poniedziałek, 19 maja, 2025
Strona głównaAktualnościClaus Wallenstein, MAN Truck & Bus: Innowacje dają nam przewagę konkurencyjną

Claus Wallenstein, MAN Truck & Bus: Innowacje dają nam przewagę konkurencyjną

Jaką pozycję MAN Truck & Bus ma dzisiaj na rynku pojazdów ciężarowych? Czy elektromobilność to duże wyzwanie? Jakie wsparcie w dekarbonizacji flot zapewnia producent? O celach, planach i prognozach rozmawiamy z Clausem Wallensteinem, dyrektorem zarządzającym MAN Truck & Bus Polska.

Jaką pozycję MAN zajmuje obecnie na rynku pojazdów ciężarowych w Polsce, Europie i na świecie?

MAN jest jednym z liderów rynku pojazdów ciężarowych, zarówno w Polsce, jak i w Europie. Polska jest dla nas drugim najważniejszym rynkiem na świecie, co pokazuje, jak jest dla nas ważna. W zeszłym roku, mimo trudności na rynku, udało nam się zwiększyć nasze udziały do 17%, z czego jesteśmy dumni. W całej Europie mamy silną pozycję, a nasze działania koncentrują się na dalszym jej wzmacnianiu poprzez innowacje i rozwój technologii związanych z elektromobilnością.

Z jakimi wyzwaniami mierzy się dzisiaj rynek pojazdów ciężarowych w Polsce i Europie?

Jednym z głównych wyzwań jest jego zmienność, co mogliśmy obserwować w ostatnich latach. Rynek ciężarówek w Polsce w 2024 roku skurczył się o 21%, ale mimo to udało nam się zwiększyć nasze udziały. W Europie również obserwujemy podobne trendy, gdzie zmieniające się regulacje i rosnące wymagania dotyczące zrównoważonego transportu wpływają na rynek. Musimy także sprostać wyzwaniom związanym z kosztami produkcji i dostosowaniem się do nowych technologii, takich jak elektromobilność.

Czy rok 2024 dla MAN Truck & Bus Polska można uznać za udany?

Poprzedni rok był słodko-gorzki. Z jednej strony mieliśmy znaczący spadek rynku, o którym wspominałem wcześniej, z drugiej udało nam się poprawić udziały rynkowe, gdzie odnotowaliśmy wzrost o 2,25 punktów procentowych. Dodatkowo, powróciliśmy na pozycję lidera w segmencie ciężkich podwozi powyżej 16 ton z udziałem rynkowym na poziomie 21,6%. To pokazuje, że nasze działania przynoszą efekty i jesteśmy na dobrej drodze do dalszego wzrostu.

Claus Wallenstein, dyrektor generalny MAN Truck & Bus Polska,

Czy wprowadzanie na rynek technologii mających na celu dekarbonizację flot, czyli związanych z elektromobilnością, wpływa czy będzie wpływać na ceny pojazdów z silnikami Diesla?

To interesujące pytanie. Uważam, że kluczowe jest, aby elektromobilność była atrakcyjna w kontekście całkowitego kosztu posiadania (TCO). Nie chodzi o to, aby podnosić ceny pojazdów z silnikami spalinowymi, ale raczej o to, aby elektromobilność była konkurencyjna i oferowała realne korzyści dla użytkowników. Naszym celem jest tworzenie wartości dodanej dla klientów, a nie pogarszanie sytuacji na rynku pojazdów ciężarowych z napędem konwencjonalnym. Chcemy, aby klienci widzieli korzyści z inwestowania w zrównoważony transport.

W całej Europie mamy silną pozycję, a nasze działania koncentrują się na dalszym jej wzmacnianiu poprzez innowacje i rozwój technologii związanych z elektromobilnością.

Jakie wyzwania stoją dzisiaj przed nami w kontekście elektromobilności w transporcie?

Zeroemisyjne samochody ciężarowe MAN już dzisiaj są w stanie pokonać ponad 500 km na jednym ładowaniu. Jednak znikoma dostępność publicznych stacji ładowania w dużym stopniu ogranicza możliwości wykorzystania pojazdu, co stanowi jedno z największych wyzwań. Kolejną barierą są wysokie koszty energii, które powodują, że w Polsce przewaga TCO jest osiągana wolniej niż w innych krajach europejskich.

Jakie kroki podejmujecie, aby zapewnić wsparcie klientom, którzy zdecydowali się na inwestycję w pojazdy elektryczne?

Oferujemy kompleksowe wsparcie, które obejmuje nie tylko sprzedaż pojazdów, ale także serwis i finansowanie. Oferujemy doradztwo i pomoc w uzyskaniu dofinansowania. Nasza sieć serwisowa jest już dobrze rozwinięta, ale stale ją rozbudowujemy, aby sprostać wymaganiom związanym z obsługą pojazdów elektrycznych. Jesteśmy drugim najważniejszym rynkiem MAN-a na świecie pod względem liczby przeszkolonych pracowników w zakresie bezpieczeństwa wysokiego napięcia. Inwestujemy w szkolenia dla mechaników, doradców serwisowych i inżynierów, aby zapewnić najwyższy poziom obsługi. Planujemy również rozwijać infrastrukturę ładowania w naszych serwisach.

MAN ma w Polsce sieć liczącą 36 serwisów. Czy planujecie jej dalszą rozbudowę?

Rozbudowa sieci serwisowej jest dla nas priorytetem. Chcemy być jak najbliżej naszych klientów, aby zapewnić im wsparcie na każdym etapie użytkowania pojazdów. Naszym celem jest, aby każdy klient miał dostęp do wysokiej jakości serwisu, niezależnie od lokalizacji. W tym kierunku współpracujemy również z partnerami serwisowymi.

Jakie plany sprzedażowe MAN ma w tym roku?

W tym roku planujemy kontynuować nasz rozwój i umacniać naszą pozycję na rynku. Chcemy zwiększyć sprzedaż naszych pojazdów, zwłaszcza z napędem elektrycznym. Planujemy też wprowadzić na rynek nowe modele elektrycznych ciężarówek, które będą odpowiadały na potrzeby klientów i spełniały wymagania dotyczące zrównoważonego transportu.

Jakie czynniki będą wpływać na kształt rynku pojazdów ciężarowych w Polsce?

Spodziewamy się, że rynek będzie się stopniowo stabilizował, a elektromobilność będzie odgrywać coraz większą rolę. Widzimy duży potencjał w zrównoważonym transporcie i chcemy być liderem w tej dziedzinie. Planujemy kontynuować nasze inwestycje w nowe technologie i rozwijać naszą ofertę, aby sprostać oczekiwaniom klientów. Jesteśmy przekonani, że nasze działania przyczynią się do dalszego wzrostu naszej pozycji na rynku.

Czynnikiem stymulującym wzrost będzie rosnące zapotrzebowanie na zrównoważony transport i wsparcie ze strony rządu w postaci dotacji zakupów pojazdów elektrycznych. Z drugiej strony, wyzwaniem mogą być rosnące koszty produkcji i zmieniające się regulacje. Jesteśmy jednak przygotowani na te wyzwania i wierzymy, że nasze innowacyjne podejście pozwoli nam utrzymać przewagę konkurencyjną.

Dziękuję za rozmowę.

Rozmawiała Katarzyna Dziewicka

Powiązane artykuły

OBSERWUJ NAS!

Facebook
YouTube
LinkedIn
Instagram
Tiktok

 

CZYTAJ NAJNOWSZY NUMER

Zapisz się do newslettera


Zrównoważony rozwój

Opinie

Po godzinach

Zapowiedź