wtorek, 29 kwietnia, 2025
Strona głównaAktualnościZielone korytarze uczynią transport towarów ekologicznym

Zielone korytarze uczynią transport towarów ekologicznym

Zielone korytarze to nadzieja europejskiego transportu towarów. Transport drogowy w 2023 r. odpowiadał za 61,3% całkowitego przewozu towarów w Unii Europejskiej. Niestety wśród wszystkich sposobów transportu to właśnie on uważany jest za jednego z największych emitentów gazów cieplarnianych. Z uwagi na dobro środowiska coraz większą uwagę przykuwa dekarbonizacja transportu drogowego. Do tego dochodzą projekty, które łącząc różne inicjatywy, wzmacniają efekt i zasięg dekarbonizacji. Zaliczyć do nich można zielone korytarze. Czym właściwie są? Jaką rolę odgrywają? Na te pytania odpowiada Girteka, europejski przewoźnik drogowy.

W logistyce zielony korytarz oznacza konkretnie wyznaczoną trasę łączącą kluczowe porty lub węzły transportowe, na której wdrażane są nisko – lub zeroemisyjne rozwiązania. W ramach strategii Unii Europejskiej mającej na celu rozwój spójnej, efektywnej i wysokiej jakości infrastruktury transportowej w państwach członkowskich, zielone korytarze pełnią dziś rolę poligonów doświadczalnych dla zrównoważonych rozwiązań w zakresie transportu i logistyki.

Najpierw był Zielony Ład

Europejski Zielony Ład został zatwierdzony w 2020 r. Wyznaczył ambitny cel redukcji emisji gazów cieplarnianych związanych z transportem o 90% do 2050 r. i emisji CO2 o 55% do 2030 r. w porównaniu z 1990 r. Jego kluczowym elementem jest pakiet Fit for 55, wprowadzony w grudniu 2021 r. Z przyjętych w nim wniosków 9 dotyczy transportu, a 7 ma dla niego duże znaczenie. Kluczowe wytyczne obejmują wprowadzenie bardziej  wymagających norm emisji CO2 dla pojazdów ciężarowych, implementację systemu handlu emisjami (ETS). To włącza opodatkowanie emisji CO2 w koszty operacyjne firm transportowych, rewizję dyrektywy w sprawie odnawialnych źródeł energii (RED II) w celu promowania większego udziału paliw odnawialnych. Do tego dochodzi aktualizacja dyrektywy o opodatkowaniu energii (ETD), zachęcająca do korzystania z bardziej ekologicznych źródeł energii. Miałoby się to odbywać przez wprowadzenie minimalnych stawek podatkowych uzależnionych od wpływu paliw na środowisko.

Normy emisji CO2 dla samochodów ciężarowych będą bardziej restrykcyjne

Realizacja celów wyznaczonych przez Zielony Ład i powiązane inicjatywy wymaga współpracy. Zarówno ze strony administracji rządowych, producentów, przewoźników, klientów jak i zaangażowanych stron. Regulacje nakładają na firmy transportowe nowe obowiązki, w tym m.in. modernizację flot i wymianę pojazdów na niskoemisyjne. Kolejnym krokiem jest wykorzystanie paliw alternatywnych i narzędzi cyfrowych do optymalizacji tras i redukcji emisji. Jednakże istnieje jeszcze wiele innych problemów, które skutecznie ograniczają rozwój w tym kierunku.

Po pierwsze: infrastruktura

Brak odpowiedniej infrastruktury, czyli sieci ładowania i tankowania, jest dużą przeszkodą we wdrażaniu zrównoważonych rozwiązań. Szczególnie w oparciu o BEV i paliwa alternatywne HVO, w dostawach międzynarodowych i długodystansowych. I to właśnie, jak zwracają uwagę eksperci Girteki, rozwiązanie tych problemów będzie mieć kluczowe dla rozwoju zielonych korytarzy i osiągnięcia celów wyznaczonych przez Zielony Ład.

Problem dostępu do infrastruktury ogranicza przede wszystkim elektryfikację flot.Choć sieć stacji ładowania wciąż się rozwija, to nadal nie odpowiada rzeczywistemu zapotrzebowaniu. W I kwartale 2024 r. w krajach UE-27 działało prawie 600 000 publicznych punktów ładowania AC i ponad 90 000 punktów DC. Z tego większość w Europie Zachodniej. Liderem są Holendrzy z ponad 150 000 punktami ładowania, a następnie Niemcy i Francja. Według szacunków UE do 2030 r. potrzebnych będzie 3,4 mln publicznych punktów ładowania, w tym 100 000 przeznaczonych dla samochodów ciężarowych i autobusów. Wymaga to przyspieszenia tempa instalacji z 1 600 punktów tygodniowo w 2021 r. do 10 000 w 2030 r.

Brak rozbudowanej sieci stacji ładowania HVO w Europie wciąż jest też dużym wyzwaniem dla firm transportowych, które chcą stosować to paliwo w codziennych operacjach. Tu najlepszym sposobem mogą być m.in. dedykowane rozwiązania logistyczne, projektowane z uwzględnieniem dostępności infrastruktury. Dobrym przykładem jest najnowsza inicjatywa Girteki – Alternative Fuel Program. W jej ramach klienci, zmniejszając emisyjność swoich łańcuchów dostaw, wybierają usługi transportowe w oparciu o HVO. Oznacza to redukcję emisji nawet o 90% w porównaniu z tradycyjnym dieslem. Girteka realizuje dostawy samochodami ciężarowymi napędzanymi biopaliwem na wszystkich trasach, gdzie możliwe jest zatankowanie. Dodatkowo dla klientów przygotowywane są raporty dotyczące ilości zużytego paliwa i poziomu redukcji emisji, zgodnie z metodologią GLEC Framework. To umożliwia im ocenę efektów środowiskowych i raportowanie redukcji emisji w zakresie 3 (tzw. Scope 3).

Usługi transportowe w oparciu o HVO to redukcja emisji nawet o 90% w porównaniu z tradycyjnym dieslem!

Zielone korytarze, a co z intermodalem i cyfryzacją?

Problem dostępności infrastruktury jest też ograniczeniem w rozwoju rozwiązań intermodalnych. W praktyce nie tylko przekłada się na trudności podczas zmiany środków transportu, ale też generuje wyższe koszty i zmniejsza efektywność.

W transporcie transgranicznym sytuację ma poprawić Magistrale for Europe. To linia kolejowa dużych prędkości łącząca Paryż z Bratysławą (1 592 km), z odgałęzieniem do Budapesztu. Duże nadzieje wiąże się też z planowaną modernizacją portów morskich i śródlądowych oraz terminali kolejowych. Przykładowo porty morskie, jak Antwerpia (Belgia), Gdańsk i Rawenna (Włochy), są dobrze skomunikowane. Wymagają jednak dalszych inwestycji w infrastrukturę intermodalną. Podobnie jak śródlądowe wzdłuż Kanału Alberta w Belgii, rzeki Mozy, a także w Niemczech i Włoszech.

Rosnące standardy zrównoważonego rozwoju pokazują znaczenie wyzwań, jakimi są braki  infrastrukturalne i wysokie koszty inwestycji. Z drugiej strony, jak podkreśla Girteka, kluczową rolę odegra tu cyfryzacja. W kontekście zarządzania transportem w ramach zielonych korytarzy istotne znaczenie mają zaawansowane rozwiązania w zakresie zarządzania flotą, optymalizacji tras, integracji łańcucha dostaw i monitorowania w czasie rzeczywistym. Także gromadzenie, przetwarzanie i wykorzystanie danych, niezbędnych raportowania emisji CO2.  

Odpowiedzialność za niskoemisyjność i dekarbonizację transportu nie może ograniczać się jedynie do zadań stawianych przewoźnikom i firmom logistycznym. Sukces w tworzeniu i rozwijaniu zielonych korytarzy, a tym samym realizacja celów klimatycznych UE, wymaga zintegrowanego podejścia. Konieczna jest współpraca wszystkich uczestników łańcucha dostaw. Jak podkreślają eksperci Girteki, kluczową rolę w tym procesie odgrywać powinno zaangażowanie przewoźników, klientów, producentów, regulatorów, operatorów stacji ładowania, firm energetycznych i innych partnerów oraz wspólna praca nad efektywną i zrównoważoną transformacją transportu.

Powiązane artykuły

OBSERWUJ NAS!

Facebook
YouTube
LinkedIn
Instagram
Tiktok

 

CZYTAJ NAJNOWSZY NUMER

Zapisz się do newslettera


Zrównoważony rozwój

Opinie

Po godzinach

Zapowiedź