Wystawa Światowa Expo 2025 w Osace trwa do 13 października. Goście przemieszczający się po jej terenie korzystają z pojazdów na paliwa syntetyczne. Samochody są owocem współpracy firmy Toyota Motor Corporation z koncernem energetycznym ENEOS. W projekcie udział biorą także inni japońscy producenci samochodów jak Daihatsu, Mazda, Suzuki i Subaru.
Samochody Toyoty oraz Daihatsu, Subaru, Suzuki i Mazdy z silnikami spalinowymi na paliwo syntetyczne służą do przewozu gości i uczestników Wystawy Światowej Expo 2025 w Osace. Paliwo to produkuje japońska firma energetyczna ENEOS w specjalnie zbudowanej instalacji pilotażowej, która działa od września 2024 roku.
Paliwa syntetyczne czyli jakie?
Paliwo powstaje z wykorzystaniem zielonego wodoru pozyskiwanego z odnawialnych źródeł energii oraz CO2, tworząc substancję o niskiej emisji węglowej. Jest ona kompatybilna z istniejącą infrastrukturą stacji paliw i może być używana w tradycyjnych silnikach spalinowych. Działanie paliwa jest podobne do benzyny, jednak emisja CO2 w całym cyklu życia jest znacznie mniejsza. Dlatego jego produkcja ma wsparcie japońskiego „Funduszu Zielonej Innowacji” w ramach „Nowej Organizacji Rozwoju Technologii Przemysłowych i Energetycznych” (NEDO).
Wykorzystując tę technologię na Wystawie Światowej Expo 2025, ENEOS oraz japońscy producenci samochodów uczestniczący w wydarzeniu – Toyota, Daihatsu, Mazda, Subaru i Suzuki – podkreślają przydatność paliw syntetycznych w codziennym użytkowaniu oraz fakt, że mogą odegrać istotną rolę w mobilności na drodze do neutralności pod względem emisji CO2.
Udostępnienie przez Toyotę samochodów przystosowanych do zasilania paliwami syntetycznymi wpisuje się w wielotorową strategię dekarbonizacji koncernu. Toyota od lat inwestuje w innowacyjne napędy, technologie oraz bezemisyjne paliwa. Pracuje także nad zmniejszeniem emisji CO2 w pojazdach z silnikami spalinowymi. Dostosowuje się przy tym do wymagań i potrzeb klientów w różnych regionach, by oferować jak największej liczbie klientów niskoemisyjne auta, które są praktyczne, przystępne oraz w atrakcyjnej cenie.
Toyota zna temat nie od wczoraj
Toyota cały czas bada potencjał paliw neutralnych pod względem emisji dwutlenku węgla, które mogłyby służyć do zasilania samochodów oferowanych klientom. Plan zakłada, że syntetyczne paliwa pojawią się na japońskim rynku do 2030 roku. Są to zarówno paliwa syntetyczne (e-paliwa) wytwarzane przy użyciu wodoru i dwutlenku węgla, jak i biopaliwa wytwarzane z roślin, które pochłaniają CO2 w procesie fotosyntezy. Występują one w stanie ciekłym, co oznacza, że są łatwe w transporcie i magazynowaniu. Badania w tym obszarze Toyota prowadzi wspólnie z firmami Idemitsu Kosan, ENEOS i Mitsubishi Heavy Industries (MHI)
Toyota pracuje również nad kolejną generacją silników spalinowych, które dadzą możliwość skorzystania z paliw alternatywnych jak paliwa syntetyczne, biopaliwa czy ciekły wodór. To projekt, w który obok Toyoty zaangażowały się także marki Subaru i Mazda.