W Polsce debiutują nowe Fordy: dostawczy Transit Custom i jego osobowy odpowiednik Tourneo Custom.
Samochód powstał na nowym podwoziu, czy jak kto woli platformie, z rozstawem osi wydłużonym o 200 mm i niezależnym zawieszeniem również z tyłu. Konstrukcja jest sztywniejsza niż poprzednio i lżejsza o 100 kg. Nadwozie pozostało w znacznej mierze bez zmian, choć więcej w nim ostrych krawędzi, a projektantom udało się zmniejszyć nieco opór aerodynamiczny.
W ofercie są dwa warianty długości i dwa wysokości oraz wersje o dmc 2,8, 3 lub 3,2 t. Ładowność dochodzi do 1327 kg, a objętość furgonów wynosi od 5,8 do 9 m3. Tak jak poprzednio odmiany dostawcze Ford zgromadził w gamie Transita Custom. Do wyboru są van i van brygadowy, kombi oraz MultiCab, w którym ścianka działowa ma w widoku z góry kształt litery L: obok dwóch foteli w drugim rzędzie jest miejsce na ładunek. Uzupełnieniem oferty jest osobowy Tourneo Custom mogący pomieścić maksymalnie 9 pasażerów oraz Camper.
Diesel, hybryda, elektryk
Do napędu służą silniki wysokoprężne EcoBlue o mocy 110 KM, 136 KM, 150 KM lub 170 KM. Standardem jest sześciobiegowa skrzynia ręczna, na życzenie z silnikami o mocy 136 i 170 KM montowany jest 8-bieogwy „automat”. Poza wersją z napędem przednich kół, po raz pierwszy proponowany jest napęd obu osi Intelligent All-Wheel Drive. To jedno z popularnych w tym segmencie rozwiązań z elektronicznie sterowanym sprzęgłem rozdzielającym automatycznie moment obrotowy między przednią i tylną osią odpowiednio do chwilowych potrzeb. Napęd 4×4 jest dostępny tylko w samochodach ze skrzynią automatyczną. W samochodach ze skrzynią ręczną i silnikami 136 i 150 KM proponowany jest jedynie mechanizm różnicowy o ograniczonym poślizgu.
Wariant Plug-In Hybrid (PHEV) łączy 2,5-litrowy silnik benzynowy, pracujący w cyklu Atkinsona i silnik elektryczny. Łączna moc układu napędowego dochodzi do 232 KM. Bateria o pojemności użytecznej 11,8 kWh pozwala pokonać do 56 km wyłącznie na prądzie. Pozwala też na korzystanie z systemu Pro-Power Onboard, który umożliwia zasilanie urządzeń i narzędzi prądem o mocy do 2,3 kW.
Transit i Tourneo Custom z silnikiem Diesla mogą holować przyczepy o masie do 2800 kg, a hybryda do 1850 kg. W opcji jest składany hak holowniczy.
Latem 2024 roku do oferty dołączy elektryczny E-Transit Custom. Będzie to jedyny w gamie model z napędem tylnych kół. Do wyboru będą silniki o mocy 100 lub 160 kW (136 i 217 KM). Bateria o pojemności 64 kWh ma zapewniać zasięg do 337 km. Elektryk będzie też oferował system Pro-Power Onboard. Będzie mógł ciągnąć przyczepę o masie do 2300 kg.
Wygodny dla kuriera
Nowe niezależne zawieszenie tylne z wahaczami wleczonymi, pozwoliło obniżyć wysokości podłogi i poprawiło własności jezdne Forda. Przednie koła i kolumny amortyzatorów zostały przesunięte bardziej do przodu, dzięki czemu uzyskano lepszy dostęp do kabiny i wygodniejsze miejsce na nogi, Zwis przedni jest teraz krótszy, co ułatwia parkowanie. Wersje z niskim dachem mają poniżej 2 metrów wysokości i mieszczą się w typowych parkingach podziemnych.
Wewnątrz znalazły się cyfrowe wskaźniki na 12-calowym ekranie oraz 13-calowy ekran multimediów. Na wybranych rynkach zachodniej Europy dostępny jest w standardzie wirtualny asystent Alexa.
Interesujące jest wyposażenie podnoszące walory praktyczne auta. Częścią pakietu Mobile Office jest odchylana kierownica, której wieniec ułożyć można poziomo, tworząc tak płaski stolik, wygody do pisania czy obsługi laptopa.
Prawie autonomicznie
Od października 2024 r. będzie dostępny system automatyzacji powtarzalnych działań Delivery Assist, przydatny np. kurierom. Aktywuje się, gdy kierowca przełączy wybierak przekładni automatycznej w pozycję P. Samochód automatycznie włącza wtedy światła awaryjne, zamyka wszystkie otwarte okna, a po wyjściu kierowcy z samochodu blokuje drzwi. Po powrocie kierowca może wsiąść do kabiny nie używając kluczyka i uruchomić pojazd. Światła awaryjne wyłączą się, a szyby wrócą do poprzedniego położenia.
Na ruchliwych ulicach przyda się Exit Warning. Ostrzega kierowcę o zbliżających się z tyłu samochodach lub rowerach, by zapobiec wypadkom związanym z otwieraniem drzwi. Opcjonalne, elektrycznie sterowane przesuwne drzwi boczne, wyposażone w funkcję bezdotykowej obsługi, ułatwiają załadunek paczek lub sprzętu.
Zestaw systemów wspomagających kierowcę został wzbogacony o nowe funkcje: system wykrywania ruchu poprzecznego, wspomaganie hamowania awaryjnego podczas cofania, system kamer 360 stopni oraz adaptacyjny tempomat z funkcją Stop & Go. Dostępny jest w modelach z automatyczną skrzynią biegów i automatycznie przesuwa auto w korku.
Po raz pierwszy w tym segmencie aut poduszkę powietrzną pasażera zamontowano w suficie, co pozostawiło więcej wolnego miejsca na tablicy rozdzielczej. Wykorzystano je montując duży schowek, który pomieści laptop lub dokumenty o formacie A4.
Ford pomyślał również o ułatwieniu zabudowy Transita Custom. System integracji Upfit firmy Ford Pro pozwala na proste połączenie wyposażenia producentów zewnętrznych z układem elektrycznym Transita Customa i ich kontrolę za pośrednictwem interfejsu na standardowym ekranie dotykowym. Nie trzeba dzięki temu modyfikować kabiny, ani dokonywać skomplikowanych podłączeń sterowników do fabrycznego okablowania samochodu.
Twarzą w twarz
Fotele w Tourneo Custom umocowano na szynach. Są lżejsze niż w poprzednim modelu. W w drugim rzędzie zastosowano zintegrowane pasy bezpieczeństwa. Pozwala to ustawić je tyłem do jazdy. Dodatkowo fotele te mogą być podgrzewane. Punkty mocowania fotelików dziecięcych ISOFIX są dostępne na wszystkich trzech fotelach w drugim rzędzie, a także na dwóch zewnętrznych fotelach w trzecim rzędzie.
Wsiadanie ułatwiają opcjonalne, elektryczne przesuwne drzwi boczne, które można obsługiwać bez użycia rąk – wystarczy ruch stopą w okolicy koła. Atmosferę może uprzyjemniać opcjonalny, panoramiczny szklany dach, ograniczający przenikanie ciepła i systemem audio B&O. Podobnie jak w wersji dostawczej, można zamówić kierownicę z poziomo ustawianym wieńcem. Dostępna jest też trzystrefowa, elektroniczna klimatyzacja.
Transity Custom i Tourneo Custom powstają w zakładzie Ford Otosan w Yeniköy w Kocaeli w Turcji. Wersje z silnikami wysokoprężnymi EcoBlue są już w produkcji, a dostawy rozpoczęły się w czwartym kwartale 2023 roku. Hybrydy można już zamawiać, a dostawy zaczną się latem 2024. Z kolei na wariant elektryczny będzie można składać zamówienia w pierwszym kwartale 2024 z dostawami przewidzianymi na jesień.
Krótki, niski Transit Custom ze 110-konnym silnikiem kosztuje w wersji podstawowej Trend 142 010 zł netto. Najtańsza tego rodzaju hybryda to wydatek 190 990 zł netto. Najtańszy, 150-konny Tourneo Connect Limited kosztuje 190 780 zł netto, a hybryda 216 730 zł netto.