sobota, 16 listopada, 2024
Strona głównaAktualnościCeny na parkingach i w myjniach pod lupą Inspekcji Handlowej

Ceny na parkingach i w myjniach pod lupą Inspekcji Handlowej

Ceny na 84 parkingach i 125 myjniach samochodowych zostały skontrolowane przez Inspekcję handlową. Łącznie prześwietlono 209 przedsiębiorców. Blisko 23% z nich nieodpowiednio informuje konsumentów o cenach usług. Cenników nie ma, są niejednoznaczne lub nieczytelne.

Czy konsument w myjni samochodowej wie dokładnie, za co i ile płaci? Czy kierowcy mają szansę zapoznać się z ceną, wjeżdżając na parking? W 2023 r. Inspekcja Handlowa przeprowadziła kontrole 84 parkingów i 125 myjni samochodowych w całej Polsce. Sprawdzono, czy przedsiębiorcy prawidłowo realizują swoje obowiązki dotyczące informowania o cenie.

Ceny na cennikach pozostawiają pole do domysłów

Podstawowym prawem konsumenta jest prawo do informacji. Przedsiębiorca nie może  utrudniać dostępu do cennika usług.
 Musi być on widoczny, niebudzący wątpliwości, jednoznaczny i umożliwiający porównanie cen – mówi Tomasz Chróstny, Prezes UOKiK .

Tomasz Chóstny podkreśla, że konsument powinien wiedzieć, ile w rzeczywistości zapłaci za pozostawienie swojego samochodu na parkingu czy jego umycie. Tylko wtedy ma szansę wyboru najkorzystniejszej dla siebie oferty. Według danych zgromadzonych przez Inspekcję Handlową blisko 23% sprawdzonych przedsiębiorców nie dba o prawidłowe informowanie konsumentów o cenach świadczonych przez siebie usług.

Cenniki wprowadzają w błąd

Nieprawidłowości dotyczące uwidaczniania cen dotyczyły 26 parkingów i 22 myjni – łącznie 48 przedsiębiorców. Głównym problemem na parkingach jest umieszczanie cen usług w taki sposób, że są one nieczytelne dla wjeżdżających kierowców. Zarówno w myjniach, jak i na parkingach brakowało cenników lub nie uwzględniały one cen wszystkich usług. Zdarza się również, że przedsiębiorcy prezentują ceny w sposób budzący wątpliwości, np. w formie „od…” lub „od… do…”. Inspektorzy podkreślają, że cena musi być jednoznaczna dla konsumenta. Ma on prawo wiedzieć, ile dane usługi kosztują, aby móc świadomie wybrać te, z których chce skorzystać.

Za brak należytego informowania konsumentów o cenach świadczonych usług przedsiębiorcy grozi kara do 20 tys. zł. W efekcie kontroli ponad połowa przedsiębiorców, u których inspekcja stwierdziła nieprawidłowości podjęła dobrowolne działania naprawcze. 32 przedsiębiorców dostało kary pieniężne na łączną kwotę ok. 40 tys. zł. W 6 przypadkach odstąpiono od nałożenia kary ze względu na znikomą wagę naruszeń oraz fakt, że przedsiębiorcy zaprzestali stosowania zakwestionowanych praktyk.

Powiązane artykuły

OBSERWUJ NAS!

Facebook
YouTube
LinkedIn
Instagram
Tiktok

 

CZYTAJ NAJNOWSZY NUMER

Zapisz się do newslettera


Zrównoważony rozwój

Opinie

Po godzinach

Zapowiedź