Przemysł chemiczny to jeden z największych i najbardziej konkurencyjnych sektorów gospodarki. Zależne od niego są praktycznie wszystkie inne branże. O sukcesie nie można byłoby mówić, gdyby nie m.in. wysokie standardy produkcji oraz dopasowana logistyka. A wszystko to z wyraźnym naciskiem na niezawodność, jakość i bezpieczeństwo. Na miniony rok zerknijmy z perspektywy DACHSER Chem Logistics.
Według Europejskiej Rady Przemysłu Chemicznego (Cefic), przemysł chemiczny w Europie, który zatrudnia ponad 1,2 miliona osób w 2022 roku osiągnął wartość 760 miliardów euro. To oznacza wzrost o prawie 23 procent w stosunku do 2021 roku. Jako drugi co do wielkości producent po Chinach odgrywa kluczową rolę w napędzaniu innowacji w innych branżach. Faktycznie, inwestuje on rocznie ponad 9,9 miliarda euro (dane z 2021 roku) w badania i rozwój. Według Polskiej Izby Przemysłu Chemicznego (PIPC), tylko w Polsce firmy chemiczne w 2022 roku odnotowały imponujący wynik ponad 488,1 miliarda złotych przychodu, zatrudniając około 343 tys. osób. Stanowi to istotny filar gospodarki narodowej.
Rok pełen wyzwań
Według ekspertów PIPC 2023 był czasem intensywnych wyzwań, które wpłynęły na jego globalną kondycję. Wojna na Ukrainie, eskalacja przemocy w Strefie Gazy i na koniec ataki na statki na Morzu Czerwonym. Wszystkie te wydarzenia mocno odbiły się na światowym handlu oraz zachwiały łańcuchami dostaw surowców i bezpieczeństwem energetycznym. Europejski przemysł chemiczny mierzył się również ze słabym popytem, rosnącymi stopami procentowymi, inflacją i coraz bardziej zauważalną konkurencją azjatycką. Na dodatek miało to miejsce w czasie, gdy unijny przemysł chemiczny musi stać się neutralny dla klimatu. A to oznacza największą transformację w historii sektora.
Jaki był 2023 dla logistyki towarów chemicznych?
W 2023 roku branża TSL mierzyła się z podobnymi wyzwaniami co inne sektory gospodarki. Do kluczowych wydarzeń w branży możemy doliczyć konsekwencje podniesienia wysokości opłat w Niemczech. Do tego dochodzą zmiany przepisów dotyczących pojazdów napędzanych skroplonym gazem ziemnym. Mimo tych wyzwań DACHSER Chem Logistics w Polsce zanotował rok do roku wzrost na poziomie 9,9%. W czasach kryzysu i wynikającymi z niego spadkami zamówień jest to lepiej niż zadowalający wynik. W 2023 roku DACHSER Chem Logistics obsłużył około 3,7 miliona przesyłek, w tym 1,2 miliona przesyłek niebezpiecznych towarów. Łączna waga przewiezionych przesyłek wyniosła 3,1 miliona ton. Partnerstwo w zakresie europejskiej logistyki drobnicowej zostało nawiązane w 2009 roku, a w zeszłym roku DACHSER i VCI zdecydowały się na przedłużenie umowy do 2029 roku.
Budowa gęstej sieci transportowej i magazynowej dla spaletyzowanych produktów chemicznych, zdefiniowane procedury i niezawodne czasy dostaw sprawiają, że nawet w wymagających warunkach możemy zapewnić naszym klientom odporny i przejrzysty łańcuch logistyczny. W 2007 uruchomiliśmy DACHSER Chem Logistics. Rozwiązanie łączące standardowe usługi dostawcy usług transportu drobnicowego z bardzo konkretną, dopasowaną do potrzeb logistyką chemii. To sprawia, że jesteśmy dobrze przygotowani na pojawiające się nieprzewidziane sytuacje – mówi Ewelina Staszewska Kobiela, kierownik rozwoju biznesu DACHSER Chem Logistics w Polsce.
Wszystkie światowe rynki sprzedaży i zakupów w zasięgu ręki
DACHSER posiada własną europejską sieć transportową z codziennymi liniami obsługującymi Europę, kraje WNP, Afrykę Północną i część krajów Bliskiego Wschodu. Stosowanie jednolitych standardów logistycznych, bezpośrednie transporty, platformy i rozwiązania hubowe pozwalają minimalizować częstotliwość manipulowania wrażliwymi towarami chemicznymi. To podejście zwiększa zarówno bezpieczeństwo, jak i jakość obchodzenia się z produktami chemicznymi. Rozwiązanie DACHSER Chem Logistics jest oferowane dla transportów lotniczych, morskich oraz międzynarodowego transportu drobnicowego. W Polsce operator obsługuje około 80 codziennych linii eksportowych do Europy.
Ewelina Staszewska-Kobiela podkreśla, że firma wspólnie z DACHSER Air & Sea Logistics zapewnia sprawny dostęp do wszystkich światowych rynków dla produktów chemicznych, w tym również towarów niebezpiecznych. W ramach transportu morskiego, DACHSER oferuje swoim klientom usługi logistyczne dla skonsolidowanych przesyłek drobnicowych LCL. Oznacza to, że mniejsze ładunki LCL łączone są i ładowane do pełnego kontenera (FCL). Mniejsze rozmiary transportowanych przesyłek to większa elastyczność, a systematyczne rejsy – krótsze czasy tranzytu.
Bezpieczeństwo przede wszystkim
Całościowe, branżowe koncepcje logistyczne są kluczowym filarem strategii DACHSER Chem Logistics. Główną rolę w tym zakresie odgrywają zintegrowane systemy zarządzania transportem i magazynowaniem. Bezpieczeństwo danych dla tych systemów jest certyfikowane zgodnie z normą ISO 27001. Ewelina Staszewska-Kobiela dodaje, że firma dużą wagę przywiązuje do kwestii bezpieczeństwa. Znajduje to odzwierciedlenie m.in. w zautomatyzowanym stosowaniu wszystkich światowych przepisów dotyczących towarów niebezpiecznych, stałej dostępności i stosowaniu sprzętu do zabezpieczania ładunku. To także obowiązkowe kontrole pojazdów wykonywane przez ekspertów DGSA oraz zapewnienie sprzętu ratowniczego i osobistego sprzętu ochronny.
Wykwalifikowani ludzie to podstawa
Prawidłowa obsługa towarów niebezpiecznych w całym łańcuchu logistycznym wymaga wysoko wykwalifikowanych specjalistów oraz jednolitych standardów. W tym celu DACHSER w swoim centralnym systemie zarządzania towarami niebezpiecznymi dla logistyki drogowej, lotniczej i morskiej, ustalił znormalizowane, wewnętrzne przepisy z określonymi wyłączeniami transportu i ocenami ryzyka.
Operator zatrudnia około 250 regionalnych doradców ds. bezpieczeństwa towarów niebezpiecznych. Co roku prowadzą oni szkolenia wewnętrzne i zewnętrzne dla około 15 000 pracowników na całym świecie. DACHSER dąży do ciągłego doskonalenia standardów jakości i bezpieczeństwa, nawet wykraczając poza wymagania prawne. Wyraźnym tego odzwierciedleniem jest fakt, że 29 europejskich oddziałów DACHSER otrzymało pozytywne oceny SQAS (Safety & Quality Assessment for Sustainability). Przyznano je za działalność w kategorii „Usługi transportowe” i „Magazyn”. Ocena SQAS stanowi zestawienie faktów potwierdzających działanie systemu zarządzania bezpieczeństwem, zdrowiem, środowiskiem i jakością.
Jakość inwestycją przynoszącą zyski
Dążąc do zapewniania jak najwyższej jakości i bezpieczeństwa, w DACHSER działa jednostka Supply Chain Optimization i Supply Chain Analytics. Zadaniem pierwszego zespołu jest optymalizacja globalnych łańcuchów dostaw oraz indywidualnych potrzebach klientów. Drugi dział, zajmujący się analityką łańcucha dostaw, blisko współpracuje z Corporate Key Account Management. Stanowi to ogromne wsparcie w podejmowaniu długoterminowych decyzji wspartych na precyzyjnych modelach prognozowania. W minionym roku branża chemiczna oraz transportowa stanęły przed wieloma wyzwaniami. Partnerstwo z firmą transportową, która osiąga wysokie wyniki w raporcie SQAS, może być sposobem dla przedsiębiorstw chemicznych w dostosowywaniu się do kluczowych wymagań rynku.