Autonomiczny Freightliner ma trafić do produkcji seryjnej w 2027 roku. Tymczasem intensyfikują się testy tych pojazdów prowadzone przez Torc Robotics.
Torc Robotics jest spółką córką Daimler Truck, która zajmuje się wprowadzaniem na rynek autonomicznych ciężarówek. Najnowsze są zbudowane na bazie Freightlinera Cascadii piątej generacji, który zadebiutował w 2024 roku. Są to pojazdy autonomiczne na poziomie 4 wg klasyfikacji SAE.
– Dostarczenie najnowszej wersji pojazdów autonomicznych firmie Torc stanowi ważny kamień milowy dla Daimler Truck na drodze do produkcji seryjnej – stwierdziła Joanna Buttler, dyrektor rozwiązań autonomicznych w Daimler Truck.
Wirtualny kierowca
Daimler Truck North America jako pierwszy w branży opracował system autonomicznej jazdy, który mona dostosować do pojazdów z różnymi typami układu napędowego. Trafił on do Freightlinera Cascadii, który należy do najpopularniejszych ciężarówek klasy 8 na rynku północnoamerykańskim.
Daimler Truck North America instaluje niezbędne czujniki i sterowniki, co pozwala Torc Robotics łatwo wprowadzić do systemu pojazdu oprogramowanie, będące swego rodzaju „wirtualnym kierowcą”.

Uczęszczana trasa
Autonomiczne ciężarówki są już testowane na wybranych drogach w Nowym Meksyku, Teksasie i Arizonie. Teraz będą jeździć również między Laredo i Dallas, głównie autostradą I-35. Droga ta biegnie przez San Antonio i Austin i ruch towarowy jest na niej duży. Torc niedawno wydzierżawił na autonomiczny hub teren w Forth Worth koło Dallas. Hub ten będzie służył jako baza operacyjna do testów, śledzenia przebiegu transportu zleconego przez klientów, a w przyszłości będzie działać na zasadach komercyjnych. Firmie zależy, aby próby odbywał się w warunkach jak najbardziej zbliżonych do rzeczywistych.
– Nasza współpraca z Daimler Truck to sześć lat sukcesu w promowaniu przyszłości transportu towarowego. Pełna integracja „wirtualnego kierowcy” Torc z sytemem Freightlinera Cascadii składa się na pionierskie rozwiązanie, które można przystosować do różnych zadań. Przyczynia się do rozwiązania problemów trapiących branżę, wzrostu wydajności i obrotu – powiedział Peter Vaughan Schmidt, dyrektor generalny Torc Robotics.

Już w 2027
Autonomiczny Freightliner ma pojawić się na rynku amerykańskim do 2027 roku. Daimler Truck i Torc przewidują, że pojazdy tę będą kursować trasami łączącymi huby logistyczne.
Autonomiczne ciężarówki mogą usprawnić działalność biznesową i ułatwić przewoźnikom poradzenie sobie z rosnącym wolumenem ładunków, zwłaszcza w obliczu niedoborów kierowców. Mogą również zwiększyć bezpieczeństwo ruchu, ponieważ system stale zachowuje czujność i nie męczy się. Daimler Truck podkreśla, że rozwiązanie to można dopasować do potrzeb użytkownika.