Na koniec 2023 r. łączna liczba zarejestrowanych w Polsce samochodów elektrycznych na baterie (BEV) wynosiła 56 934. Jednocześnie liczba ogólnodostępnych punktów ładowania w ubiegłym roku zwiększyła się o ponad 1/3 i wyniosła 1513.
Na koniec 2023 r. flota osobowych, dostawczych i ciężarowych samochodów elektrycznych na baterie (BEV) w Polsce liczyła 56 934 szt. Park aut osobowych składał się z 51 125 szt. (+68% r/r). Wzrost odnotowano również wśród elektrycznych samochodów dostawczych i ciężarowych. Na koniec 2023 r. ich flota zwiększyła się do 5809 szt. (+89% r/r).
Park samochodów osobowych z wodorowym ogniwem paliwowym (FCEV) liczył 201 szt. (+73% r/r). Najpopularniejszymi, nowymi osobowymi elektrykami na baterie w grudniu 2023 r. były Tesla Model Y (288 szt.), Tesla Model 3 (131 szt.) oraz Mazda MX-30 (68 szt.). Na podium wśród marek znalazły się Tesla, Mercedes-Benz oraz BMW. Udział BEV na rynku nowych samochodów osobowych wyniósł w 2023 r. 3,6%.
Liczniejsze ładowarki
W 2023 r. liczba punktów ładowania zwiększyła się o 1513. Łącznie w Polsce na koniec 2023 r. funkcjonowało 5933 (+37% r/r) ogólnodostępnych punktów, w tym 4390 z prądem zmiennym (AC +29% r/r) oraz 1543 z prądem stałym (DC +52% r/r). Największym udziałem w sieci infrastruktury ładowania w Polsce dysponowały ładowarki o mocy do 22 kW (66%), ale liczba szybkich stacji prądu stałego o mocy przekraczającej 50 kW rośnie. Pod koniec 2023 r. kierowcy aut elektrycznych mogli w Polsce korzystać już z 575 takich urządzeń.
Najwięcej ładowarek jest w Warszawie (590 punktów w grudniu 2023 r.), a kolejne miejsca zajmują Gdańsk (265), Szczecin (220), Poznań (199) i Kraków (194). Liczba punktów wzdłuż sieci TEN-T wyniosła na koniec 2023 r. 609, co oznacza wzrost o 14% r/r.
Używane na prąd
Pod koniec 2023 r. liczba ogłoszeń używanych BEV na portalu Otomoto wynosiła 3579. To wzrost o 150% r/r. Udział ogłoszeń samochodów elektrycznych (BEV) w łącznej liczbie ogłoszeń pojazdów używanych to 1,0%. Takie oferty odpowiadały za 0,7% wszystkich odsłon ogłoszeń na portalu. Najpopularniejszymi modelami elektrycznymi na rynku wtórnym w Polsce były Nissan Leaf (328 ogłoszenia w grudniu 2023 r. ze średnią ceną 70 740 PLN), BMW i3 (233 ogłoszenia ze średnią ceną 96 624 PLN) oraz Tesla Model S (186 ogłoszeń ze średnią ceną 170 119 PLN).
Dane pochodzą z „PEVO Index”, stanowiącego comiesięczną, skróconą wersję analizy „Polish EV Outlook”, dostarczanej przez Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych (PSPA) od 5 lat. Organizacja prezentuje w raporcie przekrojowy obraz rynku osobowych, dostawczych i ciężarowych samochodów elektrycznych, infrastruktury ładowania, struktury nabywców pojazdów elektrycznych, zmian legislacyjnych oraz wpływu elektromobilności na sektor elektroenergetyczny. Dane do „PEVO Index” dostarczają: PSPA, IBRM Samar oraz Otomoto.