piątek, 15 sierpnia, 2025
Strona głównaAktualnościMandat lub więzienie za brak wymiany tachografu

Mandat lub więzienie za brak wymiany tachografu

Nawet 30 tys. euro grzywny grozi przewoźnikowi, który wciąż nie wymienił tachografu w samochodzie ciężarowym na model G2V2. Dla zdecydowanej większości pojazdów termin upłynął z końcem 2024 roku. Jednak te najnowsze, zarejestrowane między 2019 a 2023 rokiem, mają czas tylko do 18 sierpnia 2025. Finansowe kary to początek problemów, które mogą spotkać przewoźników ignorujących obowiązek wymiany.

Ilu polskich przewoźników nadal nie wymieniło tachografów na modele nowej generacji?

Zgodnie z szacunkami Inelo, w IV kwartale 2024 roku wymiany nadal nie dokonało około 30% z około 300 tys. zobowiązanych. Natomiast do 18 sierpnia 2025 ten obowiązek spełnić musi kolejna grupa pojazdów. Jednak to nie koniec zmian. Za niecały rok tachografy mają być obowiązkowe również dla busów (pojazdów kategorii N1). Ten wymóg dotyczy wszystkich pojazdów, których masa przekracza 2,5 tony, wykorzystywanych do przewozów międzynarodowych lub kabotażowych w celach zarobkowych.

Jak działa tachograf G2V2?

W dyskusjach wokół wymiany tachografów przewijają się głównie obawy o koszty. Jednak trudno znaleźć głosy kwestionujące wymianę dotychczasowych modeli na nowe. Kontrowersje wokół tej sprawy wiązały się z brakiem urządzeń na rynku. Natomiast opóźnienia w produkcji były związane z problemami z wdrożeniem systemu nawigacji satelitarnej niezbędnej do działania tachografów nowej generacji. Co do zasadności wymiany panuje jednak pełna zgoda.

Jarosław Roślicki, Dyrektor Sprzedaży Korporacyjnej w Transcash.eu. mówi, że nowy tachograf daje dostęp do aktualnych i precyzyjnych informacji o transporcie. Jednym słowem ułatwia mu życie. Urządzenie umożliwia przejazd przez granicę bez zatrzymywania, dane można odczytać zdalnie i uniknąć czasochłonnych kontroli.

Inteligentny tachograf II generacji mierzy i przechowuje najważniejsze informacje związane z przejazdem. To bieżące parametry urządzenia, lokalizację, przekroczenie granicy, opis kraju czy czas prowadzenia pojazdu i pracy kierowcy.

Dane o położeniu ciężarówki, miejscu załadunku i rozładunku są zabezpieczone w systemie rejestrowania i trudno je zmanipulować. Rozszerzona pamięć urządzeń pozwala na zapisywanie danych sprzed 8 tygodni.

Wysokie kary finansowe za brak tachografu G2V2

Słone mandaty czekają tych, którzy nie wymienią tachografów w porę. W Polsce właścicielowi samochodu ciężarowego grozi za to kara w wysokości nawet 10 tys. zł oraz 2 tys. zł dla osoby zarządzającej transportem. W pozostałych krajach europejskich wielkość mandatów waha się od kilkuset do nawet 30 tys. euro za pojedyncze wykroczenie.

Zatrzymanie pojazdu i utrata uprawnień

Finansowe konsekwencje nie są jedynymi, które pociąga za sobą zwłoka w wymianie tachografu. W Hiszpanii do mandatu dołączyć może czasowa konfiskata pojazdu. We Włoszech grozi kierowcy utratą prawa jazdy na okres nawet trzech miesięcy, a we Francji karą pozbawienia wolności na rok i konfiskatą pojazdu do chwili zamontowania urządzenia.

W praktyce więc brak tachografu naraża przewoźnika na straty nie tylko z tytułu mandatów, ale też potencjalnych zysków.

Ile kosztuje wymiana tachografu?

Za wymianę tachografu trzeba zapłacić około 5 tys. zł. Dodatkowe środki pochłonie aktualizacja systemu. Do nich dodać trzeba konieczność przeszkolenia kierowców, co również może wiązać się z wydatkami.

Ostatnia grupa przewoźników ma niecały miesiąc na wymianę tachografów. Surowość konsekwencji powinna mobilizować do wymiany nawet kosztem sięgnięcia po dodatkowe finansowanie.

Powiązane artykuły

OBSERWUJ NAS!

Facebook
YouTube
LinkedIn
Instagram
Tiktok

 

CZYTAJ NAJNOWSZY NUMER

Zapisz się do newslettera


Zrównoważony rozwój

Opinie

Po godzinach

Zapowiedź