środa, 27 listopada, 2024
Strona głównaAktualnościBarometr Flotowy 2024: dobre prognozy dla Polski

Barometr Flotowy 2024: dobre prognozy dla Polski

Barometr Flotowy 2024 to nowa odsłona cyklicznego raportu przygotowywanego przez Arval Mobility Observatory. Z najnowszej edycji barometru wynika, że floty samochodów dostawczych w polskich firmach w najbliższym czasie będą dynamicznie rosły. Ma to związek z powiększającym się rynkiem e-commerce. Polskie firmy stawiają na samochody spalinowe, choć rynkowi eksperci przewidują w najbliższych latach zwiększone wykorzystanie pojazdów elektrycznych.

89% polskich firm przewiduje, że w ciągu najbliższych trzech lat całkowita liczba samochodów użytkowych w ich flotach wzrośnie lub pozostanie bez zmian. 39% przedsiębiorstw w Polsce zamierza zwiększyć liczbę aut dostawczych w porównaniu z europejską średnią na poziomie 26%. Polskie firmy użytkują auta dostawcze we flotach średnio przez 6,3 roku. Średnia w Unii Europejskiej to 5,7 roku.

Jak wypadamy na tle Europy?

Niemal 30% badanych firm w Polsce ma plany powiększenia flot samochodowych w perspektywie trzech najbliższych lat. Wyprzedzamy pod tym względem większość europejskich krajów. Szczególnie duże zapotrzebowanie będzie dotyczyć pojazdów użytkowych. Aż 39% przedsiębiorstw korzystających z takich samochodów zamierza zwiększyć ich liczbę. W tej kategorii Polska ustępuje jedynie Grecji (46%) oraz Wielkiej Brytanii (40%). Wzrost wykorzystania aut dostawczych we flotach jest napędzany przez ciągły rozwój zakupów on-line oraz branży e-grocery. Według prognoz ekspertów McKinsey & Company, zawartych w publikacji „Built for Purpose: EV Adoption in Light Commercial Vehicle”, ma ona globalnie rosnąć o około 7% rocznie do 2030 r.

– Polskie firmy, aby zwiększyć efektywność operacyjną i sprostać rosnącym wymaganiom klientów będą coraz bardziej polegać na samodzielnie zarządzanych flotach pojazdów dostawczych i w nie inwestować. – mówi Rafał Tarnacki, manager ds. produktu i innowacji, Arval Service Lease Polska.

Rafał Tarnacki dodaje, że z badania Arval Mobility Observatory wynika, iż główną motywacją do rozbudowy flot jest obecnie rozwój firmy lub nowa gałąź działalności, która wymaga zwiększenia liczby pojazdów. Z Barometru Flotowego wynika, że czas użytkowania pojazdów dostawczych utrzymuje się w Polsce na stałym poziomie. Firmy korzystają ze lekkich samochodów dostawczych przez średnio 6,3 roku. To dłużej niż średnia w Unii Europejskiej, która wynosi 5,7 roku.

Barometr Flotowy 2024: Stawiamy na silniki spalinowe

W ciągu ostatniej dekady pojazdy elektryczne stały się nieodłącznym elementem branży transportowej. Przyczyny należy szukać m.in. w tworzeniu w centrach dużych metropolii tzw. stref czystego transportu. Do tego dochodzi także konieczność obniżania kosztów dostaw tzw. ostatniej mili. Wśród powodów do wdrażania aut eLCV najczęściej wymienianych przez polskich przedsiębiorców, dominują właśnie te ekonomiczne. Niemal 60% ankietowanych wskazało redukcję kosztów paliwa. 25% podkreśliło, że całkowity koszt posiadania (TCO) jest na podobnym lub niższym poziomie niż w przypadku aut spalinowych. Dla nieco ponad połowy respondentów istotne jest zmniejszenie negatywnego wpływu floty aut użytkowych na środowisko.

Wyniki „Barometru Flotowego” pokazują, że mimo tych istotnych przewag, na razie silniki spalinowe zdecydowanie dominują we flotach aut dostawczych. Obecnie jedynie 4% przebadanych polskich firm posiada elektryczne pojazdy użytkowe. To wskazuje na początkowy etap adaptacji tej technologii. Ponadto tylko 17% firm w Polsce rozważa wykorzystywanie eLCV w ciągu najbliższych trzech lat. Tymczasem w UE jest to 27%. Co ciekawe, w ciągu najbliższych trzech lat 3% firm z Polski deklaruje, że chce korzystać z aut dostawczych napędzanych wodorem.

W „Barometrze Flotowym” zapytano też zarządzających flotami także o to, co jest barierą we wdrażaniu do flot w pełni elektrycznych osobowych i dostawczych samochodów. Trzy najważniejsze obawy to: niewystarczająca liczba publicznych punktów ładowania (47%), wyższa cena zakupu niż w przypadku auta spalinowego (46%) i ograniczony wybór modeli samochodów (37%).

W Arval widzimy duże zainteresowanie firm elektrycznymi pojazdami dostawczymi. Stanowią one około połowę całej wynajmowanej przez nas floty pojazdów BEV, choć wdrażanie i utrzymanie flot eLCV wiąże się z pewnymi wyzwaniami. Widzimy to regularnie w wynikach „Barometru Flotowego”. – mówi Radosław Kitala, consulting & Arval mobility observatory manager w Arval Service Lease Polska.

Radosław Kitala zdradza, że firmy w celu ograniczenia barier coraz częściej decydują się na wynajem długoterminowy. Pozwala on na efektywne zarządzanie flotą bez ponoszenia wysokich kosztów początkowych. Co więcej, zapewnia dostęp do doradztwa na etapie budowania floty złożonej z elektryków, a także do usług serwisowych oraz dodatkowych rozwiązań, takich jak infrastruktura ładowania.

Powiązane artykuły

OBSERWUJ NAS!

Facebook
YouTube
LinkedIn
Instagram
Tiktok

 

CZYTAJ NAJNOWSZY NUMER

Zapisz się do newslettera


Zrównoważony rozwój

Opinie

Po godzinach

Zapowiedź