wtorek, 10 grudnia, 2024
Strona głównaAktualnościNowe silniki gazowe Scania o 5% oszczędniejsze

Nowe silniki gazowe Scania o 5% oszczędniejsze

Nowe układy napędowe z 13-litrowymi silnikami Scania Super na metan zapewniają oszczędność paliwa na poziomie 5% i zasięg niezbędny do pokonywania długich tras.

– Podobnie jak w przypadku silnika Super, silniki na gaz wykorzystują zwiększony zakres przełożeń skrzyni biegów G25. W połączeniu ze zautomatyzowanym sterowaniem Scania Opticruise i nowymi osiami jednostki te mogą przez większość czasu pracować w optymalnym zakresie obrotów, a to przekłada się na 5% oszczędności paliwa – mówi Ola Henriksson, starszy menedżer produktu ds. paliw odnawialnych w Scanii Trucks.

Pochodzenie i stan skupienia bez znaczenia

Z punktu widzenia konstrukcji i pracy silnika, pochodzenie i stan skupienia napędzającego go metanu są bez znaczenia. Silnik Scanii może być zasilany kopalnym gazem ziemnym lub biometanem produkowanym z odpadów, a oba mogą być stosowane w postaci sprężonej lub skroplonej (CNG, LNG, bioCNG, bioLNG).

Źródło gazu może mieć natomiast znaczenie ze względu na przepisy zmierzające do popularyzacji rozwiązań niskoemisyjnych. Z tego powodu zainteresowanie wytwarzanym lokalnie biometanem jako paliwem do samochodów wzrasta. Stosując biometan można zmniejszyć emisję CO2 nawet o 90%, a wg przelicznika Komisji Europejskiej emisja może być zgoła „ujemna”, jeśli uwzględnić cały proces od pozyskania surowca do produkcji biometnu, po spalenie gazu w silniku. Sieć stacji tankowania metanu w Europie rośnie, a cześć z nich oferuje ten gaz pod postacią biometanu.

Gazowa Scania na długie trasy

– Nasze silniki na gaz sprawdzają się w wielu branżach i nadają się do zróżnicowanych zastosowań. Na przykład 40-tonowy ciągnik siodłowy z naczepą może osiągnąć zasięg do 1800 km, jeśli wyposażymy go w największy oferowany przez nas zbiornik LNG. Dodając wysokie osiągi naszego silnika OC13, czyli moc 460 KM i moment obrotowy 2300 Nm otrzymujemy idealny pojazd na europejskie trasy długodystansowe – podkreśla Ola Henriksson.

scania

Nowe silniki Scanii na biogaz bazują na 13-litrowej jednostce z dwoma wałkami rozrządu w głowicy, którą wprowadzono na rynek kilka lat temu. Połączenie ich ze skrzynią biegów G25 i tylną osią z układu napędowego Super okazało się strzałem w dziesiątkę. Po próbach potwierdzono oszczędność paliwa na poziomie 5%.

– Jestem przekonany, że ograniczenie emisji CO2, doskonałe właściwości jezdnym i nasza szeroka oferta, przyciągnie klientów. Nasza rozwiązanie ma wiele zalet, a przy tym praktycznie żadnych wad. Kierowców na pewno ucieszy znacznie niższy poziom hałasu – zauważa Ola Henriksson.

Podstawowe dane techniczne nowych silników gazowych Scania

 OC13 103
420 KM
OC13 104
460 KM
Liczba cylindrów6
Liczba zaworów
na cylinder
4
Średnica cylindra x skok tłoka (mm)130 x 160
Stopień sprężania12,6:1
Wtrysk paliwaBosch + CEM1
Pojemność układu smarowania (l)43
Układ oczyszczania spalinScania EGR i katalizator trójdrożny
Maksymalna moc (KM/kW/obr/min)420/311 /1900460/340 1900
Maksymalny moment obrotowy (Nm/obr/min)2100/1000-13002300/1000-1300

Powiązane artykuły

OBSERWUJ NAS!

Facebook
YouTube
LinkedIn
Instagram
Tiktok

 

CZYTAJ NAJNOWSZY NUMER

Zapisz się do newslettera


Zrównoważony rozwój

Opinie

Po godzinach

Zapowiedź