BMW Group France chce jak najszybszej dekarbonizacji swojej logistyki. Aktualny program testowy oceni efektywność „elektryków” w dystrybucji na obszarach miejskich i podmiejskich
CEVA Logistics i BMW Group France rozpoczęły we wrześniu pilotażowy program dostaw nowych samochodów marki BMW i MINI z wykorzystaniem w pełni elektrycznego autotransportera. Samochody transportowane są z Marly-La-Ville do sieci punktów partnerskich zlokalizowanych w regionie Paryża.
Pionierski pojazd
Elektryczny autotransporter, specjalnie zaprojektowany i przystosowany do przewozu samochodów, jest jednym z pierwszych wykorzystywanych w Europie. Jednocześnie jest pierwszym tego typu pojazdem we flocie CEVA Logistics. Ładowanie baterii odbywa się podczas przejazdów, w miarę potrzeb, lub w trakcie wieczornych postojów po powrocie na teren Marly-la-Ville. Tam bowiem zainstalowano dedykowaną stację ładowania.
Celem programu pilotażowego jest ocena efektywności i zasięgu tras dystrybucyjnych na obszarach miejskich i podmiejskich. Program zakłada realizację dostaw na dystansie 270 km dziennie i łącznie 30 000 km w trakcie trwania całego projektu. Będzie realizowany do końca pierwszego kwartału 2025 roku, a następnie oceniony. Wyniki testów, oparte o dane telematyczne i szczegółowe analizy, będą miały decydujące znaczenie dla kontynuacji. Celem, jaki sobie stawia BMW Group France, jest wdrożenie tego rozwiązania na większą skalę, przy współpracy z CEVA Logistics.
Cel: redukcja śladu węglowego
Vincent Salimon, CEO BMW Group France, mówi: „Redukcja śladu węglowego z naszej działalności ma kluczowe znaczenie dla realizacji naszej strategii CSR we Francji, zwłaszcza w przypadku dystrybucji nowych pojazdów. Dlatego jesteśmy dumni, że możemy współpracować z CEVA Logistics, aby przyspieszyć dekarbonizację naszej logistyki i utrzymać wiodącą pozycję w zakresie integrowania zrównoważonego rozwoju w operacjach”.
Grupa BMW już od wielu lat koncentruje się na działaniach na rzecz zrównoważonego rozwoju i efektywnego wykorzystania zasobów. Uznaje je za kluczowy kierunek swojej strategii. Jej ambicją jest zmniejszenie emisji CO2 w łańcuchu wartości o 40% w przeliczeniu na pojazd do 2030 r. (w porównaniu z rokiem 2019). Chodzi też o wykorzystanie 50% materiałów pochodzących z recyklingu. Do tego czasu sprzedaż samochodów elektrycznych ma stanowić 50% sprzedaży na świecie, przy znacznie wyższym udziale w Europie. Od stycznia do września 2024 r. sprzedaż elektrycznych samochodów BMW we Francji wyniosła 24%, a 50% z uwzględnieniem modeli hybrydowych plug-in.
Zacieśnienie współpracy
Współpraca partnerska między CEVA Logistics i BMW Group France rozpoczęła się w 2018 roku, a ostatnio firmy odnowiły ją na kolejne dwa lata. Przedłużenie umowy jest potwierdzeniem zaufania, jakim BMW Group France obdarza CEVA Logistics w zakresie świadczenia usług związanych z przygotowaniem oraz dystrybucją nowych pojazdów BMW i MINI do sieci partnerskiej we Francji. Zarządzane przez CEVA Logistics platformy w Marly-la-Ville, Marckolsheim i Le Havre obsługują rocznie ok. 90 000 samochodów.
Emmanuel Cheremetinski, global finished vehicle logistics leader CEVA Logistics, podkreśla: „Z roku na rok udowadniamy, że jesteśmy w stanie sprostać najbardziej wymagającym potrzebom logistycznym wiodącego producenta samochodów. Pilotaż elektrycznego transportera jest dowodem naszej wspólnej determinacji do współpracy z klientami w celu wdrażania bardziej zrównoważonych rozwiązań logistycznych”.
Przyszłość to pojazdy niskoemisyjne

Realizowany we Francji projekt pilotażowy wpisuje się w strategię CEVA Logistics. Ukierunkowano ją na inwestycje w pojazdy niskoemisyjne, wykorzystywane w operacjach lądowych oraz oferowanie klientom bardziej zrównoważonych rozwiązań transportowych. CEVA Logistics ma już ponad 450 elektrycznych samochodów ciężarowych, wykorzystywanych w operacjach w Europie. Firma planuje do końca 2025 roku zwiększyć liczbę pojazdów niskoemisyjnych do 1450, co stanowić będzie dwie trzecie jej floty.
CEVA Logistics jest częścią grupy CMA CGM, która zobowiązała się do osiągnięcia zerowej emisji netto do 2050 r. Zgodnie z tym celem, a także dążąc do oferowania klientom bardziej zrównoważonych rozwiązań transportowych i logistycznych, CEVA wdraża projekty ukierunkowane na zmniejszenie śladu węglowego ze swojej działalności.
70 lat doświadczenia
CEVA Logistics ma ponad 70-letnie doświadczenie. Rocznie transportuje ponad 4 mln samochodów osobowych i użytkowych. Jest jednym z wiodących dostawców logistyki pojazdów gotowych w Europie, Ameryce Łacińskiej, Azji i Pacyfiku, na Bliskim Wschodzie i w Afryce. Zespół ponad 4000 globalnych i lokalnych ekspertów zapewnia kompleksowe rozwiązania logistyczne i transportowe, od fabryki do końca eksploatacji. CEVA Logistics specjalizuje się także w zarządzaniu dedykowanymi dostawami i transportami specjalnymi. Chodzi m.in. o prototypy, samochody koncepcyjne, luksusowe, klasyczne i wyścigowe. Co roku CEVA obsługuje ponad 10 000 pojazdów o wysokiej wartości w ponad 27 krajach. Wykorzystuje flotę samochodów ciężarowych z otwartą i zamkniętą przestrzenią ładunkową, gwarantując bezpieczne i elastyczne opcje transportu.