środa, 2 kwietnia, 2025
Strona głównaAktualnościSkrzynia biegów G38 Scanii dołącza do gamy

Skrzynia biegów G38 Scanii dołącza do gamy

Do gamy skrzyń biegów serii G dołącza wariant G38. Zaprezentowano ją po raz pierwszy na targach Elmia w Szwecji. Nową przekładnię opracowano z myślą o najmocniejszej, 16-litrowej jednostce V8 o momencie 3700 Nm i mocy 770 KM. Konstruktorzy zapewniają, że zastosowanie skrzyni pozwoli ograniczyć zużycia paliwa, zwiększy komfort jazdy oraz ułatwi ruszanie z miejsca.

Seria skrzyń o oznaczeniu G trafiła na rynek w 2019 r. Maksymalny moment obrotowy: 3800 Nm uzyskano bez konieczności zwiększania masy bądź wymiarów. Oszczędność paliwa zawdzięczamy zmniejszeniu oporów tarcia, szerszemu zakresowi pracy oraz możliwości wyboru szybszych przełożeń osi tylnej przy zachowaniu łatwości ruszania z miejsca. Jak to możliwe, że przekładnię dopasowano do większego momentu obrotowego niż G33 zachowując te same rozmiary i masę?

Nowe rozwiązania i specjalna stal

– Jest to kwestia rozwiązań metalurgicznych, doboru stali o odpowiednich parametrach i zastosowania technologii, takich jak polerowanie zębów i śrutowanie, w celu podwyższenia parametrów hartowania i trwałości istotnych podzespołów. Przewidzieliśmy także dodatkowe kanały olejowe dla najważniejszych części – wyjaśnia Mats Henriksson, inżynier ds. rozwoju w dziale badań i rozwoju marki Scania.

Skrzynie biegów serii G są zazwyczaj o 60-70 kg lżejsze niż ich starsze odpowiedniki. Wynika to głównie z zastosowania całkowicie aluminiowej obudowy i mniejszych wymiarów. Kolejnym osiągnięciem jest obniżenie poziomu hałasu, co ma zasadnicze znaczenie z perspektywy zgodności z przyszłymi normami. Zmiana biegów w zautomatyzowanych, ręcznych skrzyniach biegów odbywa się za pomocą pneumatycznych siłowników. Dzięki zastosowaniu hamulców wałka, inżynierom ze Scanii udało się zmniejszyć liczbę synchronizatorów, a w wygospodarowanej w ten sposób przestrzeni przewidziano szersze zęby.

Walory najnowszej skrzyni najłatwiej wychwycić jadąc drogami bez asfaltu

Bo Eriksson, menedżer produktu w Scanii Trucks wspomina, że seria G i jej funkcje były w momencie wprowadzenia rewolucyjne.

-Aktualna wersja skrzyni oferuje klientom elastyczność i szeroką gamę zastosowań oraz możliwości eksploatacji w sytuacjach wymagających zarówno wysokiej mocy, jak i wysokiego momentu obrotowego. G38 na pewno doskonale sprawdzi się w przypadku ciągników siodłowych do ciężkiego transportu. Skrzynia ta doskonale uzupełnia rozwój osiągów systemu modułowego Scania – mówi Bo Eriksson

Skrzynia biegów G38 także jako Heavy Duty

Skrzynie biegów serii G można również zamawiać w wersji Heavy Duty, a model G38 nie jest wyjątkiem. Wersję G38CH wyposażono w szerszą przekładnię planetarną, która zapewnia jeszcze wyższą wytrzymałość. Wersja ta zwiększa możliwość obsługi wysokiego momentu obrotowego na wale napędowym również w najbardziej wymagających warunkach drogowych (zwykle w miejscach, gdzie trudno o asfalt).

Skrzynia biegów G38 jest krótsza od najpopularniejszej skrzyni Scania przewidzianej obecnie do tych samych celów (GRSO926). Różnica między nimi polega na tym, że G38 wyposażono w tylko jeden wbudowany ogranicznik momentu obrotowego: przy określonym przełożeniu i obrotach następuje odcięcie zaledwie 100 Nm momentu silnika, czego kierowca nawet nie dostrzeże. G38 oferuje 14 biegów do przodu (z biegiem pełzającym i nadbiegiem), a także możliwość ustawienia do 8 biegów wstecznych.

Powiązane artykuły

OBSERWUJ NAS!

Facebook
YouTube
LinkedIn
Instagram
Tiktok

 

CZYTAJ NAJNOWSZY NUMER

Zapisz się do newslettera

This site is protected by hCaptcha and its Privacy Policy and Terms of Service apply.

Zrównoważony rozwój

Opinie

Po godzinach

Zapowiedź