Nowe tachografy zbliżają się wielkimi krokami. Już w styczniu 2025 wejdą w życie nowe przepisy dotyczące tachografów. Zmiany mają związek z Pakietem Mobilności. Warto nadmienić, że. pierwszy etap wymiany urządzeń kończy się w grudniu 2024. Wymiana jest obowiązkowa, a pojazdy muszą zostać wyposażone w inteligentne tachografy drugiej generacji (G2V2). Od początku nadchodzącego roku przewoźnik, który pozostawi w pojeździe stary tachograf, będzie musiał zapłacić nawet 10 tys. zł kary.
Wymiana dotychczasowych urządzeń na inteligentne tachografy drugiej generacji G2V2 dotyczy pojazdów wykorzystywanych do przewozów międzynarodowych na terenie Unii Europejskiej. Do 1 czerwca 2026 r. wszystkie samochody o dopuszczalnej masie całkowitej 2,5 tony wykorzystywane do transportów międzynarodowych również będą musiały posiadać inteligentne tachografy drugiej generacji. Inteligentne tachografy drugiej generacji (G2V2) pozwolą na bardziej precyzyjne rejestrowanie czasu pracy kierowcy, zapis załadunków i rozładunków oraz automatyczną rejestrację przekroczeń granic. Nowością jest również system lokalizacyjny z wbudowaną anteną DSRC czy możliwość łączenia się poprzez Bluetooth.
Nowe tachografy najpóźniej latem 2025
– Nadchodzące zmiany zobowiązują każdego przewoźnika do zmiany tachografów i skalibrowania ich na nowo. Pojazdy zarejestrowane przed 10 czerwca 2019 roku będą musiały mieć wymienione tachografy do końca tego roku, pozostałe do sierpnia 2025 roku – tłumaczy Wojciech Doliński, kierownik działu pojazdów używanych w Truck Care.
Strata czasu i funduszy
Inwestycja w nowe tachografy to obowiązek. Problem w tym, że wymiana może okazać się kłopotliwa ze względu na konieczność zainwestowania w nią czasu. Dla przewoźnika oznacza to utracone korzyści i możliwości zarobku. Wojciech Doliński zapewnia, że klienci, którzy zdecydują się na zakup używanego pojazdu w Truck Care, przed jego odbiorem dokonamy wymiany tachografu na nowy. Nie ulega wątpliwości, że szukanie punktu i unieruchomienie samochodu to dla przedsiębiorstw strata czasu i pieniędzy. Kierownik działu pojazdów używanych dodaje, że im bliżej daty granicznej, tym popyt na wymianę tachografów będzie rósł. Wraz z nim wzrosną też ceny usługi wymiany. Obecnie zainteresowanie jest umiarkowane. To dobry czas na przystąpienie do wymiany właśnie ze względu na niskie koszty i krótkie kolejki. Warto też wziąć pod uwagę bardzo wysokie kary finansowe, które dostaną firmy nie spełniające nowych regulacji. Będą sięgać nawet 10 tys. zł.