środa, 14 maja, 2025
Strona głównaAktualnościElektryczny MAN Lion's Coach 14 E zadebiutuje w Brukseli

Elektryczny MAN Lion’s Coach 14 E zadebiutuje w Brukseli

W październiku 2025 r. na targach Busworld w Brukseli będzie miał premierę elektryczny autokar MAN Lion’s Coach 14 E.

Nowy autokar ma mieć baterie o pojemności od 356 o 534 kWh. Największy pakiet zapewni mu maksymalny zasięg do 650 km. Wydłużeniu zasięgu sprzyja niski współczynnik oporu powietrza Cx, wynoszący dla MAN-a Lion’s Coach 14 E zaledwie 0,31. Jest to wartość na poziomie niewielkiego SUV-a. W zależności od wersji autobus może pomieścić do 61 pasażerów. Konstruktorzy podkreślają, że komponenty elektrycznego napędu nie uszczupliły miejsca na bagaż w stosunku do modelu z silnikiem Diesla.

Rozpoczęcie produkcji seryjnej nowego autokaru zaplanowano na 2026 r. w tureckim zakładzie firmy w Ankarze.

Barbaros Oktay, dyrektor działu autobusów MAN Truck & Bus.

– Nasz e-autokar oznacza początek nowej ery podróży bezemisyjnych i cichych, na którą czekało wielu klientów. Cieszymy się, że jesteśmy na czele i że możemy wprowadzić na rynek tak dynamiczny i innowacyjny autokar — powiedział Barbaros Oktay, dyrektor działu autobusów MAN Truck & Bus.

Obiecujący MCS

Specjalnością MAN-a Lion’s Coach 14 E mają być przewozy o krótkim i średnim zasięgu.

– Elektryczny autokar to również szansa dla turystyki autokarowej, aby dotrzeć do nowych grup docelowych, dla których zrównoważony rozwój jest również kluczowym czynnikiem w planowaniu podróży — uważa Heinz Kiess, dyrektor marketingu autobusów w spółce MAN Truck & Bus.

Lion's Coach 14 E
Tablica rozdzielcza testowego egzemplarza nowego autokaru. Za kierownicą Heinz Kiess.

Autokar może był ładowany prądem stałym (DC) o mocy do 375 kW poprzez wtyczkę CCS. Zdaniem producenta taka moc ładowania pozwoli na szybkie uzupełnianie energii podczas obowiązkowych przerw kierowcy. Dzięki temu elektryczny autokar będzie można wykorzystywać podobnie jak spalinowy. Jeszcze więcej konstruktorzy MAN-a obiecują sobie po megawatowym standardzie ładowania (MCS). Jest on obecnie rozwijany i ma zapewniać moc ładowania do 750 kW.

Cała gama do końca dekady

Bazą dla Lion’s Coach 14 E jest spalinowy Lion’s Coach wprowadzony na rynek w 2017 roku. Na początek model elektryczny będzie dostępny w wersji o długości 13,9 m z trzema osiami. Jego dmc ma wynosić 27,3 t. Właśnie ta odmiana ma zabierać 61 osób, a jej bagażnik będzie miał objętość od 11 do 13 m3.

Do końca dekady MAN będzie stopniowo wprowadzał kolejne odmiany elektrycznego Lion’s Coacha. Model ten dołączy do oferowanych już elektrycznych autobusów miejskich MAN.

Lion's Coach 14 E
Powiązane artykuły

OBSERWUJ NAS!

Facebook
YouTube
LinkedIn
Instagram
Tiktok

 

CZYTAJ NAJNOWSZY NUMER

Zapisz się do newslettera


Zrównoważony rozwój

Opinie

Po godzinach

Zapowiedź