wtorek, 10 grudnia, 2024
Strona głównaAktualnościW Polsce debiutuje SsangYong Torres EVX

W Polsce debiutuje SsangYong Torres EVX

Podczas Poznań Motor Show oficjalnie zadebiutuje w Polsce elektryczny SsangYong Torres EVX. Jednak już dzisiaj mogliśmy zobaczyć jego przedprodukcyjną wersję. To aktualnie jedyny egzemplarz w Europie.

Pierwsze egzemplarze tego samochodu trafią do polskich salonów w maju, ale już dziś można składać zamówienia. SsangYong Torres EVX to elektryczny SUV o długości przeszło 4,7 metra, który wg WLTP ma zasięg dochodzący do 462 km.

Nazwa modelu Torres pochodzi od chilijskiego parku narodowego o tej samej nazwie. Elektryczny EVX może się przydać do odwiedzania takich atrakcji: ma niemal 17 cm prześwitu, kąt natarcia 18,3 stopnia i zejścia 20,8 stopnia, choć napędzane są tylko koła przednie. SsangYong może holować przyczepę o masie do 1500 kg.

Żyletkowe baterie

Torres EVX bazuje na spalinowym Torresie. Wewnątrz ma miejsce dla pięciu osób. Wytrzymałe materiały i ergonomiczny kokpit to ważne cechy praktyczne nowego SsangYonga. Centralne miejsce zajmują dwa 12,3-calowe panoramiczne wyświetlacze cyfrowe.

torres evx
Torresa EVX możemy rozpoznać z zewnątrz m.in. po zmienionym przodzie. Na dole znajduje się automatycznie sterowany wlot powietrza. Gdy potrzeba zamyka się bądź otwiera.

Wersja elektryczna EVX różni się nieco wyglądem od spalinowej, głównie z przodu. Zmieniono również wnętrze. Elektroniczny kokpit jest większy i bardziej przypomina tablet. Więcej jest też teraz miejsca w konsoli środkowej. Tradycyjny drążek do sterowanie skrzynią biegów zastąpiono zgrabnym przełącznikiem, co pozwoliło inaczej zaaranżować to miejsce.

Do napędu służy silnik elektryczny o mocy szczytowej 152 kW (207 KM) i momencie obrotowym 339 Nm. Zasilany jest przez akumulator litowo-żelazowo-fosforanowy (LFP), który ma gwarancję na 10 lat lub milion kilometrów przebiegu. Jest konstrukcją typu „Blade Battery” opracowaną wspólnie z chińskim BYD-em. W tego typu baterii pojemność brutto równa się pojemności netto. Ma też większą gęstość, dzięki czemu może być mniejsza i lżejsza. Torresa EVX można ładować prądem stałym o mocy do 350 kW. Wówczas czas ładowania od 10 do 80% wynosi 28 minut.

Zasili narzędzia

Torres EVX został ponadto wyposażony w funkcję Vehicle-to-Load (V2L), umożliwiającą zasilanie zewnętrznych odbiorników z maksymalnym poborem mocy do nawet 3,5 kWh. Oznacza to, że dzięki energii zgromadzonej w akumulatorze można np. korzystać z suszarki, mikrofalówki czy innych urządzeń elektrycznych. A co z zasięgiem? Bez obaw. Torres zablokuje tę możliwość, jeżeli prąd w baterii wyczerpie się do 30% jej pojemności.

Elektryczny SUV będzie dostępny w trzech wersjach. Bazowa ma kosztować 189 900 zł, a najdroższa Wilde 216 900 zł.

torres evx
SsangYong Torres EVX – kokpit w wersji elektrycznej
SsangYong Torres - kokpit
SsangYong Torres – kokpit w wersji spalinowej

EVX w wersji JOY ma bogate wyposażenie standardowe: m.in. adaptacyjny tempomat, panoramiczny wyświetlacz, zasilanie urządzeń zewnętrznych (V2L), oświetlenie LED czy łączność Apple Car Play i Android Auto. Wszystkie samochody zostały objęte fabryczną, 7-letnią gwarancją do 150 000 kilometrów.

Kolejne 50% w górę

SsangYong ma w Polsce 38 punktów dealerskich, z czego 27 to również SsangYong Proffesional. W 2023 roku zarejestrowano u nas 2270 pojazdów tej marki, co oznacza wzrost sprzedaży na poziomie 33%. Warto zaznaczyć, że cały rynek w tym czasie wzrósł o niecałe 12%. Spory sukces firma zanotowała w segmencie lekkich pojazdów użytkowych, a to za sprawą rosnącej popularności pikapa Musso. W minionym roku dostarczono 313 szt., co oznacza wzrost na poziomie 213%.

– Jesteśmy bardzo dumni z tego wyniku. Ten segment rynku jest bardzo perspektywiczny, więc myślę, że nasz udział w tym rynku nadal będzie rósł – mówi Jerzy Prządka, członek zarządu SsangYong Auto Polska.

Jerzy Prządka i Paweł Kuskowski, SsangYong Auto Polska
Jerzy Prządka i Paweł Kuskowski, SsangYong Auto Polska

Większość stanowiła wersja Grand, tzw. Musso krótkie to ok. 20 pojazdów.
Najpopularniejszym SsangYongiem w Polsce jest Korando – w ubiegłym roku zarejestrowano 904 szt., Tivoli – 413, Tivoli Grand – 261. Premiera roku 2023 – Torres w wersji spalinowej został kupiony 278 razy.

Na ten rok SsangYong ma bardzo ambitne cele. Firma chce dostarczyć na rynek 3500 pojazdów, co by oznaczało wzrost na poziomie 50%.

– Marka ma się dobrze i są podstawy do tego, żeby jej sprzedaż dalej rosła. Torres to dobra oferta dla sektora małych i średnich przedsiębiorstw oraz flot. Liczymy tutaj na owocną współpracę. W zdobywaniu rynku pomaga nam dobry zespół, rozwinięta sieć dilerów oraz oferta serwisowa – podkreśla Paweł Kuskowski, rzecznik SssanYong Auto Polska.

Powiązane artykuły

OBSERWUJ NAS!

Facebook
YouTube
LinkedIn
Instagram
Tiktok

 

CZYTAJ NAJNOWSZY NUMER

Zapisz się do newslettera


Zrównoważony rozwój

Opinie

Po godzinach

Zapowiedź