Wiele zniesie, sporo pomieści i przejedzie przez wszystko? Nie, to nie czołg, tylko komfortowy SUV. SsangYong Rexton 4×4.
SsangYong Rexton zbudowany jest na ramie, dzięki czemu jest bardzo wytrzymały, a jednocześnie elastyczny, co przydaje się w trudniejszym terenie. Samochód ma napędzany tył, ale w razie potrzeby można pokrętłem znajdującym się w konsoli środkowej wybrać napęd na cztery koła. Gdy teren jest trudny, można skorzystać z reduktora i asystenta zjazdu. Do dyspozycji jest też automatyczna blokada mechanizmu różnicowego tylnego mostu.
W dwie strony
Auto ma też niezłe parametry terenowe. Prześwit to 224 mm, kąt natarcia to 20,5°, kąt zejścia – 22,5° i kąt rampowy 20°. Jak na auto terenowe są umiarkowane, ale jak na dużego, rodzinnego SUV-a całkiem, całkiem. I tu trzeba przyznać, że w trudniejszym terenie ten samochód radzi sobie zadziwiająco dobrze. Wjechaliśmy nim w grząski piach, z wysokimi koleinami, w teren mocno pofałdowany, z ostrymi wzniesieniami i ani przez chwilę się nie zawahał. Przejechał wszystko gładko i z gracją. Z gracją, bo to kolejna zaleta tego samochodu. Lekko unosi się nad nierównościami, „płynie” nad nimi, co bardzo podnosi komfort podróżowania. Odczujemy to nie tylko w terenie, ale również na miejskich „hopkach”. Wielowahaczowe niezależne zawieszenie Multilink idealnie godzi jazdę po autostradzie z pokonywaniem trudniejszego terenu. Na wybojach jest komfortowo, a podczas jazdy drogami szybkiego ruchu, wystarczająco stabilnie i pewnie.
SsangYong Rextona napędza silnik wysokoprężny e-XDi o pojemności 2,2 l i mocy 202 KM, z którym współpracuje 8-biegowa automatyczna skrzynia biegów E-Tronic. Moment obrotowy w tym wypadku to 441 Nm. Kierowca może również skorzystać z trybu manualnego lub w razie konieczności korygować biegi za pomocą manetek pod kierownicą. Do dyspozycji są trzy tryby jazdy: normal, sport i winter. Gdy korzystamy z trybu normalnego, samochód zachowuje się adekwatnie do naszych intencji. Wystarczy lekko muskać pedał przyspieszenia, by nabierał odpowiedniej prędkości. Układ kierowniczy nie wzbudza zastrzeżeń. Jest precyzyjny i pozwala na szybkie manewry. Działa lekko, a przy wyższych prędkościach wystarczająco się usztywnia.
Na pokładzie jest sporo pomocników. Asystent martwego pola sygnalizuje nam na lusterku, gdy nie powinniśmy zmieniać pasa ruchu, ale jeżeli mimo to włączymy kierunkowskaz, alarmuje nas o niebezpieczeństwie dość nieprzyjemnym dźwiękiem. Jest czuły i zachowawczy, czyli długo nie pozwala nam zmienić pasa. Jak na moje ucho nieprzyjemny jest też dźwięk kierunkowskazów. Gdy włączy nam się kilka sygnałów ostrzegawczych naraz, robi się głośno. Ale to jedyny dysonans w tym samochodzie. Generalnie jest w nim zadziwiająco cicho. Nawet przy dużej prędkości, mimo tak pokaźnej sylwetki podróżujemy tym autem w ciszy, z przyjemnością słuchając muzyki lub rozmawiając ze sobą bez konieczności przekrzykiwania odgłosów samochodu.
SsangYong Rexton 4×4: Pod kontrolą
Kierowca ma również do dyspozycji tempomat adaptacyjny z odległościówką i asystenta pasa ruchu. Samochód jest duży, ma sporą maskę z przodu i mimo możliwości podwyższenia fotela, nie widać jej krawędzi, co utrudnia manewry w ciasnych miejscach. Z pomocą przychodzi tutaj kamera cofania 360°, z możliwością zmiany obrazu. Można go dostosować, wybierając odpowiedni tryb na ekranie. Czyli możemy obserwować jednocześnie widok z lotu ptaka i za samochodem, w dalszej i bliższej perspektywie i z kamery szerokokątnej. Gdy manewrujemy do przodu, na ekranie pokazuje się obraz z kamery z przodu. Gdy podjedziemy za blisko do przeszkody, to wyświetli nam się informacja również na elektronicznym kokpicie. Bardzo przydatna funkcja w tym samochodzie to asystent wyjeżdżania z miejsca parkingowego. Kamera przydaje się też podczas jazdy w terenie. Obraz możemy wywołać za pomocą klawisza umieszczonego w konsoli środkowej. W czasie cofania lusterka zewnętrzne opuszczają się automatycznie, pokazując bezpośrednie otoczenie auta.
Podczas jazdy miejskiej SsangYong Rexton 4×4 potrzebuje około 10 l/100 km paliwa. W trasie spalanie spada do około 8 l/100 km.
Sprytne ułatwienia
Wnętrze SsangYong Rextona wygląda imponująco. Wygodne fotele są pokryte miękką, pikowaną skórą Nappa. Mają regulację wysokości, podparcia odcinka lędźwiowego, podparcia ud, w tym długości i wysokości siedziska. Sporo trzeba ustawiać, ale za to można zaprogramować swoje ustawienie i nie martwić się, że ktoś nam je przestawi. Dodatkowo można też korzystać z wygodnej funkcji, która po otwarciu drzwi lekko odsuwa fotel do tyłu, żeby można było wygodnie wsiąść, po zamknięciu drzwi fotel wraca do pozycji wcześniej zapamiętanej. Fotel pasażera oprócz regulacji umieszczonej na dole przy siedzisku, ma dodatkowe przyciski, które umożliwiają przesuwanie go i regulowanie kąta oparcia z pozycji kierowcy lub pasażera z tyłu. To kolejne udogodnienie, które bardzo ułatwia codzienne korzystanie z samochodu. Siedzenia z przodu i z tyłu są podgrzewane, a przednie także wentylowane.
Zamykany schowek przed pasażerem mieści A4 i jest podświetlany. W głębokie kieszenie w drzwiach z przodu można wsadzić 1,5-litorową butelkę i kubek termiczny. Spory jest też schowek w podłokietniku. Niestety podłokietnik nie jest regulowany. W konsoli środkowej wygospodarowano miejsce na kubki, telefon i inne drobiazgi. Można je przesłonić roletkami, co bardzo dobrze wygada.
Pasażerowie w drugim rzędzie mają sporo miejsca zarówno na nogi, jak i nad głową. Niestety miejsce środkowe z tyłu jest twarde i niewygodne, więc to raczej rozwiązanie awaryjne. Podwójną kanapę z tyłu i oddzielnie pojedynczy fotel można przesuwać do przodu lub do tyłu, w zależności od tego, czy chcemy zwiększyć komfort podróżowania pasażerów, czy powiększyć bagażnik. Regulowane jest również odchylenie oparcia.
Wnętrze oświetlają w sumie trzy punkty świetlne: nad szybą, nad drugim rzędem siedzeń i nad bagażnikiem lub opcjonalnym trzecim rzędem siedzeń. Pasażerowie z tyłu mają do dyspozycji schowek w podłokietniku i zamontowane tam dwa uchwyty na kubki, sporo miejsca w kieszeniach drzwi i półkę między przednimi fotelami. Jest tam również gniazdo USB i 12-voltowe oraz regulacja nawiewów.
SsangYong Rexton 4×4: Spore możliwości
Klapa bagażnika jest sterowana elektrycznie. W wersji pięcioosobowej bagażnik ma imponujące rozmiary i mieści 820 l. Gdy złożymy drugi rząd siedzeń, dostępna przestrzeń zwiększa się do 1997 litrów. Pod dachem zainstalowano uchwyty do zamocowania siatki oddzielającej przestrzeń pasażerską od bagażowej. W podłodze zamontowano też uchwyty do mocowania ładunku. Jest tam również kolejne gniazdo 12 V i schowki po bokach, które pomieszczą trójkąt ostrzegawczy, zestaw naprawczy, apteczkę i gaśnicę. Dodatkowo SsangYong Rexton może holować przyczepę o masie całkowitej 3,5 t, co jest bardzo dobrym wynikiem.
SsangYong Rexton 4×4 to duży rodzinny SUV dla tych, co lubią przygody. Można nim komfortowo podróżować zarówno po asfalcie, jak i wypuszczać się na drogi mniej lub wcale nie uczęszczane. Zaskakuje komfortem i dzielnością w terenie. Kupując to auto można mieć dwa, a nawet trzy w jednym.
Tekst: Katarzyna Dziewicka Zdjęcia: Michał Kij
SsangYong Rexton 2.2. 8AT 4×4 | |
Dane techniczne | |
Masy i miary | |
Dmc (kg) | 2800 |
Masa własna (kg) | 2206 |
Ładowność (kg) | 594 |
Rozstaw osi (mm) | 2865 |
Długość/szerokość/wysokość (mm) | 4850/1940/1825 |
Średnica zawracania (m) | 11 |
Liczba miejsc | 5 |
Własności terenowe | |
Napęd | 4×4 |
Kąt natarcia (°) | 20 |
Kąt zejścia (°) | 22,5 |
Kąt rampowy (°) | 20,5 |
Prześwit (mm) | 224 |
Układ napędowy | |
Silnik | e-XDi 2.2. |
Liczba cylindrów | 4 |
Pojemność (cm3) | 2157 |
Moc maksymalna (KM/kW/obr/min) | 202/148/3800 |
Maks. moment obrotowy (Nm/obr/min) | 441/1600÷2600 |
Typ skrzyni/liczba biegów | automatyczna/8 |
Prędkość maksymalna* (km/h) | 184 |
Przyspieszenie 0-100 km/h (s)* | 10,5 |
Średnie zużycie paliwa, cykl mieszany* (l/100 km) | 7,6–8,7 |
Pojemność zbiornika paliwa (l) | 70 |
Przeglądy i ceny | |
Przeglądy | co 15 tys. km lub raz w roku |
Cena brutto wersji Sapphire (zł) | 249 990 |
*Wg danych producenta |