W 2023 roku w Polsce zarejestrowano łącznie 5750 nowych pojazdów DAF. Wynik ten choć imponujący, nie zapewnił holenderskiej marce pozycji lidera na naszym rynku. DAF po latach spadł na trzecią pozycję w rankingu rejestracji samochodów o dmc powyżej 3,5 t. Pod względem sprzedaży ciągników siodłowych zajął drugą pozycję.
– Pozycja lidera nie jest dana raz na zawsze. Byliśmy tego świadomi. Ubiegłoroczne wyniki pokazały, że 2023 rok był wymagający nie tylko dla przewoźników, lecz także dla nas. Wpływ na to miały oczywiście czynniki zewnętrzne, ale także np. zmiana generacji pojazdów DAF, m.in. tych z segmentu Construction. Z drugiej strony wiemy, że DAF niezmiennie cieszy się zaufaniem klientów i uznaniem kierowców. Potwierdzają to m.in. wyniki sprzedaży naszych używanych pojazdów – mówi Mariusz Piszczek, dyrektor zarządzający DAF Trucks Polska.
W 2023 DAF sprzedał 1483 używane ciężarówki, to najlepszy wynik w historii. Klienci chętnie wybierali również finansowanie Paccar Financial. W ten sposób sfinansowano łącznie 1566 pojazdów, w tym również używane, co oznacza wzrost o 4,1% względem poprzedniego roku. Do Paccar Financial Polska należało 27,2% krajowego rynku. Większość pojazdów – 4441 została też zakupiona z kontraktem serwisowo-obsługowymi, w tym 57% stanowił Full Care (patrz: www.fleetlog.pl).
Czas jest kluczowy
Duży park aktywnych na rynku samochodów wymaga odpowiedniej obsługi. Nieuniknione więc stają się inwestycje w serwisy. DAF Trucks Polska wraz z dilerami cały czas rozwija sieć serwisową. Nowe placówki powstają w dogodnych lokalizacjach, czyli tam, gdzie klienci najbardziej ich potrzebują. Obecnie sieć liczy 39 oddziałów i 8 punktów TRP.
– Jesteśmy w każdym regionie i zakątku Polski, przy głównych szlakach transportowych, bo wiemy jak ważny w tej branży jest czas. A już wkrótce będziemy jeszcze bliżej naszych klientów, ponieważ w Legnicy powstanie nowy oddział Grupy DBK. W Siedlcach natomiast TB Trucks & Trailer Serwis przeniesie się do zupełnie nowego obiektu. Dodatkowo, sześć oddziałów otrzyma w najbliższym czasie certyfikację dla dilerów pojazdów elektrycznych – mówi Piotr Juchtman, dyrektor rozwoju sieci dilerskiej DAF Trucks Polska.
Już wkrótce DAF wprowadzi na rynek również najnowszą telematykę Paccar Connect, z rozbudowanymi funkcjami analizowania techniki jazdy kierowców. Konieczne przestoje zminimalizuje zużycia paliwa oraz sprawdzanie kodów ewentualnych błędów.
Zaplanowano również na ten rok kolejną edycję DAF Driver Challenge. Zwycięzca polskiego finału będzie walczył o tytuł mistrza racjonalnej jazdy na arenie międzynarodowej.
DAF dalej będzie rozwijał program Ready to Go. Są to oferty dostępnych od ręki, zabudowanych i gotowych do eksploatacji pojazdów specjalistycznych. Docelowo w programie ma być dostępnych około 80 pojazdów: wywrotki, betonomieszarki, pojazdy skrzyniowe z żurawiami (HDS) oraz hakowce. To jeden ze sposobów na zwiększenie udziałów firmy w rynku podwozi, również w lżejszym segmencie.
– Wyjątkowym wydarzeniem dla klientów z naszego kraju będzie Dzień Polski na targach IAA w Hanowerze (17-22 września), który DAF Trucks Polska wraz z dilerami zorganizują po raz pierwszy – podkreśla Agnieszka Głowicka, menedżer ds. marketingu w DAF Trucks Polska.
DAF również elektrycznie
Zgodnie z prognozami, w 2024 roku na terenie Unii Europejskiej ma się podwoić sprzedaż elektrycznych pojazdów ciężarowych o dmc powyżej 6 t. Taki wysoki wzrost będzie się utrzymywał również w kolejnych latach. W 2030 r. na rynek ma trafić 140 000 elektrycznych ciężarówek… Czytaj dalej w 3/2023 magazynu fleetLOG.