Girteka stawia na kolej. Podstawową specjalizacją Girteki, przewoźnika z flotą 6 000 samochodów ciężarowych i 7 000 naczep, jest transport drogowy. Od ponad 7 lat firma świadczy też usługi intermodalne. Teraz Girteka chce w jeszcze większym stopniu zaangażować się w rozwój intermodalnej sieci kolejowej. Chce łączyć to rozwiązanie z możliwością wykorzystania alternatywnego paliwa HVO na trasach do i z terminali.
Transport intermodalny jest jedną z najbardziej przyjaznych dla środowiska metod przemieszczania ładunków na długich dystansach. W porównaniu z transportem drogowym pozwala zmniejszyć emisję CO2 nawet o 90%. W 2023 r. Girteka zredukowała emisję CO2 o ponad 17 mln kg, wykorzystując transport kolejowy w realizacji dostaw na łącznym dystansie ponad 17 mln km. W 2024 r. firma rozwinęła ofertę usług intermodalnych. Tym samym zwiększyła wolumen towarów przewożonych na torach.
Girteka stawia na rozbudowę sieci i współpracę partnerską
„Wciąż pracujemy nad udoskonaleniem naszych intermodalnych usług kolejowych i zaangażowaniem klientów, którzy wcześniej postrzegali ten środek transportu jako niekonwencjonalny lub mniej wiarygodny” – mówi Larisa Senkevičienė, szefowa ds. rozwoju intermodalnego w Girtece.
Girteka rozbudowała sieć połączeń intermodalnych w Europie Zachodniej, koncentrując się głównie na trasach zelektryfikowanych. Do jej szybkiego rozwoju przyczyniły się partnerstwa zawarte z firmami takimi jak Helrom, CargoBeamer, CFL czy Lorry-Rail & VIIA Rail Motorways. Jednym z najlepszych a zarazem efektywnych rozwiązań stosowanych przez Girtekę jest łączenie przewozów kolejowych z drogowymi. Dzieje się to w oparciu o pojazdy zasilane alternatywnym paliwem HVO. Realizowane w ramach programu Alternative Fuel Program, podkreślają zaangażowanie firmy w zrównoważony rozwój. Klientom pozwalają na znaczącą redukcję emisji z łańcuchów dostaw.
Towary każdego rodzaju
Obecnie, przy współpracy z partnerami kolejowymi, Girteka realizuje dostawy intermodalne na 7 głównych trasach. Swoim zasięgiem obejmują kluczowe rynki europejskie (przez, z/do). Główne terminale intermodalne znajdują się w Niemczech (Kaldenkirchen, Düsseldorf), Szwecji (Nassjo/Katrineholm), Polsce (Poznań), Luksemburgu (Bettembourg), Austrii (Wiedeń), we Włoszech (Domodossola, Bari) oraz we Francji (Le Boulou, Calais). Koleją przewożone są wszystkie rodzaje ładunków. Należą do nich artykuły spożywcze w temperaturze kontrolowanej, towary o wysokiej wartości oraz specjalne, które wymagają dedykowanej obsługi i monitorowania. Integracja systemów Real-Time Visibility (RTV) pozwala w większości przypadków zapewnić klientom możliwość śledzenia swoich ładunków na bieżąco.
Kierunek został obrany
Intermodalne usługi Girteki, dzięki przeniesieniu ładunków z dróg na tory, są skutecznym rozwiązaniem dla redukcji emisji i zwiększenia efektywności przewozów lądowych. Dzięki takiemu podejściu przewoźnika, jego klienci mogą zmniejszyć swój ślad węglowy przy wsparciu precyzyjnych danych dostarczanych za pomocą narzędzi cyfrowych. Teraz Girteka, stawia na dalszy rozwój usług w tym obszarze. Koncentruje się na elastyczności i partnerstwie, tak aby sprostać wyzwaniom branży i wspierać zrównoważony rozwój branży logistycznej.