W fabryce Mercedes-Benz w Sindelfingen, pierwszą przejażdżkę w roku swoich okrągłych, 130 urodzin odbył Benz Motor-Velocipede.
Fabryka ta, to również supernowoczesne zakłady Factory 56, produkujące luksusowe samochody i testujące wykorzystywanie robotów humanoidalnych w logistyce produkcji. Takie przyszłościowe projekty są równie innowacyjne, co rozwój i wytwarzanie pierwszego seryjnie produkowanego samochodu 130 lat temu.
Mercedes-Benz Classic przygotował 130-letni automobil do jazdy. Można to było osiągnąć dzięki doświadczeniu oraz wiedzy własnego centrum klasycznych Mercedesów. Ponadto w takich projektach korzysta się z obszernej historycznej dokumentacji oraz informacji znajdujących się w archiwach Mercedes-Benz Classic.
Wcześniej Motor-Velocipede wystawiany był w Muzeum Mercedes-Benz. Natomiast teraz, w roku 2024, ten 130-letni samochód będzie można zobaczyć w ruchu podczas wybranych wydarzeń.
Bestseller swoich czasów
Benz Motor-Velocipede to pojazd o lekkiej konstrukcji, który był punktem zwrotnym w przemyśle motoryzacyjnym. A jego wynalazca Carl Benz w wywiadzie udzielonym w 1909 r. zapamiętał to auto jako samochód na który popyt był dosłownie ogromny. – Wszystko, co zbudowaliśmy, natychmiast znajdowało właścicieli.
W latach 1894–1902 w fabryce Benza w Mannheim wyprodukowano około 1200 tych kompaktowych automobili. Był to pierwszym seryjnie produkowany samochód osobowy w historii.
W 1894 r. firma Benz & Cie. opisywała osiągi swojego popularnego modelu. Velocipede ma silnik, który może rozwinąć moc 1½ konia mechanicznego.
Dwa lata później w katalogu podano maksymalną prędkość i opisano zachowanie w ruchu. Velocipede w ciągu godziny jest w stanie przejechać około 20 kilometrów. Natomiast na dobrych drogach może pokonywać wzniesienia o nachyleniu do 10%. Ówczesna cena tego pojazd wraz z najlepszym wyposażeniem i wykończeniem oraz oświetleniem wynosiła 2000 marek.
Szybkie tempo innowacji Benz Motor-Velocipede
Od 1896 r. Benz oferował opcje dodatkowego wyposażenia i mocniejsze silniki. Później pojawił się też Benz Comfort – luksusowa wersja Motor-Velocipede. Był to model z dłuższym nadwoziem, trzecim biegiem, wyszukaną tapicerką siedzeń, fotelikiem dziecięcym oraz ułatwiającą rozruch korbą.
Lista opcjonalnych dodatków obejmowała opony pneumatyczne zapewniające lepsze właściwości jezdne. Taka koncepcja pojazdu przetrwała w produkcji do 1900 r. jako Benz Motor-Velocipede. Do 1902 roku, jako Benz Comfort i była stale rozwijana. Przede wszystkim wzrosła moc silnika z 1,5 KM w pierwszym wydaniu z 1894 r. do 4,5 KM w modelu Benz Comfort z 1902 r. Później od 1901 do 1902 r. jednostkę wzmocniono o imponujące 28,5%, z 3,5 do 4,5 KM.
Trójjęzyczny katalog w językach niemieckim, angielskim i francuskim, z 1901 r. dowodzi sukces eksportowy rodziny modeli. We Francji Velo był sprzedawany jako Éclair (z fr. błyskawica). W 1895 r. Benz udzielił licencji na produkcję pojazdu Motor-Velocipede brytyjskiej firmie inżynieryjnej Arnold. Licencyjne wydanie Arnold Motor Carriage było jednym z pierwszych brytyjskich samochodów.