Trzecia generacja wodorowych ogniw paliwowych Toyoty doczeka się prezentacji. Stanie się to 19 lutego podczas H2 & FC EXPO w Tokio. Nowoczesny i wydajny system znajdzie zastosowanie w samochodach osobowych, dostawczych i ciężarowych. Sprawdzi się również w kolei, transporcie morskim i w stacjonarnych generatorach prądu.
Toyota należy do największych promotorów technologii wodorowych w motoryzacji i do ścisłego grona pionierów rynku aut osobowych na ogniwa paliwowe. W 2014 roku zadebiutował model Mirai zasilanymi wodorowymi ogniwami paliwowymi (FCEV). Do tej pory sprzedano 28 000 egzemplarzy tego auta, które oferowane jest na 30 rynkach. Toyota stale rozszerza potencjał modułów wodorowych wykorzystywanych w samochodach na inne zastosowania. Od 2019 roku kompaktowe moduły ogniw paliwowych trafiły do ponad 100 klientów na całym świecie. Są wykorzystywane w samochodach ciężarowych, autobusach, w kolejnictwie czy jako stacjonarne generatory prądu.
Trzecia generacja: wydajniejsza, bardziej niezawodna
Żeby przyspieszyć wdrażanie rozwiązań wodorowych w gospodarce inżynierowie Toyoty opracowali trzecią generację ogniw paliwowych,. Jej światową premierę zaplanowano na 19 lutego i odbędzie się w Tokio podczas targów H2 & FC EXPO. Na stoisku Toyoty będzie można także zobaczyć m.in. przenośne kartridże wodorowe i stosy elektrolizerów.
Trzecią generację wodorowych ogniw paliwowych Toyoty zaprojektowano z wykorzystaniem doświadczeń i opinii użytkowników systemów poprzedniej generacji, by sprostać wysokim wymaganiom sektora transportowego pod kątem trwałości. Prognozowana niezawodność jest dwukrotnie lepsza niż w obecnym systemie. Nowy system ogniw paliwowych będzie także bardziej oszczędny, co przełoży się na o 20% większy zasięg. Innowacyjny projekt ogniw paliwowych, a także dopracowane procesy produkcyjne przełożą się na obniżkę kosztów tej technologii.
Sprawdzi się niemal wszędzie
Trzecia generacja wodorowych ogniw paliwowych Toyoty będzie miała wszechstronne zastosowanie. Rozwiązanie sprawdzi się w samochodach osobowych, gwarantując duży zasięg na jednym tankowaniu. W samochodach ciężarowych nowy system będzie miał dużą moc. Niezawodność ma się równać z silnikami Diesla stosowanymi w ciężarówkach. Za sprawą swojej kompaktowej konstrukcji ogniwa będzie można zamontować w całej gamie samochodów użytkowych. Nowy system ogniw paliwowych Toyoty będzie przyda się w stacjonarnych generatorach prądu, na kolei i w transporcie morskim.
Trzecia generacja wodorowych ogniw paliwowych trafi na rynki w Japonii, Europie, Ameryce Północnej i Chinach po 2026 roku.