Nowy Volkswagen Transporter oferuje przestrzeń ładunkową mierzącą 5,8 m kw. To wzrost o 10 procent względem poprzednika. W zależności od potrzeb, nowego Transportera można skonfigurować jako pojazd dwu-, trzy-, cztero-, pięcio- lub sześciomiejscowy. Jego maksymalna ładowność to 1,33 tony, zaś uciąg do 2,8 tony. We wnętrzu jest cyfrowy kokpit i nowy infotainment.
Na początku 2025 roku na pierwszych rynkach pojawi się nowy Volkswagen Transporter. Jednak zanim to nastąpi, Volkswagen Samochody Dostawcze zdradza szczegóły dotyczące wnętrza samochodu i przestrzeni ładunkowej kolejnej, zupełnie nowej generacji Transportera. Podobnie jak Multivan i ID. Buzz, nowy Transporter będzie standardowo wyposażony w cyfrowy kokpit. W porównaniu z Transporterem 6.1 na plus zmieniła się także przestrzeń ładunkowa. Najwyraźniej widać to na przykładzie podstawowej wersji z normalnym rozstawem osi. Jej przestrzeń ładunkowa jest o 61 mm dłuższa, a szerokość między nadkolami została zwiększona o 148 mm. Oznacza to, że każdy klient, który był zadowolony z poprzednika, doceni ulepszonego, nowego Transportera.
Nowy, choć znajomy układ
Wnętrze Transportera zostało zaprojektowane na nowo. Celem prac było stworzenie Transportera o typowych dla Volkswagena cechach stylistycznych, w połączeniu z maksymalną przestronnością i funkcjonalnością. Nowa generacja Transportera pokazuje jasno, że cel ten został osiągnięty. Właściciele T6.1, w nowej generacji Transportera znajdą to, co znają już doskonale. Chodzi o wysoką pozycję siedzenia, szerokie drzwi i wysokie umiejscowienie dźwigni zmiany biegów. Zestaw nowych, cyfrowych instrumentów i wskaźników jest dla kierowcy bardzo dobrze widoczny. Zestaw ten składa się z 12-calowego (30 cm) ekranu Digital Cockpit o dużych możliwościach konfiguracji, na wprost wzroku kierowcy oraz z 13-calowego (33 cm) ekranu dotykowego standardowego systemu infotainment. Zawiera on m.in. radio DAB+ i bezprzewodowe połączenie z Apple CarPlay/Android Auto za pośrednictwem aplikacji Connect.
Inny element wyposażenia standardowego to nowa kierownica wielofunkcyjna z przyciskami, które są łatwe w obsłudze nawet w rękawiczkach. Nowy Transporter, podobnie jak Multivan i ID. Buzz, ma też elektroniczny hamulec postojowy z funkcją AutoHold. Obsługa elektronicznego hamulca postojowego została przeniesiona na panel deski rozdzielczej. W ten sposób zwolniło się więcej miejsca w przestrzeni na nogi. W zależności od wersji wyposażenia umożliwiło to dostęp do tylnej części kabiny.
Nowy Transporter ma do sześciu miejsc siedzących
Standardowo nowy Transporter w wersji furgon ma dwa indywidualne fotele z przodu. Opcjonalnie dostępne są również trzy fotele z przodu (fotel kierowcy i dwuosobowa kanapa). Oprócz tego, samochód może być wyposażony w maksymalnie trzy łatwo wyjmowane pojedyncze fotele w drugim rzędzie. W późniejszym terminie jako Kombi (samochód osobowy) – także w trzyosobową kanapę w trzecim rzędzie. Jako jedyny pojazd dostawczy w tej klasie, nowy Transporter będzie dostępny z podwójną kabiną i z otwartą przestrzenią ładunkową z otwieranymi burtami. W tym przypadku wyposażony będzie w sześć miejsc siedzących. Będą to: fotel kierowcy i dwuosobowa kanapa w pierwszym rzędzie oraz trzyosobowa kanapa w drugim rzędzie siedzeń. Jako obicia foteli dostępne będą wytrzymałe tkaniny oraz dwa warianty sztucznej skóry.
Większy, dłuższy, pakowniejszy
Transporter ma teraz 5050 mm długości – to wzrost o 146 mm w porównaniu z poprzednikiem. Rozstaw osi wydłużono o 97 mm, do 3100 mm. Opcjonalnie dostępna będzie wersja z rozstawem osi większym o 400 mm (całkowita długość: 5450 mm). Szerokość zewnętrzna Transportera wzrosła o 128 mm w porównaniu z poprzednikami (bez lusterek zewnętrznych) i wynosi 2032 mm. Maksymalną szerokość między nadkolami zwiększono o 148 mm, do 1392 mm. Ułatwia to przewożenie europalet. Długość przedziału ładunkowego Transportera z normalnym rozstawem osi po podłodze wynosi 2602 mm – to dodatkowe 61 mm. Przy wydłużonym rozstawie osi długość przedziału ładunkowego wzrasta do 3002 mm.
Dzięki większej długości zewnętrznej, szerokości i rozstawowi osi, Volkswagen był w stanie znacznie zwiększyć ładowność nowego Transportera. Największą pojemność przestrzeni ładunkowej przy normalnym rozstawie osi i dla wszystkich typów napędu zwiększono praktycznie o wielkość dwóch skrzyń i wynosi teraz 5,8 m3. Wersja z długim rozstawem osi i wysokim dachem pomieści do 9,0 m3 . Przedział ładunkowy można skonfigurować z różnymi ściankami działowymi i dostosowany do indywidualnych wymagań klienta.
Ponad tona
Pomimo swoich rozmiarów, nowy Volkswagen Transporter mający poniżej 2 metrów wysokości (normalny dach), mieści się na wszystkich konwencjonalnych parkingach wielopoziomowych. Dzięki promieniowi skrętu wynoszącemu zaledwie 11,8 metra (normalny rozstaw osi), bez trudu pokonuje też ciasne zakręty podczas manewrowania. Ponadto Volkswagen zadbał o to, by to wielozadaniowe „narzędzie na kółkach” mogło również przewozić całkiem spore ciężary: maksymalna ładowność nowego Transportera wynosi do 1,33 tony. A jeśli to nie wystarczy, nowa generacja Transportera może ciągnąć przyczepy o masie do 2,8 tony.
Nowocześnie, ale i intuicyjnie
Kierowcy modeli T6.1, Multivan i ID. Buzz natychmiast odnajdą się w przejrzystej i intuicyjnej strukturze menu wszystkich wyświetlaczy i paneli sterowania nowego Transportera. Jak zwykle, funkcje oświetlenia rozmieszczono po lewej stronie obok kierownicy, a przyciski ważnych funkcji pojazdu, menu i głośności dźwięku, na pasku po prawej stronie. Powyżej znajduje się ekran dotykowy systemu infotainment. W dolnej części ekranu umieszczono pasek wyświetlacza z głównymi funkcjami klimatyzacji oraz z obsługą ogrzewania siedzeń. Duży ekran główny z dowolną konfiguracją ikon znajduje się pośrodku. Nad ekranem głównym znajdziemy pasek obsługi z szeroką gamą standardowych informacji (takich jak temperatura zewnętrzna lub poziom naładowania smartfona). Jest tam też przycisk Home, który jednym kliknięciem przenosi użytkownika z powrotem do menu głównego. System infotainment można opcjonalnie rozszerzyć o nawigację, mobilne usługi internetowe Volkswagena VW Connect i VW Connect Plus (standardowo z systemem nawigacji) oraz system nagłośnienia Harman Kardon.
Załadujesz i naładujesz
Na konsoli środkowej znajduje się miejsce na smartfona, z opcjonalną funkcją ładowania indukcyjnego. Inne urządzenia można ładować za pośrednictwem maksymalnie siedmiu interfejsów USB-C, USB-A i 12 V. Ponadto Volkswagen Samochody Dostawcze dla nowego Transportera oferuje opcjonalny koncentrator zasilania 230 V (400 W) z konwerterem, do zasilania wszelkiego rodzaju dużych urządzeń elektrycznych. Dla wariantów elektrycznych lub zelektryfikowanych będzie również dostępny falownik o mocy wyjściowej 2,3 kW.