trailer Polska będzie można zapoznać się z innymi rozwiązaniami. Takimi, które Schmitz Cargobull kieruje do odbiorców wojskowych. Są wśród nich nadwozia wymienne W.PR 15’ MIL oraz W.PR 20’ MIL.

Ich stalowa konstrukcja nośna gwarantuje długą żywotność. Natomiast bogata gama wariantów i wyposażenia sprawia, że mogą być używane w rozlicznych zadaniach. Nadwozia mają certyfikat XL i przystosowane są do przenoszenia przez dźwigi i wózki widłowe. Teleskopowe podpory zapewniają elastyczną wysokość odstawiania. Na życzenie producent wyposaża nadwozia w wybrane przez zamawiającego systemy mocowania ładunku. Łatwa obsługa skraca czas operacji dokonywanych z wykorzystaniem nadwozi wymiennych w każdych warunkach, także polowych. Nadwozia zostały przetestowane pod kątem wymagań wojska.

Wraz z nadwoziami Schmitz proponuje wspominane, dwuosiowe przyczepy A.WF.MIL. Umożliwiają one transport nadwozi o długości 15 i 20 stóp, a także dwóch nadwozi 10-topowych jednocześnie. Pojazd ma kotwy mocujące i zabezpieczające do transportu kolejowego, morskiego i lotniczego, a także specjalistyczne oświetlenie do zastosowań wojskowych. Do wyposażenia mogą należeć również uchwyty do mocowania siatki maskującej.

Analogiczne wyposażenie i zalety ma jednoosiowa przyczepa Z.WF.MIL. Przeznaczona jest głównie do transportu 10-stopowuych nadwozi wymiennych lub modułów do transportu wody pitnej. Ale ma tym jej możliwości się nie kończą. Oba typy przyczep Schmitz mają powłokę lakierniczą zgodną ze specyfikacją TL-A 0003/STANAG 4360. W opcji dostępny jest system kontroli ciśnienia w oponach zgodnie z normą ECE-141. Dopuszczalna masa całkowita przyczepy dwuosiowej wynosi 18 t przy ładowności 14,33 t, a jednoosiowej odpowiednio 5 i 3,65 t.
Kompetencje i doświadczenie
Producent przystosował dla wojska również swój sztandarowy pojazd, naczepę kurtynową S.CS. W militarnej wersji oznakowanej MIL ma wymaganą przez wojsko powłokę lakierniczą, tę samą, co przyczepy. Skręcane podwozie można łatwo naprawiać im konserwować. Naczepa porusza się na zespole osi Rotos z hamulcami tarczowymi, które mają gwarancję na 6 lat lub 1 mln km. Na życzenie pojazd wyposażany jest w system kontroli ciśnienia w oponach zgodny z ECE-141. Zabudowa ma certyfikat DIN EN 12642 kod XL.
Solidna podłoga z paneli o grubości 28 mm jest uszczelniona na całym obwodzie. Można się po niej poruszać wózkami widłowymi o nacisku do 8 t na oś. Przednią ścianę dodatkowo wzmocniono. W ładowni znajduje się 16 par uchwytów mocujących o wytrzymałości 4 t na ucho zgodnie z normą DIN EN 12640. Są też 3 pary wzmocnionych kłonic środkowych z 4 kieszeniami na łaty oraz uchwyt na 16 listew po prawej stronie. Plandekę wykonane z materiału trudnopalnego. Naczepa spełnia wymogi ADR i ma certyfikat zabezpieczenia przeciwwybuchowego EXII.
Tył naczepy S.CU MIL można wyposażyć na życzenie w uchwyt dla wózka widłowego. W zależności od wyposażenia naczepa ma masę własną 7,24 t i ładowność 34,76 t.

Ponadto Schmitz proponuje wojsku przeznaczone dla samochodów ciężarowych uniwersalne zabudowy plandekowe z burtami M.PR. W ofercie są też chłodnie M.KO Cool ze ścianami z paneli Ferroplast. Rozwiązania Schmitz Cargobull do zastosowań militarnych czerpią z wieloletniego doświadczenia producenta. Zastosowanie sprawdzonych komponentów wielkoseryjnych znacząco ułatwia ich eksploatację, gwarantując m.in. wysoką dostępność części zamiennych.