ZF zmienia oblicze mobilności, a czyni to na wszystkie dostępne sposoby. Można było się o tym przekonać podczas wydarzenia eMobility Tech Day poprzedzającego targi IAA Mobility 2025. Grupa technologiczna ZF zademonstrowała gamę produktów do napędów elektrycznych.
Nawet pomimo słabnącej koniunktury w Europie, rynek elektromobilności rozwija się na całym świecie. Ponadto istnieje bardzo duże zróżnicowanie techniczne w zakresie technologii napędowej. Duża liczba wymaganych konfiguracji napędów stanowi wyzwanie. Dostawcy systemów napędów elektrycznych muszą obecnie dysponować znacznie szerszym portfolio niż jeszcze kilka lat temu. Jednocześnie klienci oczekują skrócenia czasu prac badawczo-rozwojowych, przyspieszenia cyklu wprowadzania innowacji, lepszej integracji i optymalizacji kosztów.
Od platformy SELECT e-drive po pojazd koncepcyjny
Podstawą szerokiej gamy produktów ZF jest platforma SELECT e-drive, która umożliwia opracowywanie różnorodnych rozwiązań systemowych. Obejmuje niezbędne komponenty, takie jak silniki elektryczne, falowniki, przetworniki, przekładnie redukcyjne i oprogramowanie. Oprócz napędów w pełni elektrycznych, inna platforma oferuje również rozwiązania z silnikami spalinowymi i hybrydowymi dla wszystkich klas pojazdów. Nowością jest system zarządzania temperaturą TherMaS. Został znacznie udoskonalony przez firmę ZF z myślą o pojazdach elektrycznych. Znacznie zwiększa zasięg pojazdów elektrycznych dzięki ekonomicznej klimatyzacji. Najważniejsze innowacje można zobaczyć w pojeździe koncepcyjnym ZF EVselect.
Modularyzacja
Modularyzacja pozwala ZF oferować szeroką gamę produktów i utrzymać wysokie tempo innowacji. Kluczem do tego jest nowa platforma SELECT e-drive. Łączy ona rozległą wiedzę systemową koncernu z wieloletnim doświadczeniem jako dostawcy i innowatora komponentów i systemów.
„Dzięki platformie SELECT jesteśmy optymalnie przygotowani na złożone wymagania rynku e-mobilności. Dzięki temu, w połączeniu z naszą ogólną wiedzą na temat pojazdów, oferujemy klientom wiodącą technologicznie, szeroką i dostosowaną do ich potrzeb gamę produktów” – mówi Mathias Miedreich, członek zarządu ZF odpowiedzialny za dywizję Electrified Powertrain Technology.
Szybsza integracja
„Platforma SELECT pozwala nam oferować rozwiązania dostosowane do wszystkich wymagań w zakresie elektromobilności. Dzięki połączeniu wydajnych komponentów i atrakcyjnych funkcji na poziomie systemu, napędy elektryczne można konfigurować do szerokiego zakresu różnych zastosowań – i to przy znacznie krótszym czasie rozwoju” – dodaje dr Otmar Scharrer, Senior Vice President R&D, dywizji ZF Electrified Powertrain Technology.”
ZF będzie opracowywać przyszłe innowacje w zakresie napędów elektrycznych w oparciu o platformę SELECT, aby były one kompatybilne, łatwiejsze i szybsze w integracji z aplikacjami klientów. ZF kieruje się zasadą wysokiej integracji: kilka funkcji sprzętowych i programowych łączy się w jeden system. Pozwala to zaoszczędzić miejsce, zmniejszyć masę, zużycie materiałów i ostatecznie obniżyć koszty.
Co z technologią hybrydową?
Ponieważ rozwiązania z napędem hybrydowym pozostają ważne na określonych rynkach, firma ZF stale rozwija swoją ofertę produktów. Podczas eMobility Tech Day koncern zaprezentuje koncepcję swojej udanej 8-stopniowej automatycznej skrzyni biegów. To skrzynia biegów o nazwie 8HP evo. Oferuje ona lepszą wydajność i osiągi oraz większą elastyczność dla różnych platform hybrydowych. Kolejną atrakcją są nowe elektryczne systemy przedłużające zasięg. Eliminują obawy kierowców samochodów elektrycznych związane z zasięgiem. Kompaktowy silnik spalinowy w połączeniu z generatorem zapewnia niezawodne zasilanie energią elektryczną podczas jazdy, gdy poziom naładowania akumulatora jest niski. Gwarantuje mobilność niezależnie od kolejnej możliwości ładowania.
Pojazd koncepcyjny EVselect
Pojazd koncepcyjny EVselect demonstruje, jak dobrze innowacje ZF sprawdzają się w praktyce. W pojeździe tym za szybki napęd odpowiadają prototypowe wersje elektrycznych napędów pierwotnych i wtórnych opartych na platformie SELECT. W innym innowacyjnym pojeździe nowy system zarządzania temperaturą TherMaS klimatyzuje wnętrze równie skutecznie, jak akumulator i jednostka napędowa.
ZF zmienia zarządzanie temperaturą
TherMaS to system zarządzania temperaturą opracowany specjalnie dla pojazdów w pełni elektrycznych. Zastosowanie propanu jako czynnika chłodniczego zapewnia znacznie lepszą wydajność termiczną w wysokich i niskich temperaturach, a także mniejsze rozmiary i masę systemu. W testach zoptymalizowane zarządzanie temperaturą i bardziej efektywne wykorzystanie ciepła odpadowego z układu napędowego pozwoliły zwiększyć zasięg elektryczny w trudnych warunkach zimowych nawet o 10%. W ekstremalnych warunkach nawet o 30%.
„Niezależnie od tego, gdzie na świecie ludzie jeżdżą i jakie źródła energii są dostępne, ZF zapewnia odpowiednie rozwiązania, które gwarantują komfortową i relaksującą jazdę” – podsumowuje członek Zarządu ZF Mathias Miedreich.