Toyota we współpracy z firmą Chiyoda opracowuje elektrolizer o dwunastokrotnie większej wydajności od stosowanych do tej pory.
W marcu 2023 roku Toyota zaprezentowała prototyp generatora wodoru do celów przemysłowych, wykorzystującego elektrolizę wody. Elektrolizer opracowany wspólnie z firmą DENSO powstał z komponentów zestawu drugiej generacji ogniw paliwowych Toyoty. Dzięki temu już dziś mógłby być masowo produkowany tą samą metodą, jaką powstają ogniwa paliwowe do pojazdów wodorowych.
Sto na godzinę
Obecnie Toyota rozpoczyna prace nad nowym wielkoskalowym elektrolizerem o dwunastokrotnie większej wydajności, sięgającej 100 kg wodoru na godzinę. Dla porównania, mający podobne wymiary prototyp Toyoty i DENSO może wytworzyć do 8 kg surowca w ciągu godziny.
W tym celu Toyota Motor Corporation podpisała umowę o współpracy z firmą Chiyoda Corporation, specjalizującą się w projektowaniu i budowie rafinerii i zakładów petrochemicznych. Zadaniem obu partnerów będzie opracowanie wielkoskalowego systemu wytwarzania wodoru poprzez elektrolizę wody, wyróżniającego się na rynku pod względem wydajności oraz kompaktowych wymiarów.
Dzięki nowej inwestycji szybko rozwijający się rynek produkcji wodoru w Japonii i na świecie stanie się jeszcze bardziej konkurencyjny. Projekt przyczyni się do realizacji celów japońskiej narodowej strategii wodorowej. Wpisuje się także w plan Toyoty osiągnięcia „neutralności klimatycznej” dzięki szerokiemu wykorzystaniu wodoru.
Na miarę potrzeb
Efektem pracy inżynierów Toyoty i firmy Chiyoda będzie zestandaryzowane urządzenie klasy mocy 5 MW o długości 6 m i szerokości 2,5 m, zajmujące o połowę mniejszą powierzchnię w porównaniu z rozwiązaniami dostępnymi obecnie na rynku. Aby zapewnić skalowalność systemu i ułatwić jego montaż, moduły będą przystosowane do łatwego łączenia w duże instalacje, mogące produkować wodór na skalę przemysłową.
W pracach rozwojowych Toyota skupi się również na łatwości transportu, skróconym czasie montażu u klienta, niższych koszty podłączenia do instalacji i sieci przesyłowych oraz łatwości konserwacji. Firma poświęci też wiele uwagi stabilności działania systemu, niezawodności oraz niskim kosztom użytkowania.
Zgodnie z umową zawartą między Toyotą i Chiyodą w roku finansowym 2025 rozpocznie się pilotażowy program wdrożenia nowego systemu wytwarzania zielonego wodoru w Parku Wodorowym na terenie fabryki Toyota Honsha. W przyszłości zostanie on rozbudowany do klasy 10 MW i będzie służył do dalszego rozwoju rozwiązań wodorowych dla przemysłu. Obie firmy zaprezentują swoje pomysły na targach H2&FC EXPO w Tokio 28 lutego 2024 roku.