niedziela, 17 sierpnia, 2025
Strona głównaAktualnościCometto. Jak wymienić most?

Cometto. Jak wymienić most?

Nawet arcydzieła inżynierii starzeją się. Historyczny most w Szwecji, który nie mógł już wytrzymać spustoszeń czasu został odbudowany przy udziale pojazdów modułowych Cometto.

Między szwedzkimi miastami Vänersborg i Djupedalen przebiega ważna regionalnie linia kolejowa, przecinająca jezioro Wener. Jest to największe jezioro w Szwecji. Jest dziesięć razy większe od Jeziora Bodeńskiego. Około 100 lat temu niemieccy inżynierowie zbudowali zwodzony most kolejowy, aby pogodzić transport kolejowy i żeglugę.

– Dlatego most ten nadal nosi nazwę „Tysk Bro” czyli „most niemiecki” – wyjaśnia Joachim Kolb, kierownik ds. sprzedaży w Cometto.

Modułami do portu

– Ale nawet niemiecka technologia w pewnym momencie sięga kresu – mówi Joakim Andersson, kierownik ds. transportu pojazdami modułowymi (SPMT) w szwedzkiej firmie Jinert. Historyczny „Tysk Bro” zakończył służbę i musiał zostać zdemontowany i złomowany ze względu na wiek. Demontaż starannie zaplanowano.

Cometto

– Aby utrzymać ruch kolejowy w miarę możliwości bez zakłóceń, budowa nowych odcinków mostu rozpoczęła się znacznie wcześniej – wyjaśnia Andersson. Elementy te, ważące po kilka ton, zostały ostatecznie przetransportowane w trzech trudnych nocnych transportach na odległość około 500 metrów z miejsca produkcji na nabrzeża. Tam zostały przeniesione na barkę. Normalna praca portu nie została zakłócona nawet na chwilę.

Trzy kursy

Prawdziwym wyzwaniem nie była trasa, ale rozmiar elementów mostu. Przęsło mostu ważyło 120 ton, miało 14 metrów długości, 9 metrów szerokości i 11 metrów wysokości. Przeciwwaga również ważyła 120 ton i miała imponujące 20 metrów wysokości. Gotowy most ma 147 ton i długość 42 metrów. W przypadku tych ładunków eksperci z Jinert wykorzystali dwa, 10-osiowe moduły samobieżne jadące równolegle. Dzięki kompaktowej modułów Cometto nawet ciasny manewry skrętu o 90 stopni w hali i trudny wyjazd przez jej bramę zostały wykonane bezbłędnie.

– Takie manewry są możliwe tylko dzięki elektronicznemu sterowaniu – wyjaśnia Joachim Kolb. – Zestaw Cometto Night-Light-Kit okazuje się nieocenioną pomocą podczas nocnej pracy, zapewniając maksymalne bezpieczeństwo.

Po dostarczeniu do portu komponenty zostały załadowane na barkę za pomocą dźwigu. Jinert nie tylko zadbał o trudny transport lądowy i rzeczny, ale także zapewnił profesjonalną instalację na miejscu.

Powiązane artykuły

OBSERWUJ NAS!

Facebook
YouTube
LinkedIn
Instagram
Tiktok

 

CZYTAJ NAJNOWSZY NUMER

Zapisz się do newslettera


Zrównoważony rozwój

Opinie

Po godzinach

Zapowiedź