Ceny na 84 parkingach i 125 myjniach samochodowych zostały skontrolowane przez Inspekcję handlową. Łącznie prześwietlono 209 przedsiębiorców. Blisko 23% z nich nieodpowiednio informuje konsumentów o cenach usług. Cenników nie ma, są niejednoznaczne lub nieczytelne.
Czy konsument w myjni samochodowej wie dokładnie, za co i ile płaci? Czy kierowcy mają szansę zapoznać się z ceną, wjeżdżając na parking? W 2023 r. Inspekcja Handlowa przeprowadziła kontrole 84 parkingów i 125 myjni samochodowych w całej Polsce. Sprawdzono, czy przedsiębiorcy prawidłowo realizują swoje obowiązki dotyczące informowania o cenie.
Ceny na cennikach pozostawiają pole do domysłów
Podstawowym prawem konsumenta jest prawo do informacji. Przedsiębiorca nie może utrudniać dostępu do cennika usług.
Musi być on widoczny, niebudzący wątpliwości, jednoznaczny i umożliwiający porównanie cen – mówi Tomasz Chróstny, Prezes UOKiK .
Tomasz Chóstny podkreśla, że konsument powinien wiedzieć, ile w rzeczywistości zapłaci za pozostawienie swojego samochodu na parkingu czy jego umycie. Tylko wtedy ma szansę wyboru najkorzystniejszej dla siebie oferty. Według danych zgromadzonych przez Inspekcję Handlową blisko 23% sprawdzonych przedsiębiorców nie dba o prawidłowe informowanie konsumentów o cenach świadczonych przez siebie usług.
Cenniki wprowadzają w błąd
Nieprawidłowości dotyczące uwidaczniania cen dotyczyły 26 parkingów i 22 myjni – łącznie 48 przedsiębiorców. Głównym problemem na parkingach jest umieszczanie cen usług w taki sposób, że są one nieczytelne dla wjeżdżających kierowców. Zarówno w myjniach, jak i na parkingach brakowało cenników lub nie uwzględniały one cen wszystkich usług. Zdarza się również, że przedsiębiorcy prezentują ceny w sposób budzący wątpliwości, np. w formie „od…” lub „od… do…”. Inspektorzy podkreślają, że cena musi być jednoznaczna dla konsumenta. Ma on prawo wiedzieć, ile dane usługi kosztują, aby móc świadomie wybrać te, z których chce skorzystać.
Za brak należytego informowania konsumentów o cenach świadczonych usług przedsiębiorcy grozi kara do 20 tys. zł. W efekcie kontroli ponad połowa przedsiębiorców, u których inspekcja stwierdziła nieprawidłowości podjęła dobrowolne działania naprawcze. 32 przedsiębiorców dostało kary pieniężne na łączną kwotę ok. 40 tys. zł. W 6 przypadkach odstąpiono od nałożenia kary ze względu na znikomą wagę naruszeń oraz fakt, że przedsiębiorcy zaprzestali stosowania zakwestionowanych praktyk.