Dopłaty do wymiany tachografów staną się faktem. Z taką inicjatywą pod koniec lipca wyszło Ministerstwo Infrastruktury. Od 19 sierpnia zgodnie z prawem UE wszystkie pojazdy wykonujące przewóz międzynarodowy na terenie wspólnoty muszą posiadać smart tachograf najnowszej generacji (G2V2).
Projekt rozporządzenia o udzieleniu pomocy de minimis na częściowe lub całkowite refinansowanie wymiany tachografów ma wesprzeć firmy transportowe w dostosowaniu się do nowych wymogów prawnych. Kto i na jakich zasadach będzie mógł skorzystać z pomocy państwa?
Kogo obejmą dopłaty do wymiany tachografów?
Częściowy lub całkowity zwrot kosztów wymiany tachografów – na to mogą liczyć przedsiębiorcy branży transportowej. Najnowszy projekt rozporządzenia Ministra Infrastruktury opiera się na środkach z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO). Ma wspomóc w pierwszej kolejności małe firmy z ważną licencją wspólnotową, które posiadają maksymalnie 10 pojazdów.
– Przewoźnicy mogą otrzymać wsparcie wyłącznie na tachografy, które zostały wymienione w pojazdach ze względu na konieczność dostosowania się do wymaganych, unijnych przepisów w zakresie używania najnowszych urządzeń rejestrujących (G2V2) w międzynarodowym transporcie – zaznacza Mateusz Włoch, ekspert ds. rozwoju i szkoleń, Inelo z Grupy Eurowag.
Co jeżeli w ramach pomocy de minimis nie zostaną wykorzystane wszystkie środki? Mateusz Włoch wyjaśnia, że wówczas w drugiej kolejności będą rozpatrywane zgłoszenia przedsiębiorców transportowych, mających więcej niż 10 pojazdów. Co istotne, mogą oni ubiegać się o pomoc dla maksymalnie 10 ciężarówek. Samo rozróżnienie dotyczące wielkości floty już teraz budzi wątpliwości branży TSL i może powodować obawy związane z ograniczaniem pomocy do najmniejszych firm
Wniosek złożysz online
Grantów udzieli Agencja Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa. Wnioski będzie można składać online do 31 sierpnia 2026 roku, czyli do zakończenia realizacji KPO. Jeśli środki wyczerpią się wcześniej, nabór może zamknąć się przed końcem sierpnia.
Mateusz Włoch przyznaje, że nie są znane konkretne kwoty wsparcia dla firm przy wymianie tachografów. Te będą zależały od ilości zgłoszeń i innych czynników. M.in. od wcześniej otrzymanych pożyczek na preferencyjnych warunkach w ciągu bieżącego roku i dwóch poprzednich. Program ten na pewno będzie realną pomocą dla przedsiębiorców transportowych. Koszt wymiany jednego tachografu to ok. 4000-5000 zł netto, a to duże obciążenie, szczególnie dla małych firm. Z badań wynika, że zaledwie na miesiąc przed ostateczną datą wymiany urządzeń co czwarty polski przewoźnik nadal nie dostosował się do tego wymogu. Czynnik finansowy zapewne pozostaje tu nie bez znaczenia.
Jakie dokumenty trzeba złożyć w zgłoszeniu?
W celu ubiegania się o zwrot kosztów za wymianę tachografów przewoźnik zobowiązany będzie do podania, m.in. danych o firmie, wielkości przedsiębiorstwa, rodzaju wykonywanego przewozu, numer licencji transportowej, a także informacji o każdym pojeździe, które jest objęty wnioskiem. Należy dołączyć także załączniki, potwierdzające spełnienie warunków przyznania pomocy oraz przedstawić, m.in.:
- potwierdzenie zakupu i instalacji tachografu inteligentnego drugiej generacji (np. fakturę VAT za urządzenie wraz z usługą montażu),
- dane uprawnionego warsztatu lub instalatora, który przeprowadził montaż tachografu w pojeździe,
- wydruk danych technicznych z nowo zainstalowanego tachografu G2V2 (dokument ma potwierdzać kalibrację i aktywację urządzenia),
- oświadczenie przewoźnika o tym, że wskazany we wniosku pojazd wyposażono w wymagany tachograf drugiej generacji,
- kopię zaświadczeń o przyznanej pomocy de minimis, którą firma otrzymała w ciągu bieżącego roku i dwóch poprzednich lat. Ewentualnie zamiast zaświadczeń można przedstawić oświadczenie o łącznej wysokości otrzymanej pomocy de minimis lub o braku takiego wsparcia.
Ostateczną listę wymaganych dokumentów zobaczymy w finalnej treści rozporządzenia i regulaminie naboru.
Termin mija 18 sierpnia
18 sierpnia 2025 to ostatni dzień, w którym można wykonać przewóz poza granicami Polski ze starym tachografem. Od 19 sierpnia dla przewozów międzynarodowych w krajach UE obowiązują smart tachografy G2V2. Przewoźnicy, którzy nie wymienią urządzeń, nie będą mogli wykonywać usług transportowych poza granicami kraju.
Podobnie jak inne przepisy Pakietu Mobilności, także wymogi dotyczące tachografów wchodzą w życie stopniowo. Kolejna kategoria pojazdów, która na montaż tachografów ma czas do 1 lipca 2026, to busy powyżej 2,5 tony poruszające się po terenie UE i wykonujących zarobkowy przewóz rzeczy.
Projekt Ministerstwa Infrastruktury w zakresie refinansowania tachografów jest w trakcie procesu legislacyjnego. Obecnie trwa etap konsultacji społecznych, więc przedstawione przepisy i zasady mogą się jeszcze zmienić.