czwartek, 18 września, 2025
Strona głównaAktualnościOrganizacje transportowe apelują ws. nowego prawa UE

Organizacje transportowe apelują ws. nowego prawa UE

Organizacje transportowe z Polski, Węgier, Chorwacji, Słowenii i Czech apelują do władz Unii Europejskiej. Żądają natychmiastowego wstrzymanie prac nad reformą przepisów dotyczących koordynacji systemów zabezpieczenia społecznego. Jak mówią, wprowadzenie zmian rozporządzeń 883/2004 i 987/2009 może nie tylko wywołać chaos w sektorze TSL, ale też zagrozić milionom miejsc pracy i osłabić konkurencyjność gospodarki UE.

Apel podpisali przedstawiciele dziewięciu kluczowych organizacji z pięciu krajów Europy Środkowo-Wschodniej. Wspólnie reprezentują one znaczną część europejskiego sektora przewozowego. Wśród nich znaleźli się:

  • Konfederacja Przemysłu Republiki Czeskiej – Czechy
  • Narodowe Stowarzyszenie Przewoźników Drogowych na Węgrzech (NiT Hungary) – Węgry
  • Ogólnopolski Związek Pracodawców Transportu Drogowego (OZPTD) – Polska
  • Polska Unia Transportu (PUT) – Polska
  • Sekcja Transportu, Izba Gospodarcza Słowenii – Słowenia
  • Stowarzyszenie Chorwackich Przewoźników Drogowych (UHCP) – Chorwacja
  • Związek Pracodawców „Transport i Logistyka Polska” (TLP) – Polska
  • Zrzeszenie Międzynarodowych Przewoźników Drogowych (ZMPD) – Polska
  • Związek Transportu, Izba Gospodarcza Słowenii – Słowenia

Zapanuje chaos

Organizacje zgodnie krytykują zapisy dotyczące tzw. pluriactivity. Chodzi o nowe kryteria określania miejsca prowadzenia działalności gospodarczej, oraz obowiązek wcześniejszego zgłaszania zamiaru delegowania pracownika. Ich zdaniem prowadzi to do sytuacji, w której kierowca może być równocześnie objęty trzema różnymi systemami prawnymi: pracy, podatków i ubezpieczeń społecznych. Wszystko w zależności od kraju rejestracji firmy, miejsca świadczenia usługi i zamieszkania pracownika.

 Projektowane przepisy nakładają niepotrzebne obowiązki administracyjne, które podzielą wspólny rynek Unii Europejskiej na wiele różnych systemów. Zamiast wspierać mobilność i elastyczność w transporcie, rażąco utrudnią działalność firm przewozowych – ostrzega Maciej Wroński, prezes TLP.

Zdaniem autorów apelu zmiany mogą skutkować wzrostem kosztów usług transportowych. Pojawią się też trudności w obsłudze handlu międzynarodowego oraz znaczące ograniczenie działalności przewoźników z Europy Środkowo-Wschodniej. A jest to region, który odgrywa kluczową rolę w logistyce Unii.

Dodatkowym problemem jest obowiązek zgłaszania każdego wyjazdu kierowcy z wyprzedzeniem. W praktyce uniemożliwi to obsługę zleceń ad hoc – typowych dla branży. Zwiększy też emisję CO₂ poprzez ograniczenie możliwości eliminowania tzw. pustych przebiegów.

Utrudnione życie pracowników

Organizacje ostrzegają, że reformy uderzą również w kierowców. Ci, zmuszeni do częstych zmian systemu ubezpieczeń społecznych, mogą tracić uprawnienia do świadczeń. Ich emerytury będą uzależnione od żmudnych i kosztownych procedur w kilku państwach.

Maciej Wroński dodaje, że zamiast zwiększać ochronę socjalną pracowników, nowe przepisy doprowadzą do realnej utraty świadczeń oraz niepewności co do ich ciągłości. To poważne zagrożenie nie tylko dla firm, ale przede wszystkim dla pracowników.

Organizacje transportowe chcą zatrzymać niebezpieczną reformę

Sygnatariusze wspólnego pisma wzywają Komisję Europejską, Parlament Europejski i Radę UE do odrzucenia kontrowersyjnych przepisów. A przynajmniej wykreślenia z nich zapisów dotyczących pluriactivity i obowiązku wcześniejszego zgłoszenia delegowania pracownika.

Ich zdaniem nowelizacja w obecnym kształcie nie tylko narusza fundamentalne zasady wspólnego rynku. Stanowi też realne zagrożenie dla europejskiego systemu logistyki i bezpieczeństwa socjalnego pracowników mobilnych.

Powiązane artykuły

OBSERWUJ NAS!

Facebook
YouTube
LinkedIn
Instagram
Tiktok

 

CZYTAJ NAJNOWSZY NUMER

Zapisz się do newslettera


Zrównoważony rozwój

Opinie

Po godzinach

Zapowiedź