Daimler Buses dostarczył pierwsze autobusy eCitaro G z wodorowymi ogniwami paliwowymi do Stuttgarter Straßenbahnen AG.
Stuttgarter Straßenbahnen AG (SSB) wprowadzi do eksploatacji w 2025 roku łącznie dziesięć przegubowców Mercedes-Benz eCitaro G z wodorowymi ogniwami paliwowymi. Autobusy mają większy zasięg niż odmiana na baterie, co odpowiada potrzebom przewoźnika. SBB brało udział w pracach rozwojowych nad eCitargo G z ogniwem paliwowym w roli „przedłużacza zasięgu”.

SSB nie zamierza już kupować autobusów z silnikiem Diesla. Od 2027 planuje obsługiwać centrum Stuttgartu wyłącznie za pomocą autobusów „zeroemisyjnych”, a od 2035 r. takie pojazdy będą wykonywać wszystkie przewozy w mieście.
Barwy klubowe

Mercedesy eCitaro G dla SSB mają cztery pakiety akumulatorów NMC3 o łącznej pojemności 392 kWh. Kompaktowy moduł ogniw paliwowych ma maksymalną moc 60 kW i znajduje się na dachu tylnej części bezpośrednio za przegubem. Na dachu zainstalowano także sześć zbiorników wodoru mieszczących łącznie 180 kilogramów wodoru.
Wodorowe eCitaro G w wersji dla Stuttgartu może przewieźć 124 pasażerów, w tym 47 na miejscach siedzących. Większość foteli jest niebieska, ale kilka ma barwy i logo tutejszego klubu sportowego VfB Stuttgart. Przy środkowych drzwiach jest ręcznie rozkładana rampa dla wózków. Wewnątrz przewidziano dla nich dwa miejsca. Pasażerowie mogą też korzystać z licznych gniazd USB.
Autobus ma nowoczesne systemy wspomagające jazdę zgodne z wymaganiami GSR, w tym: informację o obiektach z boku i z przodu Sideguard Assist 2 i Frontguard Assist, rozpoznawania znaków Traffic Sign Assist, rozpoznawanie zmęczenie kierowcy Attention Assist i system monitorowania ciśnienia w oponach (TPM). Jest również kamera cofania, monitoring wideo z pięcioma kamerami i 8-calowym kolorowym monitorem TFT LCD, a także rejestrator kolizji.
Równowaga wodoru i prądu
Sednem pomysłu konstruktorów Mercedesa jest połączenie w jednym pojeździe stosunkowo dużego pakietu baterii z ogniwem paliwowym. Ogniwo może przez cały czas pracować w najbardziej wydajnym przedziale 20-40 kW, gdyż w razie dużego zapotrzebowania na moc można zaczerpnąć energię wprost z baterii. Ponadto duże akumulatory mogą przechować znacznie więcej energii odzyskiwanej podczas rekuperacji, co przynosi dodatkowe oszczędności. Jest to szczególnie przydatne w Stuttgarcie, gdzie spore wzniesienia stwarzają dobrą okazję, aby odzyskiwać energię hamowania. Inżynierowie Mercedesa doradzali zresztą pracownikom SBB przy doborze linii, na których wodorowe eCitaro G okaże się najbardziej użyteczne i wydajne. Producent podaje, że doładowywanie akumulatorów w zajezdni nie jest konieczne, gdyż ogniwo na bieżąco uzupełnia energię.

Pierwszy z dziesięciu nowych przegubowych autobusów z ogniwami paliwowymi został przekazany 14 kwietnia 2025 r. w Stuttgarcie przez Heinza Friedricha, dyrektora sprzedaży i serwisu Daimler Buses w Niemczech oraz Carsten Reineck, odpowiedzialnego za przetargi w Daimler Buses. W uroczystości wziął udział Frank Nopper, przewodniczący rady nadzorczej SSB i burmistrz Stuttgartu, Thomas Moser, dyrektor techniczny i rzecznik zarządu SSB oraz Winfried Hermann, minister transportu Badenii-Wirtembergii.